• AHöst

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Syrling skrev 2010-08-16 15:06:03 följande:
    Var på VUL idag, allt såg fint ut. Mini levde loppan och hade vuxit till 72 mm, v 13+3. Nästa besök blir RUL. Nu känns det helt OK att åka en vecka till Mallorca imorgon. Vågar kanske tom berätta för dottern som undrar varför magen är tjock.
    Bettan: Jag glömde fråga varför vi inte ska gå över tiden. Får fråga Dr LM på RUL!
    Hej! Jag ar inne pa min andra runda nu och tankte kika in har.. Jag har APS och MTHFR c677t.  Fick en son efter diagnos och behandling 2007.

Jag fick inte ga over tiden 2007 eftersom pga risken for blodproppar i moderkakan finns kvar genom hela graviditeten och ju aldre moderkakan blir desto storre chans att den inte fortsatter vara duglig.
  • AHöst

Nej, det antifosfolipidiskt syndrom.

Fran wikipedia:

Antiphospholipid syndrome (APS or APLS) or antiphospholipid antibody syndrome is a disorder of coagulation that causes blood clots (thrombosis) in both arteries and veins as well as pregnancy-related complications such as miscarriage, stillbirth, preterm delivery, or severe preeclampsia. The syndrome occurs due to the autoimmune production of antibodies against phospholipid (aPL), a cell membrane substance. In particular, the disease is characterised by antibodies against cardiolipin (anti-cardiolipin antibodies) and β2 glycoprotein I.

• AHöst

Du har alldeles ratt! MTHFR ger ocksa blodkoagulations problem och dessutom gor det svart att ta upp folsyra.

• AHöst

Jag bor i USA sa jag far vad som motsvarar Fragmin har, det heter Lovenox vid graviditet. Det fick jag aven nar jag var gravid med min son. Jag tar aven barn albyl och extra folsyra.

Jag kan inte mycket om APC resistans. Men nar det narmare sig slutet av graviditeten skulle jag nog gors lite efterforskningar och diskutera att inte ga over tiden med din lakare och se vad de anser.

• AHöst

Tipptapp, jag har fatt hjalp av akupunktor samtidigt som jag tog blodfotunnare. Akupunktoren jag gatt hos ar otroligt duktig och han har hjalpt mig, min syster och manga av mina vanner. Akupunktur kan absolut hjalpa.

Nar du blev utredd, gjorde de aven prover for immunologiska och blodkoagulations problem?

• AHöst

Langtan, forsok ta det lugnt och se till att maken forstar. Men att det drar ar nog bara ligamenten nar det tojer. det ar ganska vanligt.

• AHöst

Soa, hos en del kan trombyl ge problem vid agglosningen. Sjalv har jag tagit 81 mg aspririn under hela cykeln och det har aldrig varit ett problem for mig.

Innohep och trombyl ar helt enkelt tva olika blodfortunnare som har olika effekter. Sa man kan inte saga att en ar battre an den andra. De gor tva olika saker.

• AHöst
    mojutten skrev 2010-08-20 09:23:03 följande:
    Ok, det verkar som vanligt vara många bud i mellerud. Så ni har även tagit fragmin/innohep från ÄL, jag är lite orolig eftersom jag ska börja med det från pluss men har alltid plussat sent och är rädd att det är för sent
    Jag tog fran plus med min son. Men det var ocksa 2007. Ska ta fran plus aven denna gang. Men jag testar tidigt.
  • AHöst

Daniela, usch sa jobbigt. Jag har ingen personlig erfarenhet av vad du maste ga igenom. Min gudsons mamma forlorade tvillingar, dock nagra veckor senare an dig tror jag. Jag vet att det hjalpte dem att de fick se dem och sitta med dem efterat. Jag beklagar verkligen att du behover ga igenom allt detta.

• AHöst
    BettanB skrev 2010-09-09 14:16:21 följande:
    mrs Te: Oh, tack. SkämsCool

kaakis: välkommen in.

Btw, har någon mer läst mer om detta? Har hela tiden varit ytterst tveksam till korrektheten vid uldatering....
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.442378-ultraljud-...

Ego: SJUKT nervös inför eftermiddagens rul. *biter-på-naglarna*

*vinkar-och-återvänder-till-jobbet*
    Jag ar faktiskt valdigt forvanad att lasa detta. Jag antog val att man alltid aven lutade sig pa informationen om sista mens. Min son var valdigt stor och matte langt over sin "alder" pa alla ultraljud, och fragan om datum kom upp manga ganger. Men jag kunde ju saga till och med pa vilken dag jag hade agglossning och var extremt val overvakad i borjan av graviditeten med honom sa dar fanns ingen tvekan om BF. Storleken pa bebisarna kan ju skifta otroligt mycket.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14