Inlägg från: BettanB |Visa alla inlägg
  • BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Daniela01 skrev 2010-10-03 16:32:47 följande:
    tusen tack för ditt svar Glad trombyl och fragmin och prednisolon är det något som man kan köpa på apoteket eller är det ngt som en läkare måste skriva ut?

dag 7 i cykeln är det dag 7 efter mensens första dag? hur länge äter man dem, till äl?

kramar
    Trombyl, fragmin/innohep och prednisolon är alla på recept tyvärr, men åtminstone trombyl kan man på sätt och vis fixa ändå. Det verksamma ämnet i trombyl heter acetylsalicylsyra (ASA) och är även huvudämne i bla albyl och albyl minor; man kan alltså lika gärna köpa albyl minor och ta ca 1/3 tablett /dag så blir det samma som en normal dos trombyl. Prednisolon kan man köpa utomlands om man är på semester i exvis Spanien där det är receptfritt.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Irma skrev 2010-10-03 19:52:02 följande:
    qatteriin: Jag har en bra läkare i Gbg som låter mig testa prednisolon. Berättade för tjejerna här om henne. Läkaren verkade dock bli lite putt att folk försöker söka sig själv till henne. Att hon har fullt. Vet inte hur man ska få komma till henne. Efter mycket tjat blev jag remitterad vidare från repro.
    Är tyvärr rätt kört att bli remitterad till henne; har försökt på flera sätt, men hon tar inte nya patienter.  Finns en annan läkare i Gbg, en av de få som faktiskt tror helt på autoimmunologiska förklaringsmodeller och tidigare genomförde LIT på SU. Vet dock inte om hon tar emot klienter hur som helst; det var den kontakten jag hade tänkt testa om det inte hade funkat den här gången.
    Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sushikatten: Vi som går hos dr LM får innohep. Det är ungefär detsamma som fragmin.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

sushikatten: nej, exakt samma är det ju inte, men det har samma effekt och det är ju huvudsaken. Dr LM berättade en gång varför han valde innohep istf fragmin, men det kommer jag  inte ihåg nu.

Brutal träning är skönt i största allmänhet; kommer just från ett uppfriskande Pumppass. *myser*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Längtan: Det borde inte ha med varandra att göra; framåt-/bakåtlutad har väl med livmoderns placering att göra. Var moderkakan råkar hamna är väl mer en "slump" och kan vara olika från en graviditet till en annan.

Mula: Ang pred, så har jag inte känt av några biverkningar alls. Tror jag. Hittar inget i FASS om huvudvärk, men antar att övriga biverkningar kan ge huvudvärk i sin tur. Men biverkningar är rätt ovanliga vid kortvarigt bruk och små doser, så det borde inte kunna uppkomma redan efter någon dag.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Vilja våga kunna: Grattis till plusset! Tycker gott att du kan ta 1/3 albyl minor ändå; det är visserligen lite sent att börja nu, men bättre sent än aldrig. och det skadar ju absolut inte.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Vilja våga kunna: Hälsa honom att det är en jättevanlig behandling efter upprepade missfall där man inte funnit någon orsak. Be honom googla på Lennart Blomqvist tex. Och 1/3 albyl minor är en så löjligt låg dos att den omöjligen kan vara farlig; det hjälper bara mot mikrospoppar (yttepytte små proppar i kontaktytan mellan livmoder och embryo). Sen gör du som du vill. Själv medicinerar jag med betydligt mer än så och tycker nu (i v22) att det är VÄL värt det.

Buster: Grattis till lyckat vul.

Ang storlek så kan jag säga att MiniB var "för liten" hela tiden i början, men på rul flyttades jag bara en dag jmf med min egen beräkning enligt äl (och jag är 100% på när jag hade äl tack vare temp OCH ältester); dessutom KAN det ju ta flera dagar innan ägget fäster och kan göra rejäl skillnad i början. Forskning har ju tydligen också visat att flickembryon/-foster kan vara lite mindre än pojkdito.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Irma: Ja, fram till plus tog jag en halv albyl minor. Förra gången tog jag en halv fram tills jag började med innohep och sen drog jag ner efter några dagar.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB
    Irma skrev 2010-10-06 20:33:16 följande:
    oj vi skrev samtidigt nästan. oki. tänkte om du körde högre dos hela tiden
    Nä, iom att jag inte har någon egentlig diagnos och dessutom tar innohep, tänkte jag att 75 mg nog räcker.
    Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14