• Ankissen

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Livet tar inte slut, men jag är så otroligt glad för egen del att jag fick första barnet när jag var 27. Och varför då? Jo, för att åren mellan 19 och 24 var de absolut roligaste i mitt liv, när jag pluggade, festade, vände på dygnet, lagade näringslös mat, reste och pluggade utomlands och till slut skaffade min examen. Ja, man kan festa och gå ut när man har småbarn med, men det är inte lätt. Jag föredrar att ha levt ut livet så jag har något att se tillbaka på och berätta om för mitt barn. När barnen väl kommit vill jag göra saker med dem, t.ex resa, inte resa i väg själv och sitta på en pub i Berlin tills de stängde klockan 8 på morgonen och därifrån gå till Potsdamer Platz och titta på fotbolls VM på storbilds-TV. Sånt som jag gjorde innan barnen kom och som just då var så roligt. Hade jag fått barn vid 19 hade jag ju visst kunnat plugga, men inte på samma egovis som jag kunde nu. Och den perioden i livet tycker jag att alla är värda...
    Men det är min, lite flummiga åsikt.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Ankissen
    zera skrev 2010-03-18 20:56:39 följande:
      fast vet du... alla dom sakerna du nämner har jag också gjort fast jag var liksom "klar" med allt sånt när jag var 20 och då fick barn. Och ändå har jag varit utomlands med kompisar å festat till gryningen, pluggat å upplevt både det ena och det andra :D alla blir "klara" med sånt olika fort :D
    Ja, fast du och jag menar inte samma saker här riktigt. Jag menar att det kan vara en vinst i att kunna leva den typen av liv när man är vuxen och inte omyndig och beroende av föräldrarna. De flesta bor ju hemma tills de är 19 och får man då barn som 20-åring har man haft ett år när man varit självständig. Just det här att flytta till en ny stad för att plugga eller jobba och att tvingas söka nya vänner och ordna sig en ny tillvaro och inte vara beroende av gamla vänner eller sin familj tycker jag är ett stort steg mot vuxenhet.
  • Ankissen
    Enna skrev 2010-03-19 08:39:07 följande:
    tack Jag har fått mina barn vid 21, 24 och 26 års ålder. alla barnen har sjukdomar. Vi har ingen mormor ellrt farmor boendes i närheten som dyker in och leker med barnen en halvtimme när man e som tröttast. Nu i efterhand önskar jag att jag hade väntat 10 år. Man älskar ju sina barn, men det är ett stort slit och stora uppoffringar som alla människor får göra när de blir föräldrar och särskilt om man har flera barn. Därför blir jag upprörd när man läser och hör om unga tjejer som tror att livet inte tar slut/förändras. Jag kan säga såhär, får man ETT barn och dessutom har turen att få ett friskt barn (vilket man aldrig kan veta i förväg) och kanske har ett bra socialt nätverk, så kan livet flyta på ganska bra. Man kanske itne behöver vab-tjafsa en viktig morgon för farmor ställer upp, man har barnvakt och fortfarande ork att gå ut på bio och middag en kväll, man lever inte ett så stressat, jobbigt liv så man kanske till och med har lust att umgås med sin partner och har samtalsämnen kvar utöver barnen! Men man ska aldrig tro att livet inte förändras, för det gör det. Just när man är ung och längtar efter barn så tänker man att man gärna offrar allt. Men sedan då, när man inser att man är trettio, man har aldrig haft tid eller råd att ta hand om sig själv, gå ut och dansa, shoppa och hålla sig uppdaterad och fräsch, och så vips har åren gått och även om barnen växer upp så får man ju aldrig sin ungdom tillbaka. Visst kan man vara en fräsig 40 åring med ett härligt liv, men det går ändå aldrig att få igen alla "förlorade ego-år". Hela mitt liv har jag tagit hand om andra, som äldst i en stor syskonskara, önskade till och från ett eget barn från det jag flyttade hemifrån, funderade på en hundvalp men sambon är allergisk. Borde nog köpt hunden ändå och väntat med barnet tills jag blev 35 Jag reflekterade aldrig över att jag kunde behövt några år för mig själv. Det var heller aldrig någon som sa något, jag kanske hade behövt fler starka kvinnliga förebilder
    Precis det du skriver om menade jag i mitt inlägg. Jag är så himla tacksam för att jag fick mitt första när jag var 27 och andra när jag var 31 - jag hann ha mina ego-år. Och jag är väldigt tacksam för att mannen och jag varit tillsammans i 9 år när första barnet kom.
  • Ankissen

Jag håller med Stinky. Det är lätt att säga när ungen är två månader att "Ah, mitt liv är perfekt och jag saknar ingenting". Så kände jag med - det är ju nyhetens behag. Nu, när mina barn är fyra och 11 månader kan jag tycka det är tråkigt att mannen och jag aldrig kan gå på jobbets julfest tillsammans (vi jobbar på samma jobb), att jag inte varit på bio med honom på tre år, att jag inte varit i Tyskland sen 2004 fast jag är tysklärare, att jag inte kan ligga i sängen en hel dag och läsa en bra roman och så vidare. Jag älskar mina ungar men jag tycker faktiskt att livet, som det såg ut för mig innan de kom tog slut i och med att de kom.

Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?