Boken handlar om att uppmärksamma hur barn medvetet och omedvetet kränker, sänker och avvisar andra barn. Men också om hur de uppmuntrar och stärker varandra. Tanken med boken är att pedagoger lär sig se och reagera på kränkningar mellan barn. Det kan handla om vem som får vara med i leken, vem som har rätt att bestämma osv.
För egen del känns ämnet väldigt aktuellt eftersom vi har ett barn som inte tar för sig och som ofta blir puttad åt sidan av andra bar som är bättre på att ta för sig. Vi "jobbar" också medvetet hemma med att stärka D i att "annorlunda" är okej, att tänka annorlunda och och göra annorlunda är okej, på så sätt att vi ger honom andra alternativ. Lite outside-the-box-tänk både för att han själv ska få fler alternativ men också för att göra honom uppmärksam på att det finns fler än ett sätt.
Jag tycker att jag ofta får höra av andra barn att "så kan man ju inte göra", medan jag tycker att "det kan man visst, det funkar alldeles utmärkt". Eller att D blir bemött med "nej, du får inte" eller nåt liknande. En av pedagogerna berättade en händelse förra veckan. Hon satt och läste med några barn och D ville vara med och sitta. Det fanns en plats bredvid pedagogen. Ett annat barn sa "nä, det är ingen plats där". Varvid pedagogen sa "Men då kanske du kan flytta på dej så att D får plats". Det ville inte barnet utan det gjordes plats åt D bredvid pedagogen. Så det handlar om väldigt subtila grejer. Men väldigt intressant tycker jag.
Länk förreten till boken: http://www.bokus.com/bok/9789147093663/hissad-och-dissad-om-relationsarbete-i-forskolan/