• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Kaz - Puh. Hoppas den bra natten bara var den första av många!

Galia - Åh, Nasse är ju också bra. Men jag menade Nisse: www.adlibris.com/se/sok%C3%A5r+till+posten Samma författare (och stil) som Bu och Bä, tror jag.

• asap

Skriver under på alla vansinnigt kloka råd och åsikter, finns inget mer att tillägga tror jag.

Vi5 - Menar du att du nattar båda barnen, har nattpasset om/när de vaknar, och kliver upp i ottan när barnen vaknar...? Hmmm. Turas om att sova kanske är en god idé istället?

Önskar god sömn åt kaz, resande och Stramalj också!

• asap

Vi 5 - Ja, det är ju det värsta det, att barnen inte alltid är med på att föräldrarna försöker dela lika på nattvak mm. Om E tassar in till dig så gör han ju, spelar ingen roll om ni vuxna har bestämt att det är makens tur att bli "tassad" till.

• asap

Stramalj - Det är onekligen en STOOOR fördel med att vara föräldraledig, och något jag uppskattade massor så länge någon av oss var hemma. Att kunna hålla barnen hemma en dag extra, eller för säkerhets skull, eller vid minsta tveksamhet. När båda jobbar är det ofta åt andra hållet: så länge de inte är uppenbart sjuka så kör man bara på och hoppas på det bästa.

Fick samtal från skolan idag att Ida var frusen, hängig och ledsen, så maken hämtade henne och nu ligger hon på soffan och sover med feber. Säger att hon mår illa när hon vaknar till, men har iaf inte kräkts än.

• asap

Hemulen - Förlåt, blev avbruten av ett dockvagnshaveri. Skulle ju säga krya på dig också!

• asap

Vi 5 - Vi har haft napp till alla tre, jag tycker det har varit en suverän hjälp och "avlastning". Alla tre sög tag vid första försöket, vi har aldrig behövt testa med olika modeller. De har haft nappen "efter behov", dvs ganska mycket som bebisar och mindre och mindre i takt med att de blivit större. I och G har slutat helt vid 2,5 år, E har fortfarande napp och ska enligt plan också sluta snart.

Sedan i somras lämnar hon nappen på en hylla över sängen när hon kliver upp på morgonen, får den på kvällen när hon lägger sig. Även I och G hade nappen bara på natten mot slutet.

Vi har inte haft nappen på föris någonsin, har tänkt att när de börjar där skapar de nya rutiner som gäller där, och det har inte varit några konstigheter med det. De har köpt rakt av att de inte har napp på föris, kunde till och med sova utan napp där.

Mitt tips är väl att låta henne ha napp "frikostigt" nu i några månader, därefter skapa en plats för nappen som inte är för lättillgänglig (vid sängen, tex), och hämta den då bara de stunder på dagen det ska sovas/vilas eller då hon är ledsen. I bilen och vagnen har det också varit ok för oss, men när vi nått destination har nappen fått åka ur igen.

Måste berätta om min coola E: Hon skulle bada efter middagen och jag sade åt henne att gå och klä av sig när hon ätit färdigt. Vi vuxna satt kvar och åt färdigt och efter ett långt tag kom jag på att hon gått iväg och att jag inte hört henne sedan dess. Jag gick och letade efter henne och hittade henne på pottan där hon bajsat ett rejält lass.

För flera månader sedan kunde vi förmå henne att provsitta pottan ibland. Hon satt då högst 2s, det kom aldrig något, och det har hänt högst 15 gånger totalt att hon gått med på att testa. Sedan lade vi ner projektet, och hon har tuffat på med blöjan. Tills idag då, när hon helt sonika satte sig på pottan och "presterade", utan att säga något till någon.

• asap

Vi5 - Hon är helt fantastiskt fin! Vilken sötnos.
    Hur gick det med smådjuret i morse, kunde E vänta på det?

• asap

Resande - AJ!

Ullkofta på, varm vetekudde, massera lätt, amma, duscha varmt, och se till att inget klämmer åt var de knep jag använde.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8