Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

chiqita - Jag tittade på moderkakan för BM frågade om jag ville se den. Hon höll upp den en bit i från, så det var ingen närbild direkt. Det knappast nåt livsomvälvande upplevelse, men jag minns att det var häftigt att se hålet i den där bebisen kom ut. Jag skulle klassificera det som en "jaha-upplevelse" (till skillnad från aha-upplevelsen).

Mr F klippte navelsträngen. Jag minns inte att jag var medveten om själva klippet, jag hade fullt upp med underverket.  

Vilken dröm du hade! Själv hade jag sexdrömmar inatt. Trevligt, trevligt.  

• Mrs Firren

chiqita - Bra att hon hörde av sig. Hoppas att det stämmer också det hon säger...

• Mrs Firren

Jag jobbar också på en fotobok för David, den kommer täcka första året. Har fått in alla bilderna och jobbar med texterna nu. Tänkte att det kunde vara en bra pedagogisk grej inför syskonets ankomst. Vi tittat på bilderna ibland i datorn och pratar om David-bebisen och att vi ska få en ny bebis. Lite roligt.

Känner inte alls igen det där med smulor och annat på golvet. *i förnekelse* Men vår son klagar över smulor på golvet när han sätter sig ner på ändan med jämna mellanrum för att borta skräp från fötterna... Numera kör vi halksockar på honom inne trots att iaf jag går mycket barfota och han också gärna gör det när det är nystädat (inte så ofta). Problem solved. 

• Mrs Firren

chiqita - Kanon att krämen funkar så bra!

Själv kommer jag passera 100-dagar-kvar-till-BF-sträcket i veckan. Det känns stort. Jag menar, tvåsiffrigt - hallå!

I morse funderade jag på när jag åt p-piller senast. Det är så länge sen så jag minns det inte. Det borde ha varit feb-06 när vi bestämde oss för att försöka få första barnet. Sen kom D  nästan tre år senare, jag ammade länge och hade ingen mens. Och sen förjade vi försöka få syskon ganska snabbt därfter under våren-10 och jag tror inte vi skyddade oss den korta tiden däremellan. Jössös, åren bara flyter ihop och det är verkligen aslänge som man varit i göra-barn-läget.

Jag har ju sett att det förekommit diskussioner om preventivmedel med jämna mellanrum här och jag läser och tar till mej. Jag undrar, det är ingen som funderat på sterilisering? För mannen eller kvinnan? Det kanske är en kontroversiell fråga här där många haft svårt att få barn. För mej känns frågan rätt relevant och jag funderar seriöst på det alternativet. Vi kommer vara färdiga med barnalstrandet efter den här gången men jag vill inte ta några hormoner för att minska riskerna för en ny graviditet. Just nu arbetar jag mentalt med att vara nöjd med två barn och det känns väldigt rätt. Vi får se vad som händer sen. Tänkte bara höra om nån funderat i samma banor.

• Mrs Firren

Galia - Tack för dina reflektioner! Alltid intressant att höra hur andra funderar.

Vi var i Sthlm i helgen. Hade det ljuvligt i 27 barnfria timmar.  Jag var förbi Vero Moda vid Pub en snabbis men hittade inga gravidlkäder alls. Jag letade förmodligen dåligt. Det var enormt mycket folk och lite personal så jag iddes inte fråga nån. Jag räknar med att hitta nåt bröllopsvettigt på nätet sen.

Köpte iallafall boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" och kollade även boken "Hissad och dissad" som våra pedagoger på förskolan berättat om, mycket tänkvärd bok tydligen.

Jag hoppas vi kan få till ett par tillfällen till att hitta på nåt barnfritt innan bebisen kommer. Det kändes väldigt roligt och bra att få vara "bara vi" även om vi inte gjorde nåt speciellt. 

• Mrs Firren

Boken handlar om att uppmärksamma hur barn medvetet och omedvetet kränker, sänker och avvisar andra barn. Men också om hur de uppmuntrar och stärker varandra. Tanken med boken är att pedagoger lär sig se och reagera på kränkningar mellan barn. Det kan handla om vem som får vara med i leken, vem som har rätt att bestämma osv.

För egen del känns ämnet väldigt aktuellt eftersom vi har ett barn som inte tar för sig och som ofta blir puttad åt sidan av andra bar som är bättre på att ta för sig. Vi "jobbar" också medvetet hemma med att stärka D i att "annorlunda" är okej, att tänka annorlunda och och göra annorlunda är okej, på så sätt att vi ger honom andra alternativ. Lite outside-the-box-tänk både för att han själv ska få fler alternativ men också för att göra honom uppmärksam på att det finns fler än ett sätt.  

Jag tycker att jag ofta får höra av andra barn att "så kan man ju inte göra", medan jag tycker att "det kan man visst, det funkar alldeles utmärkt". Eller att D blir bemött med "nej, du får inte" eller nåt liknande. En av pedagogerna berättade en händelse förra veckan. Hon satt och läste med några barn och D ville vara med och sitta. Det fanns en plats bredvid pedagogen. Ett annat barn sa "nä, det är ingen plats där". Varvid pedagogen sa "Men då kanske du kan flytta på dej så att D får plats". Det ville inte barnet utan det gjordes plats åt D bredvid pedagogen. Så det handlar om väldigt subtila grejer. Men väldigt intressant tycker jag.

Länk förreten till boken: http://www.bokus.com/bok/9789147093663/hissad-och-dissad-om-relationsarbete-i-forskolan/

• Mrs Firren

gbg30plus och chiqita - Tack för erbjudande och tips om bröllopskläder! Jättefin klänning! Faktum är att jag precis nyss kommit hem från stan och inhandlat kläder till evenemanget. Det blev nåt väldigt enkelt men det känns bra för bröllopet kommer inte att vara flådigt och jag är inte den glittriga typen. Men tack iallafall!

• Mrs Firren

Tack för era synpunkter på sterilisering! Alltid intressant att höra hur andra resonerar.

Asap - Ha ha, vilken lysande tävling med ett fantastiskt pris.

chiqita - Jag tycker det låter helt normalt att känna bebisen tydligare för i procent så borde det ju rimligen vara mindre fostervatten senare i graviditeten, även om det är på helt normal nivå. Nu minns jag inte exakt hur mycket fostervatten man brukar ha på slutet men jag minns att jag tyckte att det var sjukt lite när jag läste det. Så jag tänker att "lite fostervatten" absolut inte är samma sak som "för lite fostervatten".  Och som du säger så tar ju bebisen mer plats nu och är större så det är inte konstigt om du känner tydligare.

Här har några dagarns stiltje på bebisrörelsefronten gått över i mer buffande och kickande. Det är skönt. Förra veckan var det så där stilla som det inte borde få vara, men sen i lördags blev det bättre och nu är det mycket bättre och jag känner bebisen ofta. Oroväckande livat på natten.   

Tycker ni det har stämt överens bebisens aktivitet i magen jämfört med när de kommit ut? Lugnt barn i magen, lugn på utsidan och tvärtom? Eller har det skiljt helt? David var lugn både i magen och på utsidan och jag tycker att den här bebisen också är rätt lugn.    

• Mrs Firren
    Älgen skrev 2012-03-06 11:23:45 följande:
    Så kan jag bara summera mina första sju veckor som tvåbarnsmamma som helt underbara! Nu har lillebror börjat prata och skratta och man blir så otroligt lycklig av det! 

Säger detsamma. Låter superhärligt! Vad skönt att allt känns bra.

• Mrs Firren

chiqita - På mej släppte proppen nån månad innan, sen måste den ha återbildats (vilket den tydligen gör om fl inte drar igång). Minns inte om jag märkte den sen när det väl var dags.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8