• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html
    Del 13. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49518455.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

Sorg i BettanMansion.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 18:54
    De som äntligen fått sina små mirakel:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51437697.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 20:30
    Här kan du hitta "bibeln".
    www.bokus.com/b/0978507800.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14
  • Syrling

Längtan: Håller tummarna för dig!

• Längtan efter liten
    BettanB skrev 2010-08-09 21:54:47 följande:
    Längtan: Hoppas verkligen inte att det blir ett fjärde, men OM det blir det så tror jag att du kommer att klara det på samma sätt som vi andra klarat os hela vägen. På ren jäkla envishet och med hopp om att det förr eller senare kommer gå vägen. Du har ju barn sedan innan; se till att krama om er dotter (?, är det en tös ni har?) och gläds över henne så länge. För vi kommer alla lyckas och få det vi så hett eftertraktar, ibland tar det tyvärr lite för lång tid bara.
    jo men det änns som att jag lagt all min envishet och styrka på just att bli gravid igen...
    men hu orkar man hela tiden brytas ner och byggas upp och brytas ner och byggas upp hela tiden?
    Längtan efter liten är stor
  • BettanB

Längtan: Man orkar... Jag vet inte hur, men man orkar. Jag sa redan efter tredje mf att jag aldrig skulle orka fler. Trodde inte jag skulle överleva... Men det gör man ju. Och sen har jag klarat två mf till efter det. Varenda gång har jag tänkt att jag inte kan ta mer, men.... Känner mig som en sån där leksak med bly i botten; som far upp med full fart hur hårt man än slår till den.

Sorg i BettanMansion.
  • Längtan efter liten
    BettanB skrev 2010-08-10 10:49:32 följande:
    Längtan: Man orkar... Jag vet inte hur, men man orkar. Jag sa redan efter tredje mf att jag aldrig skulle orka fler. Trodde inte jag skulle överleva... Men det gör man ju. Och sen har jag klarat två mf till efter det. Varenda gång har jag tänkt att jag inte kan ta mer, men.... Känner mig som en sån där leksak med bly i botten; som far upp med full fart hur hårt man än slår till den.
    har du fått 5 missfall?
    vad har de hittat för fel?
    har du lyckats fått barn efter dom?
  • BettanB
    Längtan efter liten skrev 2010-08-10 10:50:51 följande:
    har du fått 5 missfall?
    vad har de hittat för fel?
    har du lyckats fått barn efter dom?
    Ja. Eller rättare sagt 3 mf och 2 ma. Inga barn, inga fel. Men behandlar med innohep, progesteron, levaxin, folacin, prednisolon den här gången. Hoppas mycket på liten i magen nu (13+4 idag); så här långt har jag inte kommit vid något av mina mf. Du får gärna läsa min nyinrättade blogg om du vill.
    Sorg i BettanMansion.
  • Längtan efter liten
    BettanB skrev 2010-08-10 10:53:56 följande:
    Ja. Eller rättare sagt 3 mf och 2 ma. Inga barn, inga fel. Men behandlar med innohep, progesteron, levaxin, folacin, prednisolon den här gången. Hoppas mycket på liten i magen nu (13+4 idag); så här långt har jag inte kommit vid något av mina mf. Du får gärna läsa min nyinrättade blogg om du vill.
    jag läste precis din press..
    du är helt underbar som kan skriva med så mycket glädje oc sorg på en och samma gång. vad är proggisrna bra för? och de andra också?
  • mojutten

Hej allihopa,

Längtan, jag säger som Bettan, man orkar mer än man tror och längtan och önskan att få ett barn är så stark att trots allt så reser man sig upp och fortsätter för att det är det enda alternativet. Så känns det iallafall för mig. Varje gång känns det som aldrig mer och som om att jag aldrig kommer att komma upp ur hålet och vilja, orka eller våga försöka igen men likväl så efter ett tag så kommer kraften tillbaka.
    Jag förstår din känsla av att det inte bara är ett steg som måste tas i våra fall, första ska man kämpa sig till ett plus på stickan och inte förräns då börjar vår riktiga kamp, till skillnad från alla "friska" personer.

Jag har ännu inte testat att vara gravid under behandling och jag hoppas så innerligt att det ska göra skillnad. Går du själv på någon behandling? (Du kanske redan har sagt detta, jag är lessen om jag har missat det). Framförallt så är det inte kört ännu, jag tänker på dig och hoppas att du inte ska behöva gå igenom mer elände.

Bettan, var ligger din blogg? Var inne på din sida igår men kunde inte hitta den.

• Längtan efter liten
    mojutten skrev 2010-08-10 11:05:46 följande:
    Hej allihopa,

Längtan, jag säger som Bettan, man orkar mer än man tror och längtan och önskan att få ett barn är så stark att trots allt så reser man sig upp och fortsätter för att det är det enda alternativet. Så känns det iallafall för mig. Varje gång känns det som aldrig mer och som om att jag aldrig kommer att komma upp ur hålet och vilja, orka eller våga försöka igen men likväl så efter ett tag så kommer kraften tillbaka.
    Jag förstår din känsla av att det inte bara är ett steg som måste tas i våra fall, första ska man kämpa sig till ett plus på stickan och inte förräns då börjar vår riktiga kamp, till skillnad från alla "friska" personer.

Jag har ännu inte testat att vara gravid under behandling och jag hoppas så innerligt att det ska göra skillnad. Går du själv på någon behandling? (Du kanske redan har sagt detta, jag är lessen om jag har missat det). Framförallt så är det inte kört ännu, jag tänker på dig och hoppas att du inte ska behöva gå igenom mer elände.

Bettan, var ligger din blogg? Var inne på din sida igår men kunde inte hitta den.
    jo jag vet att man orkar. jag har ju kämpat själv några gånger. men jag vill verkligen inte en 4 gång...
    jag tar fragmin sprutor varje dag nu och hoppas ju att de ska hjälpa... men man vet ju aldrig.
    nej vår kamp slutar verkligen inte efter ett plus, den fortsätter egentligen ända tills man får sin bebis i famnen...

kjag vill också läsa din blogg bettan.
  • BettanB

Jag la till dig, ifall att du ville läsa prologen (inledningen på bloggen) också. Har skrivit en kort sammanfattning om den här helsjuka resan. Undrar själv ibland hur f*n jag har kommit upp på fötter igen och igen. Men det gör man som sagt. Även om det var riktigt riktigt tufft förra sommaren, hela hösten och nu i våras.

Progesteron är ett hormon som finns naturligti kroppen under lutealfasen och som sedan ökar iom en graviditet; man tar extra för att stödja graviditeten fram tills dess att fostret har bra kontakt med moderkakan och klarar sig själv. Det är vanligt att man får om man haft flera tidiga missfall. Kan dock tilläggas att det HAR biverkningar, som bland annat kan gå ut över barnet -pojkar kan komma att drabbas av hypospadi.
    Prednisolon är kortison. Hjälper att hålla immunfösvaret i schack så att det inte anfaller embryot. Ovanligare att man skriver ut i Sverige och inget man bör testa själv som första åtgärd.
    Innohep är blodförtunnande och håller blodådrorna i form för att undvika mikroproppar i livmodern. Blir allt vanligare att man testar detta på kvinnor som haft 3 eller fler mf.
    Folacin är folsyra; extra starka på recept. Onödigt om man inte har behov egentligen; jag tar det för att jag inte vet OM jag har behov och för att de inte är farliga. Tar dock bara ½/dag.
    Levaxin är för sköldkörteln; jag har en liten underproduktion och får därför detta. Har man TSH under 2,0 behöver man det inte (enkelt uttryckt).

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

mojutten: Nu borde du se den. Tror jag...

Längtan: Tror det går vägen den här gången. Och OM det inte gör det så finns det fortfarande mycket att testa.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14