• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Firren - Sådan tur kan man absolut ha, vi har haft det tre gånger om! Alla tre har varit "räkmackebarn", oerhört lättsamma att ha att göra med vad gäller mat o sömn och allt sådant.
    Det var bara det att livet blev så hektiskt plötsligt när de var två, med mindre än två års mellanrum, dubbelt upp av blöjbyten, matningar, sovningar mm. och den första tiden var de inte alls synkade. Jag tyckte aldrig jag satt stilla i fem minuter ens, förutom när jag ammade (men det gjorde jag ofta stående eller gående också, om Ida behövde ngt samtidigt). Till saken hör förstås att Ida inte gick på föris då heller, utan jag hade båda hemma på heltid. Och efter 8 månader flyttade vi som sagt till huset och allt blev lättare, samtidigt som barnen blev mer i mer synkade med mat o sov. Då minns jag sköna lugna stunder då båda barnen sov sida vid sida i dubbelvagnen.

• asap

Zazz - Välkommen! Jag är 35 och har tre härliga besvärliga ljuvliga ungar på snart 6, snart 4 och snart 1.

• asap

Syster norr - Stort grattis till Clara!

Resande - Jag stänger tom av min mobil på natten, tänker att jag inte behöver nås när jag sover.

Barba - Jag har inga problem att sova med min snarkande make så länge jag har fått somna före honom. Men om han somnar före, eller om jag blir väckt av barnen (vaknar inte av snarket som tur är) och ska försöka somna om så är det helt hopplöst. Värst är när något barn ligger mellan oss, för då kommer jag inte åt att sparka honom på smalbenen som jag annars gör för att han ska sluta.

Pysslig - Grattis E! Ja, vad köper man som inte redan finns i huset? Jag har köpt lite kläder och någon bok, men det känns lite futtigt. Nåja, en vecka kvar, kanske kommer jag på den perfekta presenten till dess.
    Tack, hon mår bättre, men ser ut som om hon varit i slagsmål. Utslag i ansiktet så hon ser helt mosig och röd ut (hur länge har man utslag vid tredagarsfebern? Om det nu är det hon har? ), och dessutom har hon reagerat på myggbett i ansiktet så ena ögat svullnat igen. Upptäckte en ny tand idag, nr 5, så det har väl också spelat in då hon varit hängig den senaste tiden.

• asap
    Glassgrisen skrev 2012-06-10 16:50:31 följande:
    Jag hör inte heller mannens snarkningar, jag somnar alltid före honom. Han killar mig i håret tills jag somnar . Men som asap så kan jag inte somna om, om han snarkar när F väcker mig. Jag brukar långsamt ta av honom täcket - det gör att han slutar snarka utan att vakna .
    Du är alltså lite mer finkänslig än jag, jag sparkar tills han slutar och bryr mig inte om ifall han vaknar eller ej. Tycker det är rätt åt honom att vakna när han håller mig vaken. Det är något oerhört provocerande med en som sover så gott samtidigt som han gör så att man själv inte får somna.

Tredagarsprickarna har jag läst mig till att de ska börja på magen och sedan kan sprida sig till ansikte, armar och ben. Elsa har lite prickar på magen också, men mest i ansiktet. Jag är osäker på om det är tredagarsfeber, jag vet inte exakt hur utslagen ska se ut, men faktum är att hon hade feber i tre dagar och sedan fick utslag när den försvann. Hennes ser ut ungefär som värmeutslag, små prickar om man tittar nära, men på lite håll ser det bara ut som ett område med rodnad. Hon har mest under ögonen och liksom i ett band över näsan, lite i pannan och på magen också.
    Men skit samma vad det är egentligen, bara hon får bli piggare snart! Hon sover sedan någon halvtimme redan, en timme tidigare än vanligt, men hon är väldigt trött. Hon har inte ätit ordentligt på flera dagar heller, men det är inget som bekymrar oss så mycket, hon har lite reserver att ta av.
  • asap

Galia - Jag förstår att tankarna snurrar för dig, det hade de gjort för mig också i samma läge. Men det låter bra att du börjar landa i dina funderingar, du låter väldigt förnuftig (men förnuft och känsla går förstås inte alltid hand i hand).

Du har också såklart rätt i att Elsa förmodligen kommer bry sig minimalt om vad som är, eller inte är, i ettårspaketen. Det är jag som har svårt att komma ifrån tankarna på att hon inte ska behöva lida för att hon råkar vara den som kom sist av tre, det är ju inte hennes fel. Det är väl lillasystern i mig som tänker så. Men hon har ju också en massa gott av att vara sist av tre, så det jämnar nog ut sig ändå. Jag har heller ingen lust att köpa grejer för köpandets skull när det ändå finns så mycket här hemma redan, men om jag kommer på något bra som inte redan finns så...
    Jag har iaf önskat att Elsas farmor och farfar ska köpa något fint halsband till henne, hon fick inget alls då hon döptes! Konstigt eg., Ida fick tre st när hon döptes, tror jag. Men Elsa som är barnbarn nr sju på svärisarnas sida och nummer fem för mina föräldrar blev utan, börjar de hålla i plånböckerna tro? Nåja, det funkar ju som ettårspresent också.

M73 - Lustigt att man alltid får den där känslan mot slutet, "den kommer nog aldrig komma ut", trots att man såklart vet att varje dag är en dag närmare fl. Det vore ju jättekonstigt om den bara stannade kvar för alltid.

• asap

Älgen - Då tänker vi på samma sätt, som mamma OCH lillasyster. En fin flagga fick hon faktiskt i doppresent, så den får vi plocka fram på söndag.

Galia - Det är förmedlat till svärisarna att E önskar sig ett halsband, så jag är rätt säker på att hon kommer att få det också.

• asap

M73 - Håller med fullständigt, och har redan investerat i ett par kartongböcker hon ska få. Ville komma på ngt mer, bara.

• asap

Oj vad jag hänger mycket här idag! Elsa sover nu för andra gången idag, första gången var mellan 9 och 12. Storbarnen är hos Mumin, och mina planer på trädgårdsarbete gick i stöpet när det började regna, hagla och åska nyss.

M73 - Gummianka som i badleksak? Det kan ju vara kul. Eller en utomhuspool kanske, den lilla med soltak vi haft när de andra var små har säckat ihop en aning.

Cilla - En sådan väska lekte vi med en lång stund efter lunch idag, jättekul att lägga i en kloss, stänga locket, öppna locket, ta ut klossen, lägga i klossen, stänga locket osv. Men som du säger så syns det ju att den väskan är lekt med, om man säger så.

Älgen - Rygga tänker jag mig till nästa födelsedag, till dagisstarten, för det har de andra fått då.

Duplo har vi en stor back full, alla tre barnen leker med det i stort sett dagligen, världens bästa leksak?

Jag har faktiskt spanat in en sådan här i lokala leksaksaffären. Maken är inte helt med på noterna, han tycker det räcker med bilen vi har ute (som är Gustavs ) och brandbilen vi har inne (som är Idas ). Vi får se, några dagar kvar än.

• asap

Sms i all ära, men det viktigaste är väl att man loggar in på fl och berättar hur långt det är mellan värkarna och när man tänker åka in. Svärmor, schmärmor, det är ju vi härinne som måste veta!

• asap

Jag har tagit en tripp längs memory lane nu medan E sover. Bläddrade tillbaka 1000 sidor i tråden och läste mina inlägg från dagarna runt Elsas födelse. Älskade barn, som alltid funnits hos oss men ändå inte. Overkligt.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8