• IdaVi

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Resande: Usch vad jobbigt för dig! Hoppas verkligen det vänder snart och att ni får vara pigga resten av våren! Kram!

Barba: Hoppas det går bra idag!

Firren: Jag ser inte dina bilder (nyfiken i en strut). Kan du hjälpa mig?
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • IdaVi
    Firren: Aha, då förstår jag Jag kommer in i din blogg heller!
  • IdaVi
    Kasperina: Lider av alzheimer light så jag minns inte om jag grattat till sprattelgubben?! Om inte - jättegrattis! Vad skönt att allt såg bra ut!

Firren: Tycker du har en superfin mage! Och apropå att bli mindre så stämmer det inte i mitt fall. Dels gick jag upp 3 kg mer än vad jag gjorde med Ida, sen var det svårare att bli av med kilona. iofs så rasade jag fullkomligt i vikt efter Ida föddes och vägde t.om 5 kg mindre än min "normalvikt" innan graviditeten. Ingen jättevacker syn om jag ska vara ärlig

Barba: Vad skönt att du fick ok till snitt! Då slipper du oroa dig för det iaf! Kram!    

Tessan:  Vad skönt att KUB närmar sig och mysigt att få sprida den härliga nyheten snart!

Måste bara fråga om det är någon mer som har ett barn som kräver så mycket energi så man känner sig som en urusel förälder? Från det att jag hämtar I på dagis så slänger hon sig på marken, gnäller efter nappen, efter välling (3,5 år är hon ju nu måste ju sluta med napp o välling snart), vill bli buren, slår sin lillebror och är fullkomligt rabiat. Det är så himla tråkigt att hämta henne på dagis så man vet inte var man ska ta vägen. Hon gnäller och är tjurig nästan hela tiden. Jag får utbrott och skäller på henne (hemma, ute försöker jag hålla tillbaka känslorna lite). Hon äter dåligt, sover dåligt, dricker dåligt... Är bara nöjd enstaka stunder på dagen. Iofs är hon jätteglad på dagis, förutom att hon säger ganska mycket fula ord, även om hon vet att man inte ska säga dom orden... Vad ska vi göra? Det börjar bli så jobbigt så jag funderar på att ta hjälp av någon utomstående. Hon har även lärt sin lillebror att slå och sparka. Känns inte bra alls... vad gör vi för fel??!!
  • IdaVi
    johlinn: Ja, hon är jättetrött för hon är ju konstant igång kan man säga. Sitter inte ner en sekund på dagis, kanske pysslar en kort stund, annars är hon ju ute och cyklar, leker i sandlådan, hoppar, springer osv.. men sover hon på dagen så somnar hon jättesent på kvällen så det är inget bra alternativ heller
    Operation blir någon gång i maj. Hon har snarkat betydligt mindre nu, men jag upplever ändå att hon inte sover som hon ska för hon är trött och blek. Hon äter ju inget kött heller, tuggar i en evighet - sen spottar hon ut. Så mandlarna (och ev. näspolyperna) ska bort...

M73: Förmodligen bara en faaaas! Världens längsta faaas! Visst tar det på krafterna? Man är ju helt slut på kvällen.Kruxet är också att vårt äktenskap inte mår så bra av att hon är så sur...
    Vad spännande med 3:an. Tyvärr har jag ju bara 2 så jag vet inte alls hur 3:an skulle kännas. Men det vore häftigt att testa!     
  • IdaVi

Piggley: Jo, det är nog tröttheten som spökar. Annars (iaf några stunder om dagen) är hon världens gladaste. Men man går ju omkring på tå och liksom försöker att häva utbrotten. Jobbigt!

Elsis: Eller också är hon vegetarian! Nävars... Läkarna tror det beror på mandlarna. Det är inte mycket plats över att få ner köttbitar på. Det mesta hon får i sig är flytande och makaroner. Varierat - näpp! Annars får vi kanske kolla hennes bett. Hon har varit hos tandläkaren en gång, då vägrade hon öppna munnen! Får försöka locka henne med roliga aktiviteter hemma. Men det är svårt när hon slänger sig på marken och skriker och vägrar gå så fort man visar sig på dagis. Sen fortsätter det ju hela vägen hem. Då är man lagom pedagogisk och "duktig mamma". Men det blir kanske bättre, vi har ju precis börjat med hela dagar på dagis för henne och lillebror.

Billabong: Hon brukar få se lite film eller pyssla en stund när vi kommit hem om hon är på rätt humör. Film är lite "farligt" - hon somnar oftast i soffan då och sen är hon vaken till 21-tiden och ska upp 06.30 Svår avvägning det ddär...

Ela: Jo, ibland går det ganska bra och man liksom bara gillar läget. Men just de här utbrotten på dagis och att hon VÄGRAR att gå och ska bli buren samtidigt som man ska försöka få ordning på en 1,5-åring som man inte vill ska bli påkörd på gatan.. De är nog i grund och botten ganska enkla. Men vissa dagar, speciellt när man sovit dåligt, så oooorkaaar man bara inte. I natt var det kiss och bajs i sängen, välling till Ville och snarkande och sparkande barn i vår dubbelsäng. Hääärligt! Men de är söta när de sover!

Tack för alla tips! Så bra att ha alla er proffs nära till hands! Kram på er och godnatt!

• IdaVi
    GladHannaPanna: Ja, vissa stunder är de förskräckliga och riktiga små monster för att nästa stund bli hur mysiga som helst. Måste vara skitjobbigt för dom också!?

Firren: Förut, när jag gick och hämtade ibland, hade jag med mig en banan, smörgås, frukt eller något att tugga på. Får kanske köra samma grej nu och muta henne med. Kruxet är ju att jag inte vill ge henne något att äta på förskolan med de andra barnen. Får ha ett paket kex eller något i bilen om det krisar.

Tessan: Vad skönt att det verkar vara övergående! man får väl testa sig fram helt enkelt och försöka hitta en lösning så man inte blir galen!

För övrigt var det även gnäll och skrik imorse och hon skulle bli buren från bilen till fsk. Och då hade jag extraoveraller, 2 ryggsäckar och lite extrakläder att bära på + Ville.... Inte bra för min redan sneda rygg heller

Och snöfall ute. Fy, nu får det vara nog! Tur att man åker till Paris nästa vecka!
  • IdaVi

Förresten så blev mamma utskriven från sjukhuset igår, efter 8 veckor!! Hon är ganska svag och har förlorat mycket i vikt och har ingen energi. Nu gäller det bara att hon håller sig frisk och försöker få tillbaka sin energi igen och fetta på sig lite. Men det känns jätteskönt att hon är så pass mycket bättre!

• IdaVi

Tack för att ni bryr er så mycket, både om min mamma och dottern som trilskas. Nu har jag varit till affären och handlat inför hämtning på dagis; smoothies, majskrokar, morotsstix och Tom&Jerry-kex. Inte världens nyttigaste grejor kanske, men det känns inte så viktigt i sammanhanget. Nu kanske hämtningen går bättre så får jag i fortsättningen se till att ha med mig grejor i bilen.

chiqita: Magen försvinner - ALDRIG! Iaf inte om man inte tränar har jag märkt. Efter första barnet försvann magen direkt, nu är det lite halfpluffsigt kvar. Men snart ska jag börja träna. Ska bara se till att dygnet innehåller 36 timmar så ska det säkert gå bra!

asap: En ung liten forskare redan!

galia: Klart du får "klaga", man måste ju få bearbeta sina känslor.

piggley: Det ska börjas i tid minsann! Gulligt!

• IdaVi
    kasper: Glömde ju... Jag var mycket mer förkyld under båda graviditeterna. Båda gångerna var jag genomförkyld bara några veckor före förlossningen, men det hann gå över som tur var. Hoppas du piggnar till snart!
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8