• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vd. Venereal desease? Eller verkställande direktör, kanske?

• asap

Firren - Jag tycker du gör rätt som börjar med lite gröt om det gör både dig och S nöjdare.
    Trots att rekommendationerna hann ändras mellan Gustav och Elsa så har vi gjort på samma sätt med alla tre. Börjat med lite smakisar vid drygt fyra mån som sedan successivt trappats upp samtidigt som amningen trappats ned, för att helt sluta vid 7-8 mån. Alla tre har varit matglada barn som aldrig behövt trugas i någon mat, medan de däremot (särskilt E) haft svårt att fokusera på amning dagtid när de blivit 5-6 månader. Och då fick jag ta mig en funderare på varför jag skulle envisas med att fortsätta amma längre, för vems skull? Jag alltså lät dem styra när det fick räcka, och känner mig helt ok med det, trots de olika rekommendationerna.

• asap

Länsförsäkringar till alla tre. Ida har dock ett undantag i sin för ev. hjärtproblem, eftersom hon hade/har blåsljud på hjärtat.

• asap

Vi tog bara samma försäkringsbolag som vi redan hade till våra andra försäkringar, minns inte om vi gjorde några jämförelser innan vi skaffade Idas försäkring. De andra fick iaf bara likadana som hon redan hade. Är det stora skillnader, alltså?

• asap

Vi har också köpt våra bältesstolar på Mekonomen. De har vi i lilla bilen, i stora bilen har vi inbyggda stolar, supersmidigt!

Galia - Oj då, det ser inte ut som vi valt någon bra försäkring.

• asap

Pysslig - Min E har bra fart på magen, märker aldrig att hon skulle ha problem att bajsa, rätt vad det känner man stanken bara och fattar vad som har hänt.
    Det låter som en bra idé att kolla upp det innan det blir ett stort problem, eller snarare så att det INTE blir till ett.

Pysslig och Elsis - Hur mycket sover era E nu? Min E sover en gång om dagen, men till skillnad från hur syskonen gjorde så är det inte efter lunch hon sover, utan snarare efter frukost. Hon kan sova 2,5 - 3 timmar någon gång mellan 9 och 13, typ. När vi är hemma är det lönlöst att försöka hålla henne vaken på fm, men om vi är iväg på något kan hon i vissa fall vara vaken ända till 14 innan hon kraschar. Och det konstiga är att hon då är glad och nöjd ända tills hon inte kan hålla ögonen öppna längre.
    Om natten sover hon oftast 19.30 - 6.30, brukar vakna en gång per natt. Ibland får hon välling för att kunna somna om, ibland somnar hon om hos oss.

• asap

Tack för sovsvar! Jag är alltså inte bekymrad över E, tycker bara det är lite ovanligt att hon sover så tidigt på dagen. Att hon blir så trött så snart efter natten, men sedan klarar hon sig många timmar innan hon somnar för kvällen.
    Alla tre har varit sovbarn, så för mig känns det normalt att (för)middagsluren är 3 h lång, och det är inte alls fel att hon klämmer in den medan de andra är på fsk/skola. Vi hämtar ju sedan 13.15 resp. 13.30, så det är bara bra att E klarar av sovandet innan vi ska iväg. Men det händer rätt ofta att man får väcka henne strax efter 12 för att hon ska hinna äta lunch innan vi går.

• asap

Cilla - En av barnens kusiner har också sovit fm och varit nöjd så.
    Jag antar att vi hade kunnat styra in E på efter-lunchen-sov om vi hade jobbat för det, men vi går ju som sagt området runt och hämtar syskon efter lunch, och E kan bara sova i stillastående vagn. Rullar vi så är hon vaken.

• asap

Cilla - nej, vi har inte det problemet så ofta.
    Ida kan ibland hysta iväg något, men då är det alltid i frustration över att något inte fungerar som hon tänkt med just den grejen. Man märker att hon direkt efter kommer på att det inte var så bra att slänga saken, och i de lägena fokuserar vi mest på att berätta att hon måste ta det lugnt, att det inte går bättre att klippa/rita/klä på sig/bygga lego eller vad det nu är, genom att man blir arg och slänger iväg sakerna. Man måste istället vara lugn och metodisk, så fungerar det mesta. Eller be om hjälp om man inte klarar det själv.
    När Gustav leker kan det ibland fara iväg något, men då är det för att han leker ninjago-snurr eller så, det är ytterst sällan han slänger något bara på skoj. Och Elsa, ja, hon är inte helt tillförlitlig alla gånger, men har inte heller fått in någon kastteknik ännu.

Men det låter väl lämpligt att i första hand berätta att det inte är ok, och om det händer igen, ta grejen. Så hade vi också gjort i det läget.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8