Ankissen skrev 2010-03-18 20:40:01 följande:
Livet tar inte slut, men jag är så otroligt glad för egen del att jag fick första barnet när jag var 27. Och varför då? Jo, för att åren mellan 19 och 24 var de absolut roligaste i mitt liv, när jag pluggade, festade, vände på dygnet, lagade näringslös mat, reste och pluggade utomlands och till slut skaffade min examen. Ja, man kan festa och gå ut när man har småbarn med, men det är inte lätt. Jag föredrar att ha levt ut livet så jag har något att se tillbaka på och berätta om för mitt barn. När barnen väl kommit vill jag göra saker med dem, t.ex resa, inte resa i väg själv och sitta på en pub i Berlin tills de stängde klockan 8 på morgonen och därifrån gå till Potsdamer Platz och titta på fotbolls VM på storbilds-TV. Sånt som jag gjorde innan barnen kom och som just då var så roligt. Hade jag fått barn vid 19 hade jag ju visst kunnat plugga, men inte på samma egovis som jag kunde nu. Och den perioden i livet tycker jag att alla är värda... Men det är min, lite flummiga åsikt.
Jag förstår ditt inlägg, men levt ut livet .. ? Hmm! Det låter som att du aldrig mer kan festa eller resa utomlands bara för att du får barn .. det är precis det jag menar i ts.. man kan göra så mkt även med barn, det blir omständigare men det är absolut inte omöjligt.
paulisa skrev 2010-03-18 20:41:33 följande:
Håller med! Kan bara störa mig på inlägg (generellt på familjeliv menar inget särskilt) som går ut på att barn inte förändrar något och att man kan göra allt med barn.. Det jag vill ha sagt är att barn förändrar ALLT. Det måste man vara inställd på och inte tro att livet i stort kommer att rulla på som vanligt. Tycker inlägg av den typen ofta kommer från unga kvinnor som önskar sig barn.
Barn förändrar otroligt mycket när dom väl kommer, det förstår jag, men det hindrar ju ingen till att festa en lördagkväll eller ta en resa med eller utan barn.. Man behöver ju inte ge upp allt bara för att man väljer att bli förälder tidigt.
Det positiva med att få barn tidigt är ju att du är fortfarande relativt ung när dina barn flyttar hemifrån och då kan du ju faktiskt leva osunt, festa på helgerna, vara ute och resa medmera... =)