Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
Klart livet inte tar slut!
Däremot förändras livet totalt.
Jag är 28 och har en dotter på 1 år och anser mig själv vara en relativt ung mamma. Jag känner dock att jag är väldigt glad för att jag inte skaffade barn tidigare. Barn är ett enormt ansvar och tar upp så mycket tid (all tid känns det som ibland). Jag är glad för att jag hunnit med att utbilda mig, gifta mig, resa, skaffa fast jobb innan jag fick mitt barn för det underlättar så himla mycket, men framförallt är jag glad för att jag fick en del "fria" år. Att ha barn är tungt. Man ljuger om man säger något annat. Jag uppskattar åren jag och min man levde parliv: roligt, enkelt, problemfritt! Jag tänker ofta tillbaka på de åren och alla roliga minnen. De betyder mycket för mig. Jag tycker också att det stärker mitt och min mans förhållande.
Missförstå mig inte: mitt barn är det bästa som hänt mig. Jag älskar att vara mamma och tar med glädje på mig ansvaret det innebär. Men folk som säger att barn inte förändrar så mycket förstår jag mig inte på: visst kan man göra mycket men det kräver så mycket planering (barnvakt etc) och resor med barn är roligt men något helt annat än att åka själv. Med barn blir livet mer omständigt. Dessutom mer underbart, roligt, fantastiskt, utvecklande etc... men annorlunda blir det.
Jag tycker absolut att man kan skaffa barn tidigt men jag tycker inte att man ska inbilla sig att man inte missar något för det kommer man att göra! Men kan inte ha allt: man måste välja