Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Jag jobbade med en kvinna som berättade att hon och några vänner träffades en hel dag per månad hemma hos varandra och gjorde ngt som den som de var hos behövde hjälp med. Städa garaget, måla förrådet etc. Trevligt sätt att umgås och perfekt för den som behövde hjälp!

• Gladhannapanna
    Vi 5 skrev 2013-11-11 09:02:25 följande:
    Hur kan det komma sig att maken får sömnproblem varje gång vi får barn?! Trots att han sover i arbetsrummet med öronproppar? Och trots att jag fixar både läggningar och morgnar? Han blir liksom inte sig själv längre då och det blir jobbigt. nu har han plockat fram sömnmedicin men han tycker inte det funkar. Jag fick iaf sovmorgnar nästan i två veckor...
    Instämmer i det Resande skriver. Min känsla är att du tar på dig så mycket för att underlätta för andra och speciellt för R. Min oro blir då att du själv ska braka ihop och det vore verkligen inte bra för någon!!!

Nu tänker jag vara lite rak och besvärlig, men försök att tänka på att jag skriver av omsorg!

Jag blir orolig för att du inte väljer de lätta utvägarna utan följer de tankar och planer du haft från början, som ibland förutsätter ideala förhållanden med en bebis som sover och äter regelbundet mm. Min övertygelse är att en mamma som mår bra är en bra mamma även om hon använder napp för att trösta, serverar färdigmat till middag, ger ersättning istället för att amma, skiter i att städa och sover middag etc etc!

Jag vet att du vill amma och trösta med bröstet, det är goda tankar men ibland behöver man dela på ansvaret och då underlättar tex napp för då kan andra trösta också och du blir inte lika bunden och kan ägna lite mer tid åt E. Du skrev ju även på fb att du misstänker kolik hos lillan så ni har det verkligen inte lätt och INGEN tycker att du är en misslyckad mamma för det!!! Be BVC om hjälp, ni har ju erfarenheter av allergier med pojkarna och det måste ju vara bättre att utreda så tidigt som möjligt för att stackarn ska slippa ha ont i magen om det går att undvika!

Stora kramar från mig till dig!!! 
  • Gladhannapanna

Härligt Stramalj!!!!

Hoppas att du inte är ledsen på oss Vi5, har inte sett dig i tråden så jag undrar hur det är, såg att du lagt ut en mysig fimsnutt på Alva på FB.  

• Gladhannapanna

Åh så skönt att du tog mitt inlägg på rätt sätt Vi5!!!!

Hemulen: slitigt med två bebisar som vill vara nära på en gång och ett trotsigt storasyskon.

• Gladhannapanna

Vi5: i början kan man behöva låta bebisen prova nappen ganska ofta och låta den ha sen ganska mycket. När bebisen väl fått in tekniken och gillar nappen så kan man enkelt begränsa till att bara användas vid sömn och tröst.

Julia var tveksam till nappen så vi fick prova flera sorter, hon kväljdes lätt. Till slut provade hon en liten från Nuk som funkade bra! Ett tips vi fick var att doppa den lite i vatten så att den är blöt när hon fick den i munnen, då är det lättare att få tag.

• Gladhannapanna

Läskigt med stockning! Har bara haft tendens en gång, när A fick öroninflammation och valde bort bröstet och föredrog ersättningsflaskan. FIck lura henne att ta bröstet och då blev det ok. 

Bra med sjukskrivning och vila!

Läskigt med för liten mage, men det varierar ju hur de mäter också! 

• Gladhannapanna

Kikar in lite snabbt med ett svar till Cilla: vi ger inte barnen likadant jämt, speciellt inte när det gäller kläder för J har MASSOR! Men då och då köper vi varsin lika tröja etc.

• Gladhannapanna

Leksaker köper vi ganska lika eller likvärdigt om de får mellan födelsedagar och jular. Skulle kännas konstigt att ge Julia en sparkcykel utan att köpa ngt till A, men är det större saker får det vänta till Jul/födelsedag. A har fått böcker som jag köpt på Röda Korset, då fick inte J någonting.

Vid jul brukar de få några lika saker och några som är uttänkta för var och ens behov/önskemål. Brukar försöka hålla oss till ungefär samma summa i alla fall. inte för att barnen räknar, men det känns bäst för oss,.

Annars håller jag med dig Firren! 

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8