• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Mäh, glömde ju helt bort det jag gick in för att fråga om. Satt och tänkte innan jag postade att "var det inte ngt mer" men kom inte på det. Glömsk man är då Hursomhelst. Jag råkade på en tråd när jag satt och fl-slö-surfade lite igår som handlade om ett bikarbonattest. Ngn som gjort det? Man ska kissa i en plastmugg (helst morgonurin) med lite bikarbonat. Utebliven reaktion visar att man väntar en flicka men om det börjar bubbla, fräsa, pysa så är det en pojke man väntar. Tyckte det verkade vara ett rätt kul test men jag har inte vågat göra det. Ngn som gjort det eller ni som vet vad ni har i magen kanske vill kolla om det testet stämmer? Jag vill ju inte ta reda på könet i förväg men man kan ju inte låta bli att spekulera och att fundera utifrån hjärtljuden hos bm t.ex. Ska nog göra testet och så se om det stämmer med facit sen i sommar.

• Galia

asap: nä fy om mannen hade blivit blöt! *himlar med ögonen*
    Duktiga Elsa! Hjärta

PW: Tror att det behövs lite kunskap i de flesta fall för att se. Blygdläppar kan ju vara stora och se ut som en pung och tvärtom.

Firren: Få se om du har rätt. Man kan ju inte låta bli att spekulera som sagt även om man inte vill veta förrän barnet är ute. Vi frågade inte på ul men jag tyckte mig vid ett tillfälle se en snopp men sen insåg jag att det nog var navelsträngen jag såg och när hon körde dopplern( eller vad kallas det?) där nere så tyckte jag mer att jag såg blygdläppar men ingen snopp. Skulle ju kunna varit pungen också (om det är en kille). Någonstans har den där bilden satt sig även i mitt huvud och jag försöker fudnera ut vad det kan vara men har eg. ingen aning. Vet inte riktigt vad jag tror i mitt fall. Har ju drömt en gång att barnet kom ut genom naveln och den hade snopp men som jag mått så tänker jag att det kanske är för att det är en flicka jag mår sämre denna gång, men det kan ju även förklaras av att det är andra gången och behöver nite alls vara relaterat till kön. Ingen aning alltså, men det spelar ju eg. ingen roll heller, men man kan ju inte låta bli att spekulera i det. tids nog får vi veta

chiquita: ok, som de flesta andra såna där "test" då Ibland stämmer det ibland inte. Ska nog göra testet bara för att

• Galia

Mosing: Krya på dig! 

cilla: ok, så ni började prata namn så tidigt alltså som innan rul. Vi har inte kommit dit ens nu några veckor efter... Svårt med namn. Vi hade ca tre namn för varje sort och när vi visste vem vi fått till oss så var det självklart vad han skulle heta (av de namn vi hade på förslag). Är ju då logiskt sett två pokk- och tre flicknamn kvar på tidigare "lista" men jag tror vi får omvärdera lite bl.a. beroende på att det ska "passa" lite med stprebrors namn också tänker jag? Nåja är ju ett tag kvar att fundera

Barbabok: Mina båda har också förskt undkomma den där apparaten Igår lyssnade en bm-praktikant  först med en sån där trälur. Hon sa till mig att det inte var säkert att hon skulle höra ngt och att jag inte skulle bli orolig i så fall. Jag försäkrade henne att det inte var ngn risk eftersom jag just då kände rejäla kickar där inne. Strax därpå kickade liten rakt mot luten, vilket hon kommenterade eftersom den hoppade till rätt ordentligt

Mosing: Men visst hade ni väl stl 56 med er? Var det för litet? Förvånad

chiquita: kul med goda nyheter! (i kämpartråden alltså) 
    Hoppas han stannar inne ngn vecka till så du får föda där du vill  

Ego: Var hos bm + bm-praktikant igår. Alla värden var bra men jag har en liten fundering kring trycket. Jag hade 110/50 tror jag. Är inte det rätt lågt? Tycker jag legat förhållandevis lågt även tidigare denna graviditet. Förra låg jag på 120/70-75 typ hela tiden men det steg till sisådär 130/80 sista månaden ca. Denna ligger jag väldigt lågt tror jag och de frågade om jag blir yr när jag reser mig och det är just något som jag särskilt noterat att jag blir. Iaf så rekommenderades jag stödstrumpor för att pressa upp blodet (?). Det skulle kunna hjälpa tydligen så får väl ta mig förbi ett apotek här ngn dag...    

• Galia

mer ego. Glömde ju berätta att jag på bm-besöket fick en liten flaska med "havandeskapsolja" från weleda och dessutom böckerna "Att föda" och "Att möta förlossningssmärta". Schysst!

• Galia

Barba: Skönt dottern är nöjd iaf. Det är ju det viktigaste eg, även om jag förstår att du blir less på det andra

Billa: ja jag satt upp när hon tog trycket. Svimmat har jag ju inte gjort men det snurrar i skallen och flimrar för ögonen ibland.

Gladhanna: Oj, nä det förstår jag! Vände det sen? Svimmade du?

Firren: Jaha, ok då kanske det stiger sen hoppas jag. Visste inte att det brukar sjunka i mitten av graviditeten, men jag är ju där så det kan ju förklara det hela. Som jag minns från förra gången så låg jag på samma hela tiden utom mot slutet då.

PW: Hjördis Varför släppte ni det namnet ?
    Sa igår att det blir Estelle oavsett kön - årets namn ju. Blir det en kille blir det bara med annan stavning (Estel?)

Glassgrisen: Förstår att du inte vill outa. Jag tyckte det var jobbigt sist med alla frågor om namn man fick, vi hade ju några på lut men ville inte berätta för alla utan höll dem rätt mkt för oss själva.          

Ego. Vet ni, jag har faktiskt inte kräkts alls på typ fyra dagar! *Peppar pappar* Hoppas att det vänder nu och att jag får må lite bra nu ett tag. Halsbränna och íbland illamående har jag kvar men bättre än tidigare. Mer ork följer av bättre mående och tur det för maken har åkt på ngt så jag har fått ta V mkt men det är ju inte mer än rätt så mkt som han har tagit när jag mått kymigt. Skönt att jag mår bättre och faktiskt orkar ta V så mkt som det blivit nu.  

• Galia
    Kasperina: Vilken härlig läsning! Underbart!!! {#emotions_dlg.flower}

GladHanna: Skönt att du inte svimmade och att det vände sen! Hoppas det blir bättre för mig med

Billabong: Stellan
    Ang. trycket så blev jag lite svimfärdig i morse på T-banan. Usch, fick ta av mig kappan och luta huvudet mot fönsterrutan (hade iaf sittplats, alltid ngt!) för att få lite svalka. Var såå skönt när jag till slut kunde kliva av och få lite luft. Puh! Bäst att i fortsättningen ständigt ha en flaska vatten med i väskan tror jag minsann. 

PW: ja men varför bleeev det inte Hjördis sen Drömmer 
    Fick precis häromdagen veta vad en kompis barn skulle heta. Det är typ tre månader sen barnet föddes så de har verkligen haft svårt att bestämma sig. Bara det att när jag nu fick veta namnet så var det ett namn som jag tyvärr inte kan säga är fint. Får hålla tand för tunga helt enkelt, men är nog första gången jag fått höra namnet på någons barn och känt så Tyst Nåja man kanske vänjer sig och så blir det fint så småningom *hoppas*
  • Galia
    Älgen skrev 2012-03-12 10:05:42 följande:
    Eller kanske hon får heta Hjördis?
  • Galia

Älgen: Tänkte inboxa dig namnet, men kom inte in...
    Jag har också svårt för en del namn som blivit vanliga på senare tid, men i de fallen konstaterar jag mest att jag själv inte skulle valt dem o inget mer.

Cilla: Ah, ok. Bra att ni blev nöjda sen ändå

• Galia

Mosing: Tjoho! Fem dagar nu
    Inte långt kvar för dig! Även om du skulle gå över tiden så är det glömt sen när hon kommit till er! Kul att T får sova över Ni har ju begränsat er lite också när det gäller kriterierna för namn så kanske lättare då Nyfiken förstås på vad det är men tids nog får jag väl veta

Firren: Jo jag ser fram emot att få vara mig sj och orka "allt" igen även om jag säkert kommer tycka det är lite jobbigt att vara låst i och med amningen. Tur att de underbara små älsklingarna är värt allt detta som man utsätter sig för

Ska se till att inhandla kexchoklad o likn. att ha till hands. "Tänkte inte på det". Tack för tips

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8