Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Har du provat agglossningtest. Det tyckte jag var valdigt anvandbart!
Har du provat agglossningtest. Det tyckte jag var valdigt anvandbart!
mojutten, men om du far utlsag pa AL-tester sa har du sakert AL da skulle jag tro.
Det har med att aspirin kan stora AL ar val sadant som forst nu borjar dyka upp nar fler och fler tar det. Langt ifran alla lakare som ens vet om det skulle jag tro. Sjalv paverkade det aldrig min AL och det verkar som det anda ar det vanligaste.
Men visst ar det jattejobbigt nar allt ar sa nytt och man aldrig kan fa ordentliga svar eller rad.
Jag tror inte overreagerar existerar i denna karusellen.
Bettan, hur langt gangen ar du? Hur ofta ska ni gora ul framover?
Bettan, nu har jag ju inte riktigt koll pa din diagnos och situation men kan det vara vart att kolla med Leif om mojligheten att fortsatta medicineringen tills det ar dags? Har han sagt varfor du ska sluta vid v 37? Jag kan ju bara ta min egen situation som exempel, men protokollet for mig ar blodfortunnare tills det ar dags och aven 8 veckor efter. Jag har Antifosfolipidiskt syndrom och MTHFR. Men det kan ju bero pa diagnosen.
Nar jag var gravid med min son sa skiftade det valdigt mycket pa nar i graviditeten vi vaxte. Vissa omgangar alls medans han och min mage sedan tog igen det. Nu var han en jatte bebis och jag hade tata kontroller pa slutet sa det oroade inte lakarna for mycket.
Pa tal om stick stallen sa sa min lakare sist, och det ar aven det jag last att magen ar det stallet de foredrar att man sticker. Kroppen ska tydligen ta upp det battre da. Men mot slutet sa hon att jag kunde prova laren nar jag blev sa himla stor och hade svart att hitta stick stallen. Men for mig gjorde laren grymt ont jamfort med magen.
Jag sticker lite at sidorna denna gangen. Det gor for jakla ont att ha blamarken frampa magen nar sonen springer fram med huvudet precis i maghojd kom jag pa.
Kan ni se era blodadror om ni tittar nog och kniper tillrackligt hart? Det hjalper for att missa dem och minimera blamarken. Is hjalper ocksa. Kanske inte mot blamarken, men mot smartan.
Sedan kan jag ju tillagga lite kuriosa... Jag ahr insett denna gangen att jag ahr arrvavnader fran forra gangen. Dar ar nagra stallen dar jag knappt kan sticka in nalen och dar det sedan inte gar att spruta in det! Sa forsok variera och sprid ut stick stallena!
BettanB, sag dina email pa SIS ocksa. Nar jag fragade mina lakare vad som hander om bebisen borjar vaxa for lite for ett tag sedan och svaret var att de plockar ut honom tidigt. Hoppas det ordnar sig. Fruktansvart for dig med denna oro. Det ar det jobiga med "vara" problem tycker jag, just att risken, radslan och oron nastan blir varre senare i graviditeten. I alla fall ar det sa for mig.
Spirit, vad var risken for downs och vad var risken for de andra trisomierna? Det ar ju tva olika resultat som bada kommer fran samma test.
Vi hade lite samre siffror for downs men mycket bra siffror for de andra trisomierna, sa vart beslut var att inte ga vidare med fler tester. Man maste ju ta i berakning vad ett fvp skulle paverka. Tex sa om ett fvp skulle visa att vart barn har ds sa skulle inte det gora nagon skillnad for oss. De andra trisomierna skulle antagligen.
Nar vi hade var genetic counseling pga vara resultat sa namnde de inte att jag inte skulle kunna gora fvp pga blodfortunnare.
Men de borde kunna skilja pa trisomierna? Eller blev det samma for bada pga hygromet?
Jag fick inte intrycket av att blodfortunnarna skulle gora nagon skillnad. De lamnar ju kroppen ganska fort ocksa. Sa om sa ar fallet sa ar det ju bara ett kort uppehall med blodfortunnarna och det har sakert inte nagoninverkan i langa loppet.
BettanB, det tycker jag faktiskt later valdigt bra! Vad skont att hora!
Spirit, usch vad jobbigt att behova ga igenom!
BettanB, kan kanske vara vart det at tprata med lakarna och se till att de verkligen kollar moderkakan sa att det finns i dina journaler svart pa vitt. Infor nasta gang...
Bettan, perfekt! Jag ar sa lattad att hora!!
Kolla absolut om bebisen far vara med pa uppvaket. Jag bor ju inte i Sverige sa jag vet inte reglerna. Jag fick ha sonen med mig hela tiden. Skoterskan var till och med den som sag till att jag ammade direkt pa uppvkaet eftersom man anda ar ganska snurrig eftersom man ju far en hel del i sig aven om man inte ar sovd.
Jag trodde detta var det vanliga men fick nyligen veta att en annan kompis inte fick.
Sak du fortsatta ta innohep efterat? Det ar det vanligaste har eftersom risken for dig for blodproppar okar efter.
Ett annat litet tips infor kejsarsnitt ar att ata nagot sa du gar pa toaletten innan... Man kan fa ordentliga gas smartor... Ursakt lite mycket information men jag var tacksam for den informationen....
Fraga garna om du har nagra fragor!
Antligen dax, vid 36 veckor blev jag tillsagd av lakare att sluta med vad som for mig motsvarar trombylen vid bada mina graviditeter. Jag har alltsa inte sjalvmedicinerat.