Inlägg från: Anceka m D |Visa alla inlägg
  • Anceka m D

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Här vänder det snabbt. Frågade om blodproven och på bara de värdena blir det en risk på 1/66. Så jag har precis bestämt mig för att gå vidare med moderkaksprov (förhoppningsvis).

Så så går mina tankar nu nr 2. Det har inte varit ett lätt beslut men det blir nog min mans 4:e barn och det känns som att jag inte vet om vi orkar med ett handikappat barn. Jag har tid till läkare på tisdag, man måste det för att få boka prov. Då får jag också diskutera igenom det en gång till.

• Anceka m D

0,5-1% är risken vid både moderkaksprov och fostervattensprov.

Det känns jättejobbigt att ta den lilla risken men jag kommer inte kunna njuta av min graviditet om jag inte får veta.

• Anceka m D

En faktor i mitt beslut är min mans cellgiftsbehandling, som kan ge kromosomskador i spermierna.

• Anceka m D

Jag kan inte lova att jag inte ändrar mig igen efter läkarbesöket på tisdag. Det beror ju lite på hur hon presenterar alternativen. Synd att man inte vet mer om orsaker till att proven blir avvikande.

Vår historia fram till denna bebis väger både för och emot moderkaksprov/fvp tycker jag. Att det tagit 1,5 år gör ju förstås att jag väldigt ogärna vill riskera något, samtidigt vet ingen om cellgifternas effekt och vi blev ju gravida lite snabbt efter.

• Anceka m D

Vi5: tack för kommentar och info. Jag ser det som att jag träffar läkaren på tisdag och försöker få så mycket information som möjligt och fattar ett beslut sen. Huddinge ska vara bra på fosterdiagnostik så om vi går vidare vill jag nog dit.

• Anceka m D

Poison: otäckt med blödning! Jag skulle alltid kolla upp, skulle nog faktiskt inte ens ringa 1177 för jag gissar att de säger åk in - det gör de på det mesta och med gravida vågar nog ingen chansa.

• Anceka m D

Nr2: vad skönt! Jag hoppas ju lite på att läkaren imorgon ska kunna lugna mig också. Men jag gissar att mina blodprov kanske var lite mer avvikande, vi får se vad hon säger.

• Anceka m D

Tyvärr var det en ung läkare som inte kunde berätta något som jag inte redan visste. Inget mer ultraljud. Hon skulle prata med en kollega och ringa mig imorgon, men om inget annat framkommer blir det nog fostervattensprov om två veckor. Tror jag...

• Anceka m D

Jag jobbar med leukemi och är tämligen övertygad om att det inte finns någon koppling till kopparspiral.

• Anceka m D

Det var inte meningen att det skulle bli en arg symbol på förra inlägget!

Nu är det bestämt att det blir moderkaksprov på tisdag. Allt är ordnat med jobbet. Känns faktiskt bra, nu när beslutet är fattat. Och min underbara BM (samma som med sonen) gick med på min önskan om att få komma och lyssna på hjärtat en vecka senare.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8