Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

juni: Mitt snitt var ju högst oplanerat så tyvärr har jag ingen input att ge om hur ett sådant ställningstagande samtal är . Men på ngt sätt förutsätter jag ändå att om du kör med öppna kort, dvs presenterar det du fått fram här ovan samt lyfter fram din oro för din rygg och dess status (ganska nyopererad, under grav. starkt smärtpåverkad osv) så att det är out in the open så kan ni väl ta det därifrån?

Pregga: Såg att du var med i listan nu. Vi får se hur länge det dröjer innan du kan flytta ner dig!

• Billabong

Vad VILL du helst själv? Vad känns rätt i magtrakten? Eller har du inte hunnit/kunnat bilda dig en uppfattning om det än?

• Billabong

Jag har mkt positiva upplevelser från mitt KS - som ju inte fanns på kartan att senaste graviditeten skulle sluta med förrän ngn timme innan det verkligen hände. Så jag var helt oförberedd men trots det kände jag mig trygg och lugn (visserligen var situationen hyffsat akut eftersom G inte mådde bra... så jag hade inget alternativ).
    Får du ett planerat snitt så känns det som om att det har alla förutsättningar i världen för att bli en väldigt fin upplevelse för dig/er.
    Samtidigt förstår jag att man heller vill föda vaginalt om möjligheten finns.
    Velig, jag?
    Kommer man fatta beslut i samband med ställningstagande samtalet eller kan du efter det fundera på vad som känns bäst för dig och lämna besked längre fram?
    För ofta behöver man vänja sig vid tanken/scenariot och låta beslutet mogna fram lite... Iaf fungerar jag så.

Är det imorgon du ska dit?

• Billabong

juni: Kontrollbehov, du? NÄE då! :-P
    Du, försök tänka att de INTE kommer säga ngt utifrån ngn ekonomisk/politisk agenda utan att de är sakliga och ser till det bästa för dig, bebisen och din rygg. Men känns det sedan inte som om att de är sakliga under samtalet, så vet jag att du/maken kommer lyfta fram det och leda informationen/samtalet i den riktningen du/ni vill ha det.

Pregga: Ojdå! Det låter ju bra ur bebisleveransperspektiv. Hur ofta kommer de små värkarna?

• Billabong

Har du legat inne under slutet av denna grav? (Ursäkta om jag missat ngt viktigt, läste nog ikapp lite slarvigt när jag kom hem från min lilla minisemester). Eller menade du med storasyster?

Molvärk började min första förlossning med, den varade under fm och början av em. Framåt kl 14 var det mer än molvärk och framåt midnatt var det igång. Dottern kom sedan kvart över 8 på morgonen.
    Men alla är vi olika. Följer du MIN rytm så skulle du iaf vara mamma till en liten bebis inom ett dygn nu. Hoppas det blir så! Illa har jag aldrig mått som gravid eller födande, men det är väl vanligt? Trodde iofs det var vanligast under fasen när bebisen tränger igenom vid spinae?

• Billabong

Spännande Pregga! Får hoppas att det är på gång nu då så att du kan hålla tidplanen med bebisleverans lika långt före BF som med storasyster.

• Billabong

Pregga: Låter som om att bebisen arbetar sig utåt iaf. Har du varit inne på förlossningen ngt inatt/idag?

Mandra: Dricka kaffe?

Tilda: Grattis!

Ela: Förstår att det känns som en jätteseger för er med de sovande barnen!

• Billabong

Cissi: Stå på dig/er!

Milla: Jepp, lära sig gå kan absolut innebära sömnsvårigheter. O har precis fått det att lossna och kommer upp i ca 15 steg - och redan när det var färre än så på egen hand började det strula med själva insomnandet. Han vill inte somna och ligger och gråter länge.
    Så klart är kombinationen med inskolningen en "försvårande" faktor också.

Assar: Hur hade G det på sin första dag som dagisbarn?

Pregga: Så bra, då bör lillebror vara redo för entré i livet när som helst nu!

Lena: Det låter SÅ smärtsamt med dina åderbråck... Hoppas läkaren kan lindra dem med ngn mirakelkur/tips.

Pyttis: Stackars liten! Vi har bara använta Bepanthen, den är jättebra. J är också röd på snippan idag, hoppar det är puts väck efter kvällens insmörjning.

• Billabong

Hoppas också att hinnsvepningen gjorde susen, Pregga!
    Vad gäller pappan till din väntade (födda?) son, så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Mer än att jag lider med dig - och sonen så klart.

Lena: Hoppas ni har det härligt på den barnfria spa-vistelsen! Och att åderbråcken lindras på köpet!

Hur är det med alla andra här?

Ego: Imorgon är det försenad 1-årskontroll för våra minsta familjemedlemmar. Hoppas det inte var ngt särskilt de borde kunna vid det här laget som vi missat att lära dem. Ska bli lite intressant att se längd- och viktutvecklingarna för dem nu när det gått 3 månader sedan senaste mätningen. Tycker att O tunnat ut lite och dragit iväg mer på längden. Missförstå inte, det är fortf. en väldigt stadigt byggd kille - men inte liiiiiika mkt Michelin över honom nu. Har svårt att skatta hur mkt det skiljer mellan dem i vikt nu, men tänker mig att skillnaden minskat lite. Nåväl, vi får se vad vågen visar. Däremot blir det nog ingen vaccination för Os del mtp att han varit sjuk och blev prickfri idag. Tänker att han får följa m och få sprutan vid Js 3-årskontroll som borde bli vilken dag som helst nu framöver.

Förresten, vi har ett problem. O bits. Fungerar inte i praktiken att punktbevaka honom hela dagarna. Fram tills idag har det bara varit G som drabbats, men idag bet han även storasyster rejält. Vi tar tag i honom, får ögonkontakt och säger "Nej O! Du får INTE bitas" och ser stränga ut med allvarsamma röster. Vad gör o? Precis. Skrattar. S u c k . Kloka råd?

• Billabong

Pregga: Hoppas att lillkillen bara velat vara punktlig och komma på rätta dagen. Förhoppningsvis är han på väg ut - eller ligger redan på ditt bröst i detta nu.

Tack för er input om bitning.
    Ska se om det fungerar bättre om vi föräldrar visar att vi blir ledsna istället för säger till på skarpen. Fast J störttjöt igår och det brukar G också göra, så nog borde han redan insett vilken reaktion det blir?
    malinkat: Förklaringen låter mkt logisk på barns vis.
    Ska se om BVC har ngt bra förslag också. Är bara lite skeptisk till vår nya BVC-sköterska, hon känns inte så... kunnig som den som är f-ledig gör. (Hoppas ord. är tillbaka inför 18-månaderskontrollen.)

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8