Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lena: Dammsugning är en sak man absolut inte ska göra med foglossning iaf. Det lärde jag mig vid den senaste graviditeten. Vid den första gick det betydligt bättre mkt senare i grav. men senast fick jag lägga av tidigt. Om jag ändå "måste" dammsuga lite inför ngt besök så var det verkligen på strategiska ställen och absolut inga tjocka mattor.

Tessanu: Ja, det är väl karaktäristiskt för förvärkarna, att de bara är där på nätterna? Så var det för mig båda gångerna. Då håller jag en tumme för bebisleverans på torsdag!

Milla: Skönt att det verkar hjälpa med laktosfri kost för L!

Här är det magsjukt igen.
    Har redan gnällt av mig i 1-3 årstråden så jag skippar detaljerna här.
  • Billabong

Härligt att se dig här igen, Björnes!
    Nu hoppas jag att ni också är inne på sista sjukdomsvarvet innan vårvärmen är här och eliminerar alla vidriga virus.

• Billabong
    malinkatarina: Åh, var det nu du skulle iväg? Ha det så fantastiskt roligt!

Björnes: Håller en tumme för att allt är på plats även om du inte längre känner snöret.

M73: Minns tyvärr inte säkert, men ett par dagar kan det nog sitta i... Tror jag.

Ikväll hade vi premiärbad för alla tre barnen i badkaret tillsammans! Underbart!
    Fast G sitter ännu inte själv och tog upp halva badkaret själv till Js missbelåtenhet. Hon hämnades genom att hälla vatten mest på honom, O föredrog att mumsa på duschslangen. Kommer bli många roliga, våta sjöslag framöver.
  • Billabong

Grattis till lillebror, Tessanu! {#lang_emotions_flower}
    Vad roligt att första april-skämtet dök upp på Skärtorsdagen precis som ni önskade!
    Synd på blodförlusten... Hoppas du repar dig bra från den.

Själv tog det ngn månad att få tillbaka orken efter motsvarande upplevelse första gången, men andra gången mådde jag mkt bättre hela tiden - så upplevelsen av en stor blodförlust och kraftigt försämrat HB kan variera väldigt mkt.

• Billabong

Ser att frågan som var mitt stora bryderi förra våren är på tapeten: Syskonvagnar!

Vi skaffade efter evigheters, evigheter av velande och ältande en BabyTravel. Hade jag haft en större budget hade det kanske blivit en UJ (kanske EW, men troligen inte) istället - och om de gjort årets förändringar tidigare. Tänker på att den ny har två separata sufletter och är smalare än tidigare.
    BabyJogger fanns ingen återförsäljare av då och fortf. har de som säljer den här inte City Elite-modellen så jag kan inte säga ngt om den.
    BTn är riktigt bra och har fungerat ypperligt även i vinterväglag - är faktiskt imponerad av att den är så lättrullad. Fast jösses så lättrullad den dessutom blev för ngn månad sedan när vi tog bort liggdelarna och vagnen bara väger hälften mot tidigare! Passade även på att pumpa däcken och all snön hade försvunnit så jag kunde nästan köra vagnen bara med vänster lillfinger.

Nackdelen är ju att den, liksom UJ, EW och BJ, endast har framåtvända sittdelar. Men jag har faktiskt inte tyckt att det var så jobbigt som jag trodde. Och mina stora pojkar fick fortf. plats i liggdelarna trots att de var närmare 8 månader gamla! Trodde jag inte skulle gå, men där ser man. Liggdelarna är rymligare än man tror (rymligare än UJ...).

Som syskonvagn är det, som Assar understryker, viktigt att tänka på att sitthöjden i de traditionella bakåtvända syskonvagnarna är tillräckligt hög. Läste om många som har fått byta sin Teutonia tidigt för att storasyskonet inte får plats under sufletten. Emmaljunga har aldrig varit ett alternativ (sorry ni som har den) då jag är lite fåfäng och tycker att de är så himla fula. BRIOs har inga svängbara framhjul så den föll på det.

MEN. Jag som inte kunnat överge Bugaboo-tråden här på FL skulle ju självklart satsa på Buggans syskonvagn om jag inte skulle fått fler barn förrän mot slutet av denna sommaren eller början av hösten! Enligt högst pålitliga källor lanseras den på barnvagnsmässan i september och finns att köpa ganska snart efter det. För egen del är jag tveksam till om det är värt att köpa den för oss. Då får den vara exceptionellt bra - och med en human prislapp... Men tyvärr kommer den ett år för sent känns det som.

Björnes: Härligt att allt sitter på plats. Men så synd att du inte fick veta detta redan när den sattes in. Nåväl, nu kan du vara trygg framöver!

Lia: Som jag brukar säga till juni: beundrar de som mäktar med att studera på högskola/universitet med småbarn.

Sparken: Det är lite bökiga perioder de där när sömnbehovet förändras hos barnen. J sover middag enstaka dagar och har gjort så sedan hon blev 2 i höstas. Vissa dagar måste hon bara sova, men blir ofta svårlagd sen. Problemet är nämligen att hon är på så vidrigt dåligt humör resten av dagen om man väcker henne efter ngn timmes tupplur. Själv sover hon gärna 1,5-2,5 timmar och då kan hon inte sova förrän vid 21.30 på kvällen. Så helst håller vi henne vaken och aktiverad på em och sedan får hon varva ner lite till barnprogrammen medan vi lagar kvällsmat.

Ego:
    Här är allt bra, alla friska o krya. Men tyvärr har J nu visat sina mindre vackra sidor mot sina bröder väl mkt senaste dagarna/veckan. Hon har tidigare lekt jättebra i lekrummet med en eller båda de små medan jag/sambon fixat i köket, bytt ngn blöja på eller matat O eller G, men nu har det blivit många riktigt hårda tag. Förmodar att vi gjort misstaget att tro att hon klarar av mer än vad en 2,5-åring klarar när känslorna börjar storma inombords eller hon bara är låg på blodsocker eller trött. Trist. Så, nu ska det upp en grind till lekrummet så får de leka var för sig mer. Ingen perfekt lösning och den ska självklart inte alltid utestänga ngt barn från lekrummet, men när man är hemma själv med alla tre så måste vi emellanåt kunna göra så känner vi.

• Billabong

Glömde några syskonvagnsmodeller:

Ang. P&T har jag fått höra flera som säger att Vibe är den sämre modellen då ryggen i syskonsitsen är väldigt kort, Sport ska vara bättre (kan ha kommit ännu fler modeller senaste året). Själv kände jag aldrig att den var mitt förstahandsval - även om jag övervägde den en tid, innan vi visste att det skulle komma två bebisar.

Sedan kom/kommer två nya på längden nu: Britax B-dual och BabyJogger City Select. Det båda verkar ha som svaghet är att de blir svårsvängda pga sin längd och tyngdpunkt. Fördelen är samma på på P&T: att de sedan fungerar ypperligt som singelvagnar. Men kolla så att era storasyskon får plats i dem ordentligt, det verkar vara trångt benutrymme i många positioner - och risken för att den ene kan sparka den andre är också hög i flera sittpositioner.

Men annars skulle jag nog övervägt en TinyTot (till Bugaboo) eller KidSit (till flertalet vagnar); en ståbräda med sittpall. Beror på hur man lever och hur ens vagn är konstruerad. Nackdelen är att man som förälder får gå vid sidan av vagnen om man ska kunna ta ut steglängden, kanske inte så bra om man ska gå 2-milarundor flera ggr i veckan, men säkert bra till förskolehämtningen. Har inte testat dem själv i verkligheten, vi har bara en vanlig ståbräda - som är uppfällbar och underlättar på väg till dagishämtningen när J inte är med. Då kan jag iaf ta ut stegen ordentligt i ena riktningen.

ok. Nu är jag klar!

• Billabong
    Moon: Hoppas dopet gått bra!

MillaC och AssarP: Ja, jag borde kanske nämna min syskonvagnskompetens i mitt CV? Eller inte! Finns miljoner sorter till, men nändes inte sätta mig in i fler...

juni: Sant. Men man kan heller inte ta för givet att syskon kommer vara lika ang- hur länge de vill ligga ner. Med J var det en kamp från det hon var drygt 5 månader (jag vägrade envist att byta till sittdel innan hon var 6 månader...) medan bröderna accepterat att ligga tills de var nästan 8 månader - och de hade fått plats längre än så, jag tyckte bara inte det kändes säkert att ha dem i liggdelarna längre eftersom de kämpade för att komma upp. Så om det är möjligt är det ju toppen med stor liggdel, iaf så att man slipper ha de små framåt i vinterkylan.

Ela: Vad härligt att R accepterar att ligga ner i liggdelen fortfarande! Här var de som små fällknivar och kämpade för att komma upp. Eftersom vagnen inte är konstruerad för att vara säker att använda med sele vågade vi inte chansa med att ha det i liggdelarna, även om det var en lockande tanke ett tag.

Sparken: Det finns en tråd om just BabyTravels syskonvagn, i barnvagnsforumet: ställ dina frågor där så får du säkra svar på dina funderingar.
    Som jag förstått det hakade framhjulen lätt fast i varandra på den tidigare modellen, ja. Solblekning har jag inte märkt av alls på våra liggdelssufletter som användes i 8 månader, dock inte under de soligaste sommarmånaderna eftersom vi började använda vagnen först i slutet av juli.
    Och GRATTIS till RUL med lyckligt resultat! {#lang_emotions_flower} Ni kanske kan vänta med att bestämma er för om det blir ngn trea eller ej tills barn nr två är fött iaf.

Lena: Ni lär knappast ha problem med att få in vagnen i en kombi-bil med endast en liggdel. Såvida det inte skulle vara en miniliten kombi-bil...
    Om jag säger så här: Vi har en vanlig SAAB 9000, dvs INTE en kombi, och vi får utan problem in vår BabyTravel OCH TVÅ liggdelar! Visserligen fick vi ta av hjulen och det fick inte plats mkt mer i bagaget men det gick frakta vagnen i bilen de ggr det behövdes. Men vagnar fälls ihop olika och bagage ser olika ut, så provpacka den självklart när ni är i en butik.

Men för att göra det ännu jobbigare för er som nu väntar syskon och väljer bland syskonvagnarna: fundera på om ni öht BEHÖVER en syskonvagn. Hur mkt/långt kommer ni gå med vagnen? Är det mest korta sträckor till/från dagis är jag tveksam till om ni behöver, såvida inte barnet är väldigt ungt (1-1,5 år). J var knappt 2 år när hon blev storasyster och hon har fått gå bredvid/stå på ståbräda från dag 1 vilket har fungerat utmärkt. Men det beror på hur man bor, vad man använder vagnen till och hur barnet är. Hade vi inte fått två småsyskon på en gång skulle vi nöjt oss med en TinyTot till vår Bugaboo-vagn och/eller i kombination med bärsele.

Jag håller inte med om att syskonvagnarna inte är mkt bredare än den första singelsvagnen vi hade - men det beror väl snarast på att vi hade en underbart smal, lätt och smidig singelvagn... Tycker det är stor skilnad på 75 cm jmf med 60, men ffa är de mkt längre.

Björnes: Ja, det är trist när storasyster är hårdhänt. Men vi försöker påminna oss om att hon bara är 2,5 år och inte förstår att det kan göra ont när man försöker vara snäll eller rolig. "Problemet" vi har är att killarna sällan blir ledsna, utan de kan se hur glada och nöjda ut som helst av hennes omilda behandling... (till en viss gräns) - Så hur ska hon veta att det är fel att göra som hon gör?!
    Ja, det har helt klart kommit gradvis allteftersom småbräderna blivit större - och ffa mobila. Innan var det hon som bestämde vad de fick leka med genom att hon gav dem saker, men nu tar de sig fram själva och grabbar tag i olika saker. Så självklart känner hon behov av att freda sig och "sina" saker från dem.
    Lösningen på att storasyskonet inte ska väcka lillasyskonet hänger knappast på syskonvagnens vara eller icke vara... Även en storasyster på ståbräda kan väcka sovande bebisar.

Ela: Vad sött av T att hantera Rs klängighet på henne så tålmodigt!
    Mindre sött att lillasyster däremot inte ville låta sommartiden få sovmorgonseffekt...

Lena: Är du säker på att du måste klara dig utan antihistaminer? Enligt vad jag förstod av min BM så finns det moderna (inte Tavegyl) tabletter som ska vara säkra, även om inte Apotekspersonalen och FASS nämner det. Janusinfo.se är en sida som sjukvårdspersonal själva använder sig av för info om läkemedel, kolla där. Har inte själv kollat det så noga då jag inte vågade chansa när jag väntade J för 3 år sedan och sedan hade turen att inte lida särskilt mkt av pollensäsongen förra året.
    Hehehehe jag hade t o m förhoppningar om att helt ha blivit av med min pollenallergi (sådant sägs ju inträffa ibland i samband med graviditeter) men jag kan säga som så att TJI fick jag. Big time. För denna våren snoras det desto mer sedan ett par dagar. Eftersom jag trodde mig vara fri från det har jag inte laddat med antihistamintabletter. Men det ska baske mig införskaffas kvickt nu.
    Så sorgligt att höra om det som hänt era bekanta (eller du kanske inte känner dem)? Nära vänner till oss råkade ut för detsamma i början av året. 20 minuter är väldigt länge... Här verkar det tyvärr gått illa trots att syrebristen uppskattades till kortare tid än så.
    Men det ÄR synnerligen ovanligt att sådant inträffar, så försök slå sådana berättelser åt sidan så att de inte fastnar i hjärnan som små hjärnspöken.

Pyttis: Hoppas att du hade en trevlig vatten och pulver-AW i fredags!

När det gäller namn så hade jag som krav att tilltalsnamnet skulle vara först, ffa med tanke på att det underlättar i många andra länder. För som den reslystna mamma jag är vill jag att mina barn också ska få upptäcka vår vida värld på egen hand (kommer väl inte gilla det när det ska realiseras om 15 år eller så...) och att de så slipper krångel med flygbiljettsbokningar och annat. Själv har jag mitt tilltalsnamn först men inte sambon och JAG har stört mig på att han alltid måste förklara det när vi ska checka in... Han brydde sig inte men accepterade att killarna båda har Karl som andranamn och sedan varsitt tredjenamn efter det så att det inte låter underligt, precis som AssarP gjort. För Karl och många andra enstaviga namn är ju annars klassiska att ha som förstanamn.
    Lena: Du har väl inte missat sajten svenskanamn.se ?

horror vacui: Välkommen hit till vårt härliga gäng!
  • Billabong

Officiellt GRATTIS, Labi! Jätteroligt att se dig här!

Assar: Förstår vitsen med vagnen för er då den fungerar så bra för utesovning. Här sover inte storasyster middag mer än sporadiskt ngn gång i veckan.
    Skönt att höra att hårdhäntheten sannolikt går över, men trist att det blir skrik o bråk istället...
    Även här avgudar småkillarna sin storasyster. Hon kan få dem att skina upp på ett sätt som varken jag eller sambon kan. Och hon gillar den observanta och skrattande publiken och showar för fullt!

juni: Jag tror ståbräda kommer fungera utmärkt! Eller så vill H trampa trehjuling/cykel bredvid eller gå själv. J går redan mer än hon står på brädan hem från dagis - fast det är bara ngn km...

Ela: Ok, jag vågade inte chansa på att ha dem så. Delvis eftersom jag emellanåt inte kan ha full uppsikt över killarna hela tiden, bl.a. när jag hämtar på dagis och vagnen oftast blir kvar utanför eftersom det är så trångt därinne att den inte får plats... (idiotiskt!)
    Känner igen det där storasysterbeteendet, där de går till attack innan ngt hot ens inträffat!

Förresten, O kan gnissla tänder sedan igår. Jepp, han fick en tand i överkäken att gnugga de två i nederkäken mot... Charmigt! G är inte långt ifrån, hans spricker nog fram inatt... Sedan har vi en vacker gnisselkör att se fram emot.

• Billabong
    aigee: Hoppas det allt är i sin ordning med blodtrycket! Bra att kolla upp det direkt!
  • Billabong
    Assar: Nejdå, jag uppfattade det inte som att det är ständiga bråk, ingen fara. Det är väl bara så att de bataljer som finns i dagsläget i handgemäng-varianten blir mer verbala framöver helt enkelt. Och att det i perioder är mer osämja och i andra mindre.
    Mmmm... som sagt, det var lite tungt att vara på promenad till dagis i vintras. Från att vara van vid barmark med lätt och smidigt Bugaboo roddade jag nu en syskonvagn med två liggdelar (på vardera 5,8 kg stycket - UTAN bebis i) och på det en ståbräda som minsann utgjorde rejält motstånd - och är ivägen...
    En fröjd att pinna på nu med bara sittdelar - och ffa till dagis när ståbrädan är uppfälld.

juni: Usch, låter riktigt jobbigt. Hoppas magen är i bättre lag idag och inte urartat till ngn rejäl magsjuka.

Siggan: Grattis! inte för att magsjukemetoden är att rekommendera egentligen, men den är onekligen effektiv... det märkte även jag veckan före påsk. Dessvärre var det inte kilon jag ville blivit av med utan överskottshud, men den är kvar fortf...

Lena: Skoj att få outa den glada nyheten!

Hag nog glömt att hålla er uppdaterade om gossarnas motoriska utveckling. ÄNTLIGEN sitter G själv utan stöd också. Sent tycker jag, som VET att man inte ska jämföra men det är svårt att låta bli... Och han är inte helt jättestadig. Faller han så slår han sig alltid i huvudet, lillkillen. Men iom detta är han inte ngn bebis längre han heller. O roar sig med att försöka resa sig, än så länge kommer han bara upp på knäna...
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8