Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

Salt katt
    Jag använder strl 2 på Weehuggers till vanliga limpvikta vikisar från minimundus. :)

Ang EC, vi kör också EC med vår son. :) Jag tror att tygisarna gör att ECn funkar bättre eftersom att barnet känner när det blir blött i blöjan när det kissar. Så man tjänar nog på det ändå. Hur som helst - jag gillar att använda tygisar! De luktar bättre och man slipper konsiga kemikalier mot barnets hud! Mitt barn blir röd direkt av engångs tyvärr, så hade vi bara använt engångs hade vi nog fått smörja med Inotyol var och varannan dag.

• Loreena

Vi har en limpvikt vikis till sonen på natten. Jag brukar byta hans blöja när jag går och lägger mig runt 23 på kvällen, sedan klarar han sig till morgonen då jag sätter honom på pottan. Blöjan är då blöt, men han kissar och bajsar på pottan på morgonen, så kisset i blöjan är nog från när han vaknar till runt 04. Han blir väldigt sällan röd. :) Blir han röd använder vi lite Inotyol och så får han krypa runt och lufta i bara ett par byxor. I början använde vi engångs på natten, för enkelhetens skull. 

• Loreena

Viena
    Det finns andra färdigsydda inlägg som säkert kan passa i weehugger om du vill beställa redan nu.
    www.babykind.co.uk/boostersandliners.htm
    Jag mailade babykind och de skulle få in nya leveranser om några veckor.
    Formsydda Imse är säkert jättebra om du får tag på billigt! Min granne använder dem på sin son och hon är nöjd med dom. :) Men de i NB-storlek tror jag barnet växer ur snabbt, det finns även i one-size som antagligen räcker längre.

• Loreena

Viena
    Det är för att hålla ihop blöjan när man sätter på blöjbyxan, för att förenkla. :) Jag har inte provat, men det verkar fiffigt om man har en sprattlig bebis.

• Loreena

Viena
    Vad blev det för inlägg du beställde? Kom ihåg att du inte kan använda inlägg av microfiber direkt mot huden, utan måste ha ett mellanskikt av fleece, bomullsfrotté eller liknande.

• Loreena
    Jania skrev 2011-08-24 13:28:19 följande:
    Å du blandar ihop det hela med vanlig tvätt, typ sängkläder, utan problem?
    Det funkar bra att blanda med all 60graderstvätt. :) Men själv är jag lite lat med tvättandet så jag hinner samla på mig fulla maskiner innan det är dags för tvätt. Jag tvättar var 4e-5e dag och förvarar blöjorna ute för att slippa lukt... Jag använder även tvättlappar i frotté, kökhanddukar till att torka sonens matkladd köket med etc... så det blir lätt fulla maskiner ändå.
  • Loreena

Jania
    Äsch, det är onödigt att skölja bort amningsbajset! Det blir lite gula fläckar på tygisarna, men fläckarna försvinner sen när bajset blir fastare när barnet äter riktig mat. Då kan man ploppa ner bajset i toaletten, men amningsbajs - nä! Fy för att skölja bort det kladdet! Det går bort hur bra som helst i maskinen! :D

• Loreena

Salt katt
    Vi har vikisar från minimundus. De tycker jag är ba, men nu är sonen 1 och jag känner att de skulle behöva boostas upp lite med ett extra inlägg när man ska iväg och inte hinner byta på ett par timmar.

• Loreena
    Ronjas mamma skrev 2011-08-26 22:55:21 följande:
    stod och pillade på tvättmaskinen i dag tror jag hittat ett bättre program får prova det nästa gång..
    Hur har ni andra gjort när lukten hängt i reält har inte provat det tidigare..
    Jag brukar tvätta blöjorna (ej blöjbyxorna) på 95 grader och hälla i en skvätt ättika i sköljmedelsfacket om de luktar illa. Sedan räcker det med lite ättika i sköjmedelsfacket och 60 grader fortsättningsvis för att hålla dem fräscha.
  • Loreena
    telgebo skrev 2011-08-27 13:47:47 följande:
    Nu har jag varit in och läst på din sida. Vad jag förstod så rek du att man ska använda vikisar till nyfödda, men vet du någon enkel bra vikning för en novis som mig? Jag vill gärna ha så man kan förvika blöjorna så man slipper stå och vika vid varje blöjbyte speciellt på natten.

Räcker det med enbart en vikis på natten eller ska man ha i nåt annat då som flanell också eller?

Vilken blöjbyxa rek du?
    Imse soft är bra i början när det blir många blöjbyten om du vill använda blöjbyxa med kardborre. Annars rekommenderar jag Blueberry coveralls, de finns i mini och one size. Det är bra med knappar när barnet börjar sätta sig upp för de kan få skav på magen av kardborren. Att köpa på sig några i One size är toppen eftersom att de går att anpassa efter ett växande barn, då slipper du köpa så många olika storlekar och kan investera i att ha fler blöjbyxor att byta med ist. finns på babykind.co.uk
Svar på tråden Tygblöjetråden 24