• Siggan

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Välkommen horror vacui!

Ang. namn så har vi "norgeanpassat" barnens namn. Både jag och maken har 3 förnamn med tilltalsnamnet i mitten. Det tycker normännen är extremt konstigt och det leder ofta till div. byråkratiska problem. Tex. var det omöjligt för mig att få mitt tilltalsnamn på ett kreditkort i en bank här, men gick bra i en annan. Därför har båda barnen 2 förnamn med tilltalsnamnet först. {#lang_emotions_kiss}

en svensk tiger
  • Siggan

Grattis Labilina!

Ang. syskonvagn mm. Det är nästan 3,5 år mellan A och K och jag har inte köpt ståbräda till A än. Tänkte vänta och se om det behövdes, men det har det inte gjort hittills. A är ganska lat av sig och skulle säkert kräva att ständigt stå på brädan och det tror jag skulle bli obekvämt för mig. Men vi går inga längre sträckor...

juni: Har du feber? Feber och kissa ofta kan ju vara UVI, men du kanske inte kissar på toan?? Krya på dig!

en svensk tiger
  • Siggan

Måste bara skryta lite idag. Ni kommer kanske ihåg att jag gick upp 24 kg när jag var gravid med K. Och det var inte bara vatten. {#lang_emotions_innocent} Nu har jag bara 1 kg kvar till min pregravidvikt. Första gången under 60 kg. Tycker det har gått lite småsegt den här gången, men en rejäl magsjuka på långfredagen gjorde visst susen.

Någon som haft dop hemma? Vi ska döpa K i sommar. Har väntat eftersom det är lättare att samla släkten på sommaren.

en svensk tiger
  • Siggan

Tack för glada tillrop! Om kläderna passar? Nja, de byxor jag hade innan jag blev gravid första gången kommer jag nog aldrig mera i, så de har jag skänkt till Frälsningsarmén. Men de byxor jag hade innan senaste grav. passar nu. Och så ska jag köpa mig ett par nya jeans. {#lang_emotions_cool}

Lena: Lycka till med outandet!

en svensk tiger
  • Siggan

Sara: överskottshud är inte så kul, men jag tror den kan krympa också, men det tar lång tid. Min hängbuk har iallafall blivit mindre hängig. {#lang_emotions_kiss}

Ang. motorisk utveckling. Min lille K, 7 mån ligger still som en sill. Han vänder sig inte vare sig från mage eller rygg. Stöttar sig på armarna när han ligger på mage, men inget mer. Verkar inte intresserad av att rulla. När jag försöker locka honom med att lägga leksaker vid sidan så vänder han sig till sidan, tar tar i leksaken och lägger sig sen tillrätta på rygg. Om jag lägger den längre bort blir han bara arg...

en svensk tiger
  • Siggan

M73: Jag ordnar inte med skor till barn som inte kan gå. {#lang_emotions_kiss} Det blir strumpor eller ärvda skinntofflor.

en svensk tiger
  • Siggan

Lena: Ja, det är foglossning.  {#lang_emotions_yell} Sluta omedelbart att kratta löv och gå 4 km. Allvarligt talat, ta det lugnt annars blir det inte kul.

en svensk tiger
  • Siggan

Snowgirl: Jättetrist. Jag hoppas att det ordnar sig för dig till slut.

en svensk tiger
  • Siggan

Vad roligt med alla nygravida! Håller tummarna stenhårt för er!

en svensk tiger
  • Siggan

Jo tack, det går bra med mig.

Barnen börjar bli stora. A är 9 och är idag  på lekkurs. Hon och ett par andra barn i klassen ska vara "lekledare" på rasterna i höst. De ska starta lekar så att alla har det kul på rasterna. Till vårterminen blir det andra barn som tar över.

K fyller snart 6 och har börjat i förskoleklass (eller 1:an som det heter här i Norge). Han är fortfarande pytteliten tycker jag.

Det enda som er lite tråkigt är att vi har försökt att få ett 3.e barn nu i 3-4 år, men det går inte alls. Fick missfall för snart 2 år sen och därefter ingenting. Pendlar mellan att tänka att snart är det nog vår tur och att försöka inse att det inte blir något mer.

en svensk tiger
  • Siggan

Jag har inte tagit några prover (utom cellprov ). Räknar med att det är åldern, 40, som är problemet. Orkar inte ge mig in i någon behandlingscirkus utan blir det något så blir det...

Jag vet inte om skolan är tuffare i Norge. Tycker inte de gör så mycket i skolan, men sen får de massa läxor på saker de inte har lärt sig i skolan. Det är nog inte så lätt för de barnen som inte får så mycket hjälp hemma.

en svensk tiger
  • Siggan

Grattis Jemena!

6-års kalas hos oss i morgon. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med 8-10 6-årig killar, som jag inte känner (har bjudit killarna från klassen). Panik! Men det kan väl inte bli värre enn 14 st 9-åriga tjejer som vi hade här före sommaren.

en svensk tiger
  • Siggan

Vi har pinata. Musikstopp har inte fungerat med storasyster eftersom dagens barn inte accepterar att de har åkt ut och vägrar gå och sätta sig.

Solen skiner så jag kanske släpper ut dem i trädgården, som gränsar till skolgården. Pinatan blir hur som helst ute.

en svensk tiger
  • Siggan

Kalaset gick bra. Men skönast var när de gick hem. Men det blir ganska vilt med 8 st 6-åriga killar... Vi fick gömma under leksakssvärden efter ett tag och och moppskaftet som de skulle slå på pinatan med blev knäckt... Puh, inget mer kalas förrän nästa sommar.

Vinkar til Vi5!

en svensk tiger
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8