Moon: Hoppas dopet gått bra!
MillaC och
AssarP: Ja, jag borde kanske nämna min syskonvagnskompetens i mitt CV?
Eller inte!
Finns miljoner sorter till, men nändes inte sätta mig in i fler...
juni: Sant. Men man kan heller inte ta för givet att syskon kommer vara lika ang- hur länge de vill ligga ner. Med J var det en kamp från det hon var drygt 5 månader (jag vägrade envist att byta till sittdel innan hon var 6 månader...) medan bröderna accepterat att ligga tills de var nästan 8 månader - och de hade fått plats längre än så, jag tyckte bara inte det kändes säkert att ha dem i liggdelarna längre eftersom de kämpade för att komma upp. Så om det är möjligt är det ju toppen med stor liggdel, iaf så att man slipper ha de små framåt i vinterkylan.
Ela: Vad härligt att R accepterar att ligga ner i liggdelen fortfarande!
Här var de som små fällknivar och kämpade för att komma upp. Eftersom vagnen inte är konstruerad för att vara säker att använda med sele vågade vi inte chansa med att ha det i liggdelarna, även om det var en lockande tanke ett tag.
Sparken: Det finns en tråd om just BabyTravels syskonvagn, i barnvagnsforumet: ställ dina frågor där så får du säkra svar på dina funderingar.
Som jag förstått det hakade framhjulen lätt fast i varandra på den tidigare modellen, ja. Solblekning har jag inte märkt av alls på våra liggdelssufletter som användes i 8 månader, dock inte under de soligaste sommarmånaderna eftersom vi började använda vagnen först i slutet av juli.
Och GRATTIS till RUL med lyckligt resultat!
Ni kanske kan vänta med att bestämma er för om det blir ngn trea eller ej tills barn nr två är fött iaf.
Lena: Ni lär knappast ha problem med att få in vagnen i en kombi-bil med endast en liggdel.
Såvida det inte skulle vara en miniliten kombi-bil...
Om jag säger så här: Vi har en vanlig SAAB 9000, dvs INTE en kombi, och vi får utan problem in vår BabyTravel OCH TVÅ liggdelar!
Visserligen fick vi ta av hjulen och det fick inte plats mkt mer i bagaget men det gick frakta vagnen i bilen de ggr det behövdes. Men vagnar fälls ihop olika och bagage ser olika ut, så provpacka den självklart när ni är i en butik.
Men för att göra det ännu jobbigare för er som nu väntar syskon och väljer bland syskonvagnarna: fundera på om ni öht BEHÖVER en syskonvagn. Hur mkt/långt kommer ni gå med vagnen? Är det mest korta sträckor till/från dagis är jag tveksam till om ni behöver, såvida inte barnet är väldigt ungt (1-1,5 år). J var knappt 2 år när hon blev storasyster och hon har fått gå bredvid/stå på ståbräda från dag 1 vilket har fungerat utmärkt. Men det beror på hur man bor, vad man använder vagnen till och hur barnet är. Hade vi inte fått två småsyskon på en gång skulle vi nöjt oss med en TinyTot till vår Bugaboo-vagn och/eller i kombination med bärsele.
Jag håller inte med om att syskonvagnarna inte är mkt bredare än den första singelsvagnen vi hade - men det beror väl snarast på att vi hade en underbart smal, lätt och smidig singelvagn... Tycker det är stor skilnad på 75 cm jmf med 60, men ffa är de mkt längre.
Björnes: Ja, det är trist när storasyster är hårdhänt. Men vi försöker påminna oss om att hon bara är 2,5 år och inte förstår att det kan göra ont när man försöker vara snäll eller rolig. "Problemet" vi har är att killarna sällan blir ledsna, utan de kan se hur glada och nöjda ut som helst av hennes omilda behandling... (till en viss gräns) - Så hur ska hon veta att det är fel att göra som hon gör?!
Ja, det har helt klart kommit gradvis allteftersom småbräderna blivit större - och ffa mobila. Innan var det hon som bestämde vad de fick leka med genom att hon gav dem saker, men nu tar de sig fram själva och grabbar tag i olika saker. Så självklart känner hon behov av att freda sig och "sina" saker från dem.
Lösningen på att storasyskonet inte ska väcka lillasyskonet hänger knappast på syskonvagnens vara eller icke vara... Även en storasyster på ståbräda kan väcka sovande bebisar.
Ela: Vad sött av T att hantera Rs klängighet på henne så tålmodigt!
Mindre sött att lillasyster däremot inte ville låta sommartiden få sovmorgonseffekt...
Lena: Är du säker på att du måste klara dig utan antihistaminer? Enligt vad jag förstod av min BM så finns det moderna (inte Tavegyl) tabletter som ska vara säkra, även om inte Apotekspersonalen och FASS nämner det.
Janusinfo.se är en sida som sjukvårdspersonal själva använder sig av för info om läkemedel, kolla där. Har inte själv kollat det så noga då jag inte vågade chansa när jag väntade J för 3 år sedan och sedan hade turen att inte lida särskilt mkt av pollensäsongen förra året.
Hehehehe jag hade t o m förhoppningar om att helt ha blivit av med min pollenallergi (sådant sägs ju inträffa ibland i samband med graviditeter) men jag kan säga som så att TJI fick jag. Big time. För denna våren snoras det desto mer sedan ett par dagar. Eftersom jag trodde mig vara fri från det har jag inte laddat med antihistamintabletter. Men det ska baske mig införskaffas kvickt nu.
Så sorgligt att höra om det som hänt era bekanta (eller du kanske inte känner dem)? Nära vänner till oss råkade ut för detsamma i början av året.
20 minuter är väldigt länge... Här verkar det tyvärr gått illa trots att syrebristen uppskattades till kortare tid än så.
Men det ÄR synnerligen ovanligt att sådant inträffar, så försök slå sådana berättelser åt sidan så att de inte fastnar i hjärnan som små hjärnspöken.
Pyttis: Hoppas att du hade en trevlig vatten och pulver-AW i fredags!
När det gäller namn så hade jag som krav att tilltalsnamnet skulle vara först, ffa med tanke på att det underlättar i många andra länder. För som den reslystna mamma jag är vill jag att mina barn också ska få upptäcka vår vida värld på egen hand (kommer väl inte gilla det när det ska realiseras om 15 år eller så...) och att de så slipper krångel med flygbiljettsbokningar och annat. Själv har jag mitt tilltalsnamn först men inte sambon och JAG har stört mig på att han alltid måste förklara det när vi ska checka in...
Han brydde sig inte men accepterade att killarna båda har Karl som andranamn och sedan varsitt tredjenamn efter det så att det inte låter underligt, precis som AssarP gjort. För Karl och många andra enstaviga namn är ju annars klassiska att ha som förstanamn.
Lena: Du har väl inte missat sajten
svenskanamn.se ?
horror vacui: Välkommen hit till vårt härliga gäng!