Inlägg från: grisolle |Visa alla inlägg
  • grisolle

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Då verkar det tyvärr vara dags även för mig att begära utredning. Fick mitt tredje missfall idag. Alla tre har varit tidiga så jag vet inte vad som kan var fel, det är som om kroppen inte klarar av att behålla ägget i mer än ett par veckor... Den här gången tänkte jag testa med Albyl minor men jag hann bara ta 1/4 tablett igår innan missfallet kom idag. Gissar att det inte hann verka...

Jag ska skriva ner en del bra saker jag läst här i tråden innan jag ringer och pratar med dem, känns som att det är bra att vara påläst och veta vad man ska be om!

• grisolle

Tack för peppande ord!

Är det någon av er som bor i Göteborg och kan tipsa om en bra läkare som är duktig på det här med upprepande missfall? Jag är så rädd att komma till någon som inte vill/kan/orkar bry sig... Har dessutom ingen direkt jag gått till innan eftersom jag flyttat runt en del. Är det MVC eller KK man ringer, eller kanske ännu bättre med en privat gyn? Som sagt, tips mottages tacksamt!

Laban82, jobbigt! Men vad jag har läst så är det ganska vanligt att symptomen kommer och går lite under graviditeten så det behöver ju inte vara ett dåligt tecken. Skönt att du redan har en tid på tisdag, försök att njuta av våren tills dess!

• grisolle

Laban82; grattis! Får jag fråga om du har fått någon särskild behandling denna gång efter dina 7 missfall? Känns det annorlunda den här gången på något sätt? Gissar att du skrivit om detta innan men jag måste erkänna att jag inte lusläst igenom alla era gamla trådar...

• grisolle

Hej på er!

Har inte skrivit på ett tag men har läst lite då och då hur det går för er och känner med er som har det tufft!

Vi fick ju tredje missfallet i mars och skickade då en egen-remiss till reproduktionsmedicin. Fick ett brev där man skulle skicka in sitt mensintervall, gissar att det är för att de ska kunna planera in första besöket när man befinner sig i "rätt" fas i cykeln? Är det någon som vet när detta är?

Sen är grejen att jag hade ägglossning för två veckor sedan och jag har en liten aning om att det kanske tagit sig, vi valde att inte vänta på utredning utan köra på som vanligt. Sedan 5 dagar tillbaka äter jag 1/4 albyl minor per dag, vet inte om det kan hjälpa men eftersom alla mina tre missfall varit tidiga (max v.7) känns det som att det är värt ett försök.

Är det någon som vet om det finns teorier om vad det oftast beror på om det är väldigt tidiga respektive senare missfall? Är t.ex. små blodproppar ett tecken på tidiga missfall? Eller för lite progesteron? Hur ser behandlingen ut ni som fått utredning för tidiga missfall?

Det blev en liten uppdatering och några fler frågor! Hoppas att ni alla kan njuta av våren som är på intåg, jag tycker att det känns lite lättare när man kan vara ute mycket och sysselsätta sig med trädgård, promenader och annat.

Kram

• grisolle

Jag tror att jag ska ringa dom i nästa vecka och höra mig för lite när det gäller första besöket, kanske går fortare om man ligger på lite... Mensen kom idag så nu sitter jag här med ett glas rött vin - alltid nåt... {#lang_emotions_undecided}
    Har tänkt skriva ihop lite fakta härifrån tråden innan vi går dit men det hela känns så rörigt med alla typer av mediciner och teorier, känns som att man måste bli expert för att kunna få hjälp!

Irma skrev 2010-04-28 22:08:13 följande:
    Jag tycker också det är jobbigt med gravidsnack ibland. Men jag vill inte att alla bara försvinner när dom är gravida! Svårt det här... Mojutten: Hoppas innerligt att det inte behövs mer missfall för din del! Jag tycker det sliter enormt att man tvingas genomlida 3 missfall innan någon ens tittar på en.  Grisolle: Låter som om dom vill tajma in prover på rätt dagar. Kanske för VUL med koksalt också? Låter bra att få taget proverna på rätt dagar i cykeln! Finesssan har en bra lista på prover hos sig. Jag har testat trombyl + progesteron en graviditet. Trombyl+Fragmin en annan graviditet. samma resultat som innan
  • grisolle

Hoppsan, repro på SU verkar inte populärt! Vi som precis skickat in egenremiss dit för våra tre missfall... men det är ju ändå bra att veta att man behöver vara extra påstridig för att få hjälp då. Fler saker att tänka på när man väl blir kallad dit?

• grisolle

Irma: Okej, så de gjorde lite i alla fall då... vad är heparin?

• grisolle

Odd: Skönt att höra att det gick bra! Får jag fråga vart ni gå någonstanns? Hade läkaren några teorier redan nu vad det kunde vara? Eller ville hon helt vänta på testresultaten? Vilka tester ska ni få göra?

• grisolle

Hej Odd, tack för ditt utförliga svar!

Vi har precis tagit kontakt med SU för att få tid eftersom vi haft tre missfall på rad (inga barn innan) men har inte blivit kallade ännu.
    Det där du skriver om att vissa par helt enkelt inte är kopatibla var intressant, finns det något att göra åt det i så fall? Eller är det i princip adoption som gäller då?

Jag håller på med en liten sammanställning över tänkbara orsaker till våra missfall, tycker att det är rätt rörigt med alla olika begrepp, tester och mediciner. Jag ska skriva in det jag har kommit fram till snart så får gärna ni erfarna rätta mig eller lägga till/dra ifrån!

Beställde även "Is your body baby friendly?" igår kväll så nu ska här pluggas på!

• grisolle

Nu händer det äntligen saker här. Idag ringde jag SU och frågade hur det går med kallelse till utredningen eftersom vi väntat över två månader. Jag fick då reda på att man måste lägga första besöket efter mens men innan ägglossning. Eftersom det är i princip nu för vår del (annars blir det först efter sommaren) lyckades hon efter några minuters funderande få in oss på en tid nästa vecka! Hon var jättetrevlig och hjälpsam.

Blev dock lite fundersam för hon sa att jag skulle ta två panodil en timme innan besöket men det var mest en försiktighetsåtgärd, det brukar inte göra så ont... Vilken undersökning är det som gör ont? Kan det vara när de undersöker livmodern med saltlösning och ultraljud? Tar de blodprov vid första besöket också?

Känns så skönt att det äntligen händer något!

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14