Så här har mina förlossningar sett ut:
Första: Naturlig start. 7 tim från etablerade värkar. Krystning 1 tim 15 min (vidöppen hjässbjudning - klipp och sugklocka). Smärtlindring: Akupunktur, TENS, EDA.
Andra: Igångsättning. 3 tim från etablerade värkar/40 min efter hinntagning (2 cm öppen). 15 min krystning. Smärtlindring: Profylaxandning, morfin.
Tredje: Igångsättning. 5 tim efter hinntagning (2 cm öppen), 2½ timme efter etablerade värkar. 40 min krystning (vidöppen hjässbjudning igen). Smärtlindring: Akupunktur, profylaxandning, lustgas, sterila kvaddlar.
Jag ser alla tre förlossningarna som positiva, med en del negativa inslag. Det negativa handlar främst om de stunder då jag inte känt mig sedd/hörd av personalen. Jag har mot slutet av alla tre förlossningarna tappat kontrollen då jag känner mig övergiven och inte lyckas kommunicera med omgivningen. Det känns som att de inte hör mig och jag hör heller inte vad de säger till mig. Den känslan är så mycket värre än själva smärtan, för den bottnar i så mycket rädsla.
Angående sex: Vi har fortfarande inte kommit igång med något sexliv. Tror vi fick till det en gång under hela graviditeten, om man bortser från den gången Charlie blev till. Efter första förlossningen tog det över ett år innan vi kom igång för jag hade så fruktansvärt ont i ärret efter klippet och slemhinnorna var så ömma hela tiden jag ammade. Efter andra förlossningen var vi igång så snart avslaget avtagit, efter ca tre veckor. Men då behövde jag närheten på ett annat sätt och så ville jag ju bli gravid igen på en gång. Nu känner jag att jag drar mig undan all form av närhet, det blir för mycket med snuttande bebis och klänging fyraåring - jag vill bara vara ifred. Men den senaste veckan har jag börjat känna en viss längtan efter både närhet och sex... nu gäller det bara att våga ta steget. Jag tror det har lättat lite nu efter efterkontrollen i veckan.