• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Love3 skrev 2010-03-18 12:34:36 följande:
    Absolut! Livet börjar när barnen är här hos oss.Enligt mig så är det dom som är min mening med livet
    Jag ser också att barnen är meningen med livet även om jag inga barn har..
  • Mizca
    Love3 skrev 2010-03-18 12:58:20 följande:
    Precis!!Hur underbart vore det inte att ligga på en varm strand & se sina lyckliga barn leka på stranden & plaska i havet som delfiner Eller se deras stora ögon när dom kaske får se alla exotiska djur.. hihi
    Det skulle jag nog hellre vara med om än att åka iväg med vänner för att festa..
  • Mizca
    idisb skrev 2010-03-18 12:58:30 följande:
    livet tar absolut inte slut men det blir inte alltid som man tänkt sig dock.. Fick mitt första barn när jag va 20, alla vänner försvann nästan men skitsamma faktiskt. va ute o roa mig när ja blivit mamma och så. Fick mitt andra barn som 22 och va jätte nöjd med det:)Men sen lämnade deras pappa oss. Så nu står jag ensam, singel och känns som jag ha svårt att få tillbaka "livet". Inte lätt att gå vidare i livet med 2 små barn eller ens hitta en kille som vill ha en tjej på 24 år med 2 barn. Så på sätt o vis tog livet slut i vissa bitar för jag skaffade barn tidigt. Hade jag vetat detta då hade jag väntat
    Men det behöver ju inte betyda att din kille lämnade dig för att du skaffade barn... Han kanske hade gjort det även om ni var barnlösa... oavsett är det väldigt tråkigt så jag hoppas du hittar tillbaka till livet =)
  • Mizca
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:08:53 följande:
    Jag var 19 när jag fick barn. Då började mitt liv Då var jag förvisso redan otroligt berest. Hade då besökt över 40 länder världen över. Å andra sidan reser de flesta människor inte speciellt mycket varesig före eller efter de fått barn. Oavsett när de får barn. "Festat klart"? Vad betyder det? Får man inte köpa sprit på krogen om man fått barn? Jag tror att de allra flesta försöker uppräthålla ett socialt liv, oavsett var i livet man än befinner sig. Hur man gör det, och hur ofta, förändras kanske när man får barn. Men behöver det vara negativt?-------------------------------------------------- -------------------------------Min mamma fick mig som 34-åring och hade knappt rest alls innan dess. Men när jag blivit lite större åkte vi överallt. Jag älskade det! Så varför inte resa MED barn, istället för innan barn?
    Jag håller med dig! Åldern har ju ingen betydelse egentligen .. du är ju faktiskt ett bra exempel om man får säga så .. Du hade rest massor innan du fick barn vid 19 medan din mamma väntade till hpn var 34 med barn och valde att resa efteråt.. =)
  • Mizca
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:09:55 följande:
    Och måste det vara en katastrof? Att föräldrarna delar på sig?Att människan ska leva i livslånga parrelationer är ju ett kristet, moraliskt påfund. Inget naturligt över huvud taget.
    Men det är aldrig barnens fel att föräldrarna delar på sig, det lät så i hennes kommentar ..
  • Mizca
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:16:56 följande:
    Och det är helt och hållet sant. Det är aldrig barnets fel! Och samtidigt vill jag slå ett slag för att det inte är någon katastrof om föräldrarna delar på sig. Vi lever på det ljuva 2010-talet och all gammal moral och alla skamkänslor och synder borde vara bortsopade vid det här laget
    Eller hur .. Det är ju mer vanligt nu att barnen har skilda föräldrar .. i vissa familjer kan barnen råka illa ut men över lag tror jag att barnen har det ganska bra ändå.
  • Mizca
    MassiiMotoo skrev 2010-03-18 13:17:47 följande:
    Dem kommentarerna du skriver i Ts fik jag INNAN jag ens planerade barn!Jag blev tillsammans med min sambo när jag var 17 år några dagar innan jag blev 18 år flyttade vi ihop. Jagvar nykär och allt gick ganska fort då vi förlovade oss en mån efter att vi blivit ihop!Bara de fick många av mina kompisar att säga just den kommentaren;" Du har inte levt ditt liv än"Riktigt irriterande faktiskt!! Vad vet dem va man själv anser att leva sitt liv! O jag nu tycker att jag hittat min man som jag ska leva med borde de inte stöt det?? Jag bröt med många av kompisarna pga detta. Men vad ska man annars göra?!
    Men det är ju också skillnad på att förlova sig och skaffa barn .. ?
  • Mizca
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:25:30 följande:
    Jag tror att många barn råkar illa ut pga föräldrarnas sätt att hantera uppbrottet. Föräldrarna ska alltid ha ut sin rätt alternativt struntar helt i umgänge och barnen hamnar i kläm. Men om föräldrarna sköter sig snyggt tror inte jag att en separation kan påverka negativt alls.
    Det var lite så jag menade.
  • Mizca
    MassiiMotoo skrev 2010-03-18 13:26:59 följande:
    JO visst är de en viss skillnad men tanke att jag fick dn kommentaren redan DÅ av mina kompisar säger mkt om dem.De trodde att jag slutade leva när jag blev ihop med honom och flyttade ihop. Enligt dem levde jag inte mitt liv längre.Idagär jag tillsammans med samma man ,snart 8 år, och har två barn tillsammans.
    Jag fick aldrig såna kommentar när jag och maken hittade till varandra. Det var när jag gick på gymnasiet och eftersom vi bodde en bit från varandra kunde vi bara ses på helger/lov så jag valde ju faktiskt att träffa honom eftersom jag träffade mina vänner varje dag ändå!
    Men för att jag valde bort festandet på helgerna förlorade jag dom vännerna, men jag anser dom inte riktiga vänner då!
    Jag har inga barn nu, men är gift sedan snart fyra år och vart tillsammans med samma kille i åtta år och hittat nya vänner som gillar mig för den jag är..

Man kan ju umgås med vänner även om man har en partner, så vännerna behöver ju inte sluta att vara med en bara för att man väljer killen/tjejen på helgerna. Jag menar, man har ju väldigt mkt tid även på vardagarna med vänner.
  • Mizca
    Hallonmumsan skrev 2010-03-18 13:33:15 följande:
    nä livet tar inte slut.man ändrar bara sitt fokus på nått annat.man får kanske lägga lite av sina planer på hyllan för ett tag. barnen har snarare "räddat" mitt liv.de såkallade vännerna kanske man blir av med men det är mer deras förlust.sen finns ju fördommarna om att man är ensamstående bara för att man har barn som ung, möter ofta såna förutfattade meningar. själv är jag tillsammans med barnens pappa sen 7 1/2 år och hoppas att det ska förbli så. sen kanske inte alla är så intresserade av att festa och resa och då blir livet ganska tomt utan barn.
    Jo, klart man ändrar fokuset. Men om man vill ut och resa eller ta en sväng på krogen så finns det ju inga hinder bara för att man har barn liksom!
Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?