Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
Tack får väl se hur långt jag kommer denna gång, törs inte tro någonting förrän jag passerat minst vecka 12, men bara jag kommer över vecka 7 är jag glad för det har vi ej gjort förut.
Tack får väl se hur långt jag kommer denna gång, törs inte tro någonting förrän jag passerat minst vecka 12, men bara jag kommer över vecka 7 är jag glad för det har vi ej gjort förut.
Tack Irma =)
Bettan: Jag har inte ringt, ska ringa till min bm på måndag hoppas få komma på en koll. Törs inte ta några fler tester tänk om dem visar minus
Grattis Längtan !!
Kikar in i tråden & hoppas få lite råd & ser att Irma har plussat Grattis!!
I morgon ska jag till gyn & tänkte försöka få utskrivet prednisolon, trombyl & fragmin 5000ie (heter det så?).
Jag fick ännu ett tidigt mf då jag skulle haft mens kom blödningen, så för varje gång jag har blivit gravid har jag fått mf tidigare & tidigare, första gången kom jag till vecka 7+, sedan 6, 5 & 4.....
Vilken dos av prednisolon ska man ta är det 10mg per dag strax efter äl till plus sedan 20mg?
Behövs calcium? Hur mkt isf?
Tycker ni jag ska be om progesteron också fast vi inte gör ivf eller något nu?
Något annat viktigt som jag har glömt?
Någon som har sparat studien som tidgare funnits på nätet (allt om barn- sidan tror jag) där det stod om forskningsresultat på prednisoloon & upprepade mf, hade velat visa den i morgon.
Irma, ja jag har läst en del i boken tycker den är super bra & tänkte faktiskt ta med den i morgon om det inte stjälper mig vill säga....Irma vart var det du hade fått prednisolon utskrivet? Om de inte vill skriva ut pred m.m i morogn ska jag söka mig till Sthlm privat minns inte vad det hette , men har det uppskrovet någnstans i alla mina papper....
Bettan: Tack får lyfta ämnet med maken & se vad han säger, jag antar att det kostar en del att fara till England.
Jaha då var jag hemma igen efter gynbesöket...som jag misstänkte så kunde personen inte hjälpa mig alls dels jobbar personen inte ens på gyn i vanliga fall + gynläkaren var vääääldigt upptagen så jag fick mina 250kr tillbaka för att jag sa att det var ett dyrt läkarbesök utan hjälp.....gynläkaren ska återkomma via telefon i november...då jag ska ta upp min prednisolon fråga etc.
Jag skulle få mina provsvar utskrivna men det glömdes bort kom jag på då jag kom hem så jag väntar på att de ska ringa upp såjag kan påminna om de, hoppas de kan skicka dem via mail (antar inte).
Han hade sett att mitt järnvärde var högt är det någon som har koll på om det kan ställa till mf, vet att lågt värde kan det. Jag tänkte skriva upp resultaten här då jag fått dem så får ni som är duktiga hjälpa mig tolka dem.
Funderar på om jag ska ringa privatgyn nu iaf eller om jag ska invänta telesamtalet i november, vad tycker ni?
Bettan: Jag var på gynmottagning som visst tillhör kvinnokliniken, men han jag hade fått tid hos var ingen gynläkare & jobbar inte ens på gyn i vanliga fall utan är där för att lära sig mer som han sa ändå var han själv?? Minns inte vad han sa att han jobbar med annars kanske vårdcentralen. Han gjorde ne enkel gynkoll dvs kikade på tappen=normal, klämde & kände på magen & inuti & det var normalt & jag var inte öm.
Jag fick inte ta några prover nu utan han kollade mina gamla journaler & de proverna var från 08, min man har hämtat de journalerna redan så det är löst =)
Visst påverkar selmhinnan möjligheten att bli gravid också?
Min mens har ändrats de senaste 8månaderna till att blöda i 1,5-3dgr jag som annars normalt alltid haft en mens på 7dgr varav 5 kraftiga blödningar. Den där "gynekologen" eller vad han nu var som jag fick träffa idag sa att tjockleken på slemhinnan beror på hur mycket mens man får!? Stämmer detta? Han menade på att min slemhinna blivit tunn eftersom jag blöder så lite. Dock har jag haft två mf under dessa 8 månader ett i juli & ett i sept så gravid har jag blivit.
Grisolle: Visst var det så att blodprov att kolla ex NKceller inte går att ta här/analyseras i Sverige?
Dessa prover togs i november -08 sedan dess har jag inte tagit några fler. Så här såg det ut då.
Trombocyter-B 308 x10E9/l
Hb-B 160 g/L
Järn-fP/fS 42 umol/L
Transferrin-fP/fS 3.0 g/L
Transf.mättnad-fP/fS 54%
T4 fritt-S 14 pmol/L
T3-fritt-S 4.7 pmol/L
TSH-S 2,8 mU/L
Ferritin-S 26 ug/L
Folat-S >45
dessa togs 8/2-08
T4 fritt-S 13 pmol/l
TSH-s 0.80 mU/L
Prolaktin-S 12 ug/L
Någon som har koll & kan tyda dessa?? Är inte TSH för högt/lågt?? Hur kan de vara sådan skillnad? Kan det bero på att i novmber hade jag mf?