• Odetta

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Franka skrev 2010-06-08 10:31:33 följande:
    Sjukvårdsupplysningen tror jag inte så mkt på, de kan ju inget om missfallproblematik och tycker nog det är galet att ta trombyl över huvud taget!

Ska försöka få svar från Sophiahemmet...
    Fast du behöver ju inte säga varför du äter trombylen...den brukar man ju äta vid risk för stroke och för hjärtat...då är det ju nog så viktigt också att dosen blir rätt.

Men hoppas du får tag i rätt person att fråga, jag vet att i slutändan alltid känns tryggast (och vi som redan är lite extra nojjiga behöver ju all den trygghet vi kan få)

*kraaaaam*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Fialisa10 skrev 2010-06-08 10:44:10 följande:
    Grisolle: Så vitt jag förstår finns det två oliak undersökningar, spolning av äggledare och ultraljud av livmodern med koksalt. Jag har gjort en ultraljudsundersökning med koksalt och det kändes ingenting (och jag gillar verkligen inte gynundersökningar och tycker att allt gör ont). Är det spolning av äggledare du ska göra så vet jag tyvärr inte om det gör ont.

Idag ska jag till gyn. Idiotgyn. Jag var där sist den 13 april och sa då att jag vill ta prover/påbörja utredning så fort som möjligt. Han sa att vi måste vänta tills mensen kommit tillbaka och efter mycket om och men så kunde min man iaf boka tid för möte. Och det är idag. Om han idag säger att "jahapp då anmäler vi er för utredning nu då", då vet jag inte vad jag gör. Har han suttit på arslet och inte gjort något sen april och först idag ställer oss i kö... Jag är rädd att jag kommer börja grina. Eller bli förbannad och fråga om han är dum i huvudet. Nu har jag ju fixat en tid för utredning själv, utan hans hjälp, men det vet ju inte han. Ärligt talat, om det är så att han FÖRST IDAG tänker ställa oss i kö, kan jag fråga om han är dum i huvudet? Eller lat? Eller bara jävligt oempatisk som inte fattar att jag inte har kunnat fungera normalt senaste 7 månaderna? Och att 3-4 månader till är som ett hån? Hjälp! Känner mig så förbannad i förväg att jag håller på att spricka!
    Om du i fortsättningen inte behöver den här läkarens hjälp kan du nog kalla honom för dum om det är så...men är ni beroende av honom är det nog bäst att bita ihop och på ett snällt och trevligt sätt förklara hur dåligt man mår  *kram*

Vilken tid ska ni dit? Ska tänka på er och hålla tummarna att han överraskar er med att ha förberett allt som går att förbereda

*en kram till*
  • Odetta
    Franka skrev 2010-06-09 14:09:44 följande:
    Ni som är gravida (och blöder då och då), lägger ni av med all träning? Denna gång har jag fortsatt simma men skippar yoga och tar bussen till jobbet istället för att cykla. Men saknar sååå min cykel! Hur farligt kan det vara att cykla i lugn takt?
    Jag vågar faktiskt inte anstränga mig alls just nu...i alla fall inte tills jag fått se att den lille lever därinne och verkar må bra. Jag undviker till och med att lyfta lilleman (fast å andra sidan vägen han närmare 13 kilo så han är ju rätt tung) och det känns jättetråkigt.

Känner som du att åååhhhhh, skulle vilja cykla....men jag vågar faktiskt inte. Visst säger dem att det vid en normal graviditet inte ska vara någon fara...men en normal graviditet för mig är en graviditet som slutar i mf....det här, om det går bra, är ju ovanligt!

*kram*
  • Odetta
    Franka skrev 2010-06-09 14:41:04 följande:
    Jo, dr Björk avrådde ju från ansträngningar till v 14. Men då infinner ju sig frågan: vad är ansträngning?! Att hänga tvätt?

Men visst borde valet vara lätt, att strunta i allt för att få en guldklimp (eller två!) 
    Ingen aning Jag tar det väldigt lugnt allmänt, springer inte en massa i trappan, sitter mycket och vilar i soffan...låter bli att lyfta tyngre saker.

Precis innan blödningen i söndags så bar jag ner en dörr från övervåningen. Jag tyckte inte att den var tung alls, bara lite otymplig. Men det kanske var det som orsakade blödningen? När jag pratade med sköterskan hos min läkare så sa hon att jag kunde leva normalt, men kanske inte möblera om eller hjälpa någon att flytta. Så inga fler lyft av dörra för min del i alla fall

Men jo, det är ju så svårt att veta vad som anses som ansträngande eller inte, det beror ju helt från person till person. Jag tror man får helt enkelt göra en bedömning av sig själv och bara göra det som känns OK att göra. Börjar det kännas tveksamt så är det nog en bra ide att kanske sluta eller låta bli. Men med sunt förnuft såklart. Så gör i alla fall jag.

*kramkram*
  • Odetta
    fru fräken skrev 2010-06-09 17:21:43 följande:
    Hur går det för dig? Visst hade du haft blödningar? Har det upphört?
    Gulle dig! Jodå, här har det pepparpeppar inte kommit något mer! Har en tid hos min läkare den 18/6 (så nästa vecka) och hoppas så att det visar en levande liten inneboende. Är i v6+4 då... 

*kram på dig*
  • Odetta

Ja, det där med folk runt omkring som blir gravida är ju lite känsligt ibland....inte med alla, men med VISSA

Vi ska på begravning nästa vecka och kommer då träffa min mans bror med fru. Hon är gravid och ska ha i augusti. Vi fick ju vårt MA i v15+1 i januari...den bebisen skulle ha kommit nu i juli. Knappt 2 veckor efter skrapningen kom dem och berättade hur dem oplanerad hoppsan hejsan hade blivit gravida...utan att en endaste gång säga att dem beklagar eller är ledsna för det som hände oss. Mina svärföräldrar har pratat med dem om hur okänsligt det var och min man har pratat med sin bror och berättat hur det kändes för oss att få höra det på det sättet och så tätt inpå att vi förlorade våran lille...dem har fortfarande inte bett om ursäkt eller beklagat.

Och dem ska vi träffa nästa vecka på torsdag. Och visserligen hjälper det lite i tanken att veta att ju jag är gravid nu, men det är först på fredag vi får veta hur det står till därinne och tills dess känns allt så nervöst och känsligt. Känner inte alls för att se henne stoltsera runt där med sin stora mage och alla som kommer prata med henne om hur kul det är. Usch...blir gråtfärdig bara jag tänker på det

Så nja, alla andra unnar jag det och blir glad när dem lyckas...men just dem, det bara går inte. Jag blev så fruktansvärt sårad av när och hur dem berättade så det finns inte.

Någon som har några tips hur jag ska göra? Hur ska jag orka bemöta henne? Måste jag säga hej och vara trevlig?

• Odetta

Hej igen alla underbara!

Har ännu en liten fråga till er härinne:

Jag har börjat må lite illa och jag är så himla mesig när det kommer till det. Har en bra smärttröskel och klarar mycket, men illamående...

Så....får man äta postafen när man äter Trombyl???

och är det OK att äta det med alla mf i bagaget?

På fredag ska jag träffa läkaren och göra VUL så får vi se hur det ser ut därinne...kommer fråga henne då. Men jag tänkte kolla med er kloka här först

*stora kramar till er alla*

• Odetta

Åh Bettan!!!! Hormonella jag sitter här tårögd....fan vad UNDERBART! GRATTIS!!! Stora stora kramar vännen! Nu jävlar!!!!

*puss*

• Odetta
    BettanB skrev 2010-06-22 17:56:58 följande:
    Odd: Tror förresten att vi är på samma dag? Sista mens 3/5? Jag hade iofs rätt sen äl, så enligt äl är jag 6+4 idag.
    Ja, då ligger vi väldigt lika. Jag fick min ÄL som "normal" cykel, så idag är jag v7+3 enligt Vul i fredags (och 7+1 enligt tempkurvan...så vete tusan )

Har en ny tid för VUL den 23/7 tror jag det är....är då i v12.

Men vet ni, jag fick hem en kallelse till KK och det stod inte varför. Men jag tror att det är deras utredning som kommer igång nu. Jag funderar på att inte avboka den tiden utan behålla den och be läkaren ta en titt med VUL....är då i v10. Vad tror ni om det? 8/7 är den tiden.

Går jag dit och får ett Vul så får jag ett i v10 och nästa (hos privata läkaren) i v12.....det känns lugnande faktiskt. I morgon är dagen då minibullen dog och förutom rädsla att det ska gå åt fanders även denna gången så är min rädsla nästan ännu större att det ska bli ett nytt MA. Jag vill verkligen INTE gå med en död bebis i magen i 8 veckor igen! Så VUL varannan vecka tycker jag låter bra.....dem borde väl inte bli sura för att vi inte avbokar kallelsen  då va?

KRAM TILL ER ALLA!!!
  • Odetta
    BettanB skrev 2010-06-22 18:43:17 följande:
    odd: Hmm.. Jag hade nog ringt och kollat av med dem; då tror jag att de kommer erbjuda vul ändå faktiskt. På SU erbjuder de vul varannan vecka efter upprepade missfall, fast jag hamnar ju så klart mitt i semesterskarven. Hon skrev dock i min journal så jag kan få vul på akuten om så är. Fast jag tar nog ett extra hos en privat om ett par veckor. Har ju vul på torsdag igen hos dr LM också.

Är verkligen helt sjukt rädd; det är nu i dagarna mina brukar dö, så det är ju en kritisk period även här. *skakar*
    Ja, jag känner ju också egentligen att det rätta våre att ringa, men jag är så rädd att inte få komma på VUL då. Jag ringde ju för någon vecka sedan och då sa BM jag pratade med att dem minsann inte gör sådanna VUL. Jag sa då till henne att jag har blivit lovad av en av era läkare att få komma och så svarade hon bara att det var ju konstigt. Men är det så att dem är ovilliga så ska jag påpeka att det står i min journal, för det ska det göra, det hade den läkaren sagt!

Förstår din oro vännen! *stora kramar*
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14