Inlägg från: Tipptapp |Visa alla inlägg
  • Tipptapp

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hej, får man vara med i er tråd? Har gått igenom 5 MF och försöker förtvivlat att få ett andra barn. Här är min historia i kort format:

3 MF  2006-2007 (har försökt få barn sedan 2004)
    Fick en dotter 2008. Ytterligare 2 MF 2009-2010.
    Alla MF har varit tidiga varav ett MA.
    Utredd. Inga avvikelser.

Har försökt få hjälp från vårt närmaste sjukhus men de rycker bara på axlarna och säger att det inte finns något att göra, när det går fel i celldelningen (som de tror är orsaken). Efter att nära brutit samman på MVC efter senaste missfallet har jag fått hjälp från läkaren där. Jag kommer att få progesteron utrskrivet (ska tas vid pos. gravtest  t.o.m. v.8) och få trombyl.  Tänkte också försöka mig på en akupunkturbehandling för att öka chanserna att bli gravid (även det en utmaning för oss). Har hört att akupunktur också kan förebygga MF? Har någon några erfarenheter av detta eller några andra tips att dela med sig av?

kram!
  • Tipptapp

AHöst, Längtan efter liten, Irma97, BettanB, Mojutten: Tack för välkomnanden och uppmuntran! Skönt att hitta stöd och förståelse även om det är sorgligt att vi är så många här! Ledsen att jag inte har svarat tidigare, datorkrångel el grande.

AHöst/Krusbär; Sätter visst hopp till akupunkturen, i alla fall för att lättare bli gravid. Förra gången slutade vi när vi fick ett plus, kanske var det ett misstag? … Om jag minns rätt så tittade de både immunologiska och blodkoagulationsorsaker vid utredningen men kunde inte hitta något. Det är ju skönt men samtidigt frustrerande att inte få veta varför det blir så här och framför allt att inte kunna göra något åt det.

BettanB: Min läkare har lovat att skriva ut Trombyl OM jag blir gravid igen, ska ringa så fort jag får ett plus. Är det för sent?!  Om jag inte får detta utskrivet tidigare – finns det något substitut? Har hört om att andra tar Magnecyl/Albyl? Här hålls det nog koll på ÄL och de gånger jag har blivit gravid har jag ganska tidigt känt av grav.symptom så det finns ju chans att jag kan börja med prog. tidigt.

Har förresten någon av er hört något om det kan finnas någon ökad risk för MF vid flygresor. Kanske låter långsökt men åtminstone 2 av mina MF kom efter flygresor. Jag tänker framför allt på den ev. ökade risken för proppar…

Kramar!

• Tipptapp

hej hej,
    Det var ett tag sedan jag var här och ser att det har hänt massor!
    Stort grattis till er som är gravida! Vad underbart. Håller tummar och tår för att det ska gå bra!
    MtA; hoppas att du får tid för tidigt vul!
    För egen del har det inte hänt något. Har ju inte så lätt att bli gravid och börjar känna mig orolig för att vi inte ska lyckas bli gravida och dessutom klara utmaningen att behålla graviditeten.. Är 38 nu så man känner ju att klockar tickar. Hoppas ändå på att den akupunktur jag nu får ska hjälpa till...

buster; håller verkligen med dig - verkligen märkligt att det inte finns någon rutin för mf. Dessutom får man ju i det närmaste vara expert själv för att man ska kunna få hjälp.  Min nuvarande doktor är verkligen förstående men jag har själv fått komma med förslag om medicinsk hjälp.

Styrkekramar till er alla som kämpar.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14