• Galia

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Pysslig: nej, men sugklocka. Sprack illa/fel så risken är för stor att jag spricker värre nu då det är sämre att sy ihop ett gammalt ärr så då rekommenderar de snitt. Inget tvång, jag får föda vaginalt men då tar jag en stor risk att ha problem med att läcka gaser o avföring resten av livet. Inte så kul precis och risken är för stor. Det hör jag ju på läkaren, men jobbigt att acceptera ändå. Iaf för mig. Kommer älta detta ett bra tag tror jag, men finns ju tid till det. Kul m gungandet

• Galia

Tessan: Grattis till sprattlisen! Och att illamåendet är borta! Skönt *avis*

• Galia

johlinn: Kyss lånar gärna boken av dig!

Billabong: Ja, snitt kan säkert bli en fin upplevelse. Som en bm käckt sa som håller i min vattengympa "men då får du ju uppleva allt!" Känns så himla skumt att ha det planerat bara, skulle hellre (inbillar jag mig) få som du att det bara bestäms när det är på g liksom. Har svårt att förlika mig med att jag ska snittas.

Firren: Tack för sympatier. Skönt att höra att du skulle reagerat lika. Skulle önska att jag var en sån som bara kunde rycka på axlarna och säga att "viktigast att barnet kommer ut och att vi båda mår bra" och verkligen mena det. Jag hade en vag uppfattning om risker och att det är bättre för barnet att födas vaginalt men nu har jag läst på lite och jag ser bara alla ökade risker för olika komplikationer osv blinka rött. Att du känner så många som fått problem gjorde ändå att jag lite mer inser vilken risk jag tar om jag skulle greppa det lilla halmstrå som ändå finns att "det kan gå bra också". När jag tänker efter förstår jag att jag redan nu haft stor tur som läkt så bra efter förra gången så att jag faktiskt inte har någrs problem alls. Flera st har faktiskt frågat mig (efter att ha läst min journal) om jag har några problem och jag har svarat nej (och tänkt "självklart inte"). Får kanske mer och mer inse att jag haft tur en gång och inte bör ta ytterligare risk. Men grämer mig fortfarande över förlusten av en "vanlig" förlossning. Det där att inte veta när det blir, gå runt och känna/leta efter tecken och så hade jag önskat att jag skulle få känna krystvärkar denna gång. Sen gick det ju ändå så bra att hantera smärta t.ex. men som min man sa så vet jag ju att jag kan det. Men ändå, kunde inte ngn som vill ha snitt vara i mitt läge o så jag som inte vill kunde slippa...Förlåt att jag ältar, men skönt att skriva av sig lite

Kasperina: Ja ibland är det skönt att ha fattat beslutat, men jag är fortfarande i förnekelse så känns inte bra faktiskt utan mer att hoppet dog.
    Hoppas KUB går finfint och så önskar jag att du kunde slippa både blod och brunt

Glassgrisen: Puh! Vilken tur att garantin räckte längre! Hoppas bebisen kommer snart

AochJsmamma: Hejhej!

Barba: Skrikandes Men tänker som Mosing att det kanske är denna del av graviditeten som påverkar er negativt helt enkelt. Var det lika sist så kanske det går över?               

• Galia

Glassgrisen: GRATTIS!!! Vad härligt! Baby Ser fram emot att få veta mer när du får tid

AoJsmamma: Tack! Jag har drygt tre månader kvar så kommer nog mer frågor kring själva snittet längre fram. Just nu försöker jag bara komma till ngn sorts acceptans att det ens blir snitt.

Barba: Hm, nu hängde jag inte med. Du pratar ju om dykteknik men så tror du att det blir snitt? Varför och när får du i så fall veta/bestämma det?

Älgen: Försökte hitta inlägget från Billa men undrar om det var i ngn annan tråd? Jag går på BB Sthlm så är ju Danderyds sjhus men ändå inte. Jag ska till bm nu i veckan o har tänkt ta upp just om jag kan få gå i ngn sorts samtal. Är väl vanligast att gå pga förlossningsrädsla hade jag fått för mig? här är det ju tvärtom...   

chiquita: fantastisk bild! och så fina barn!     

IdaVi: vad skönt att du blivit besvärsfri. Min mens kom som den skulle efter borttagandet. Själva spiralen orsakade dock mensvärk månatligen, vilket jag aldrig brukade ha utan spiralen så kommer överväga annat när det blir aktuellt igen.    

• Galia

Billabong: Läser och begrundar. Du får gärna skriva spaltmeter, tycker det är intressant att läsa allt och alla känslor. Än så länge har jag lite svårt att förstå att snitt ens kan beskrivas så som du och många gör - som en fin upplevelse.

chiqita: mysigt med sjal. Tycker att det lätt blir väldigt varmt bara, men min V gillade också sjalen och sele har gått bra det med. Min man gillade selen bättre för han tyckte bara det blev svettigt med sjalen

Barba: Jag lider med dig att ni har det så jobbigt och särskilt med barn nr två på g. Extra jobbigt med brråk när man är tung och har div. krämpor pga. graviditeten. När jag läser ditt inlägg kan jag inte låta bli att tänka att du gör ett klassisikt misstag när man bråkar och det är att anklaga honom och säga vad han gör fel. Oavsett hur rätt det är så är det bättre att utgå från sig själv så att det blir "när du försvann i två dygn så kände jag...", "jag har behov av..." osv. Kanske lätt att sitta och peka utifrån, men jag reagerade på det iaf och tänkte att det kanske är ngt att tänka på. Sen tycker jag att det är lite orättvist att säga att det du gör vid datorn är viktigare än det han gör. Faktum kvarstår ju att ni båda sitter framför datorn/mobilen och jag tycker det är svårt att jämföra att det den ena gör är viktigare eller mer berättigat. Igen blir det ju anklagelser och fördömande av det den andre gör. Hoppas det är ok att jag ger lite synpunkter. Ta till dig det du vill/kan. Jag vet ju bara vad du skriver så jag kan ju vara helt fel ute 

• Galia

snuppis: Jag var också hos bm idag. Hon mätte magen men jag vet inte vad det var för mått...glömde fråga. Stort sf-mått kan väl betyda att det är risk att bebis är väldigt stor så extra ul är väl då för att kolla mer säkert hur stor bebis är. Är den mkt stor kan det ju bli problem med förlossning så ibland beslutar man om snitt tror jag om bebisen är väldigt stor.

Barba: Du får skriva av dig hur mkt du vill, men kanske känns det bättre i samlingstråden? - är ju lite mer begränsat vilka som kan läsa där. Ni har ju en hel del i bagaget med allt som hänt och är obearbetat och som du säger är det svårt att svara på hur mkt gravidhormoner spelar in i hur mkt du stör dig.
    Förresten ang. snitt du pratade om så förstår jag att du löper lite samma risker som jag och nä man vill ju inte dras de livslånga problemen sedan. Däremot är det väl ngt du ska ta med bm/förlossningsläkare - inte ska du behöva läsa på nätet och bedöma själv? Jag vet inte hur ulcerös colit påverkar bedömningen om snitt eller inte - men som sagt så tycker jag att det borde ngn professionell bedöma

Mosing: Glömde ju kommentera ditt inlägg igår. Tack för kramen och ja tänk vad olika det kan vara . Får jag fråga varför du skulle varit glad för ett planerat snitt? Din senaste förlossning tycks ju ha gått riktigt bra?

Ego. Låg som jag misstänkte lågt i järn vid bm-besök idag. Bm sa att lågt värde ger risk för att barnet kommer för tidigt, redan runt v 30! Huvva, det vill man ju inte! Fick gå till lab för extra blodprov som visar mer säkert resultat och så läkarbesök nästa vecka för då provresultaten kommit för att ta ställning till injektioner. Besöket idag tog sin lilla tid. Puh. Iaf så lät hjärtljuden starka och bra och magmåttet låg aningen över medelkurvan men det såg bra ut sa bm.
    I övrigt så frågade jag om samtal för att hantera känslor inför snitt och hon skulle kolla det. Lät tveksamt att det skulle gå eftersom det brukar vara de som vill ha snitt pga förlossnignsrädsla som ska gå i de där samtalen...får väl se hur det blir.

• Galia
    nässlor var ett hett tips också enligt min bm. De är späda och fina att göra soppa av så här års. Jag åt faktiskt nässelsoppa precis nu i helgen så min bm blev lite förvånad när jag sa berättade det (tror det var lite oväntat svar på hennes tips ). Jo messmör och mesost tipsade hon om också (förutom det Resande skrev). Ja och så Blutsaft.
  • Galia

Glassgrisen: Kul att läsa, kunde gärna fått vara längre Skönt att du är nöjd även om det inte blev som du tänkt

snuppi: tja, jag vet inte. Nu är man ju mitt i det igen, men tycker inte det är så konstigt om alla inte har koll på sf-mått. Även om man fött barn kanske man inte fäster så stor vikt/uppmärksamhet på samma saker och hinner glämma om det var några år sen man var "i svängen".

Mosing: Ah, ok. Jag är mer rädd för smärtan man ska ha efter snitt. Värksmärtan går ju över när förlossningen är över men vid ks så kan man väl ha ont längre, får inte lyfta storebror, risk för infektioner, tappad känsel osv. Tur du inte "fegade ur" så bra som det sen gick   Och nej, jag är inte den som bockar och nöjer mig, men som jag sa till maken så låter jag bm göra som hon vill med att ffråga, men nekas jag samtal så kommer jag bråka med dem. Ang. bloggen du nämner så har jag också läst den så jo jag har ju lite belägg för att man bör få gå och snacka vid den omvända situationen också. Någon födsel i v 30 vill jag såklart inte ha så ska göra mitt bästa med järnet!
    Vad bra att allt gått smidigt första dagen själv med barnen, men frukost måste du hitta en lösning på för du ammar väl också och behöver verkligen energin. Låter för övrigt som att lilla L är lika besvärlig med sömnen som sin storebror   

Barba: ok, nä man kan skrämma upp sig bra mkt om man googlar för mkt eller läser läkarböcker Plötsligt har man alla symptom som nämns. Tänkte bara om din bm, har koll på dina problem med fissurer och så. Låter verkligen som du har nog problem redan i det området och inte behöver fler. Ja tarmarna kan ju lägga av lite men det gäller väl att komma igång och röra på sig och så fort efter ks så minskar man risken? Ang. aurora så är det också min uppfattning att man kräver några samtal innan snitt beviljas för en som "bara" är förlossningsrädd då man har förhoppningen att rädslan ska kunna bemästras med hjälp av samtalen. Som du säger så har ju jag dock medicinska skäl och jag vill ju inte ha snitt (tvärtom som alla känner till vid detta laget) så knappast krav på att jag går i samtal utan det är min egen önskan för att då ventilera.

• Galia

M73: Jag har också hört, ang. teet, att man inte ska börja innan v 35

Selenea: Välkommen! Tvillingar minsann, spännande  Nu blir Billabong glad tror jag då hon får dela med sig av sina kunskaper på området

Barba: Fy, aj vad ont du tycks ha. Klart du ska ta upp hur det påverkar din förlossning! Särskilt som du hade rätt jobbigt sist som jag förstår och kanske skulle behöva diskutera snitt bara av den anledningen?

Kasper: Grattis till v 13. Helt klart en milstolpe och allt verkar ju väl hittills så försök njuta.

• Galia

Resande: Usch stackare! Hoppas du får bra hjälp nu. Trist att sitta och vänta sådär

snuppis: Nja alltså får du avslag så får du avslag även på 50% för även om du sökt 100 så kan de bevilja mindre så ett avslag innebär att de inte tycker att du ska ha 50 heller. Beslutet går ju dock att överklaga så det är det du gör vid avslag - inte söker igen. Finns det anledning att tro att du skulle få avslag?     

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8