• annbom
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-18 20:25:54 följande:
    Åh, jag blir så frustrerad. Så fort vi har tygisar på sonen över natten blir han alldeles röd, sårig och nu senast till och med blodig i rumpan! Nu har vi fått köra engångs på natten, men det känns verkligen inte bra. Rynkar på näsan Tips på luftiga blöjor som inte ger röda rumpor?
    Formsydda med någon fuktspärr och yllebyxor? Jag vet ju inte vad ni har i vanliga fall
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • annbom
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-19 12:18:12 följande:
    Vi har använt Bum Genious Flips och de har funkat bra tidigare, de håller ju hela natten. Nu blir det som sagt rött och vätskande sår på en gång.. (Hmm, kan det vara tvättmedlet? Fast vi har ju inte bytt på länge.. ) Jo, det får nog bli ullbyxor istället och hoppas att de håller hela natten. Vad kan man ha för fuktspärr? *funderar*
    Ullbyxan är ju fuktspärren. Jag har ju aldrig sett en Bum Genious Flips, men vad har de för innerskikt? Det kan ju vara så att han har slutat tåla det.
  • annbom
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-19 15:32:49 följande:
    Hmm, det är microfiber med fleece närmast rumpan. Vet inte om de suger för dåligt så att det är fuktigt mot rumpan hela tiden. Tänkte om man kan ha ett torrskikt mellan rumpan och själva inlägget. Vill så gärna använda tygisar, det tar emot i mig vid tanken på hur mycket engångare påverkar miljön.
    Det är ganska många som blir allergiska mot fleece efter ett tag så det är nog den som är boven. Jag har ingen koll på vad andra "köpeblöjor" har i sina eftersom jag syr min egna, men någon med cool max eller fuskmocca skulle nog funka.
  • annbom
    Loreena skrev 2010-10-25 23:40:01 följande:
    Nu har jag provat några olika men är ännu inte nöjd med passformen.
    Vilka blöjbyxor tycker ni är allra bäst?

Imse Vimses Organic cotton är mjuka och fina, men kardborren kan skava mot magen är babyn sitter. De kan även läcka igenom PULtyget om babyn bajsar mycket och löst.

Nature Babies med knappar sitter jätteknepigt.

Weehugger sitter ganska bra, men kardborren är jättehård så jag ångrar att jag inte köpte med knappar.

Tot bots har vass kardborre och ventilerar dåligt.

Jag vill ha blöjbyxor som inte är för bylsiga mellan babyns ben, som håller tätt och som inte skaver mot magen. Vad ska jag välja?

Jag funderar på Swaddlebees pockets. De ska ha bra passform. Men det är ju dyrt att köpa en hel uppsättning med pockets. Vad tycker ni andra? Eller ska jag sy egna, anpassat helt efter min baby.
    Jag har bara egnsydda pockets och tycker att de är jättebra. Vill man kan man ju köpa en hemsydd för att tjuvkika på så man vet ungefär hur man ska göra
  • annbom
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-28 10:49:03 följande:
    Det är bara ett skal som man lägger inlägget löst i. Man justerar passformen med knappar och kan få dem att sitta så hårt eller löst man vill runt lår och midja. Inläggen suger väldigt bra och har aldrig läckt för oss. I princip är det samma sak som vanliga blöjbyxor, men med knapp istf. kardborre.
    Jaha, men då har jag ju redan sådana eftersom jag sytt egna blöjbyxor med knappar
  • annbom
    Ekorrfamiljen skrev 2010-10-28 16:02:02 följande:
    Glömde säga att de är helt i PUL, så det är läckagesäkert av den anledningen också.
    Mina är också sydda helt i pul, men hur ser inläggen ut? Kanske man ska försöka sig på att sy någon? Är det någon ficka i byxan?
  • annbom
    IVFmamma skrev 2010-10-28 19:58:09 följande:
    Åhh jag blir tokig, jag har skrivit tidigare ang. att min dotter inte klarade tygisar på natten. Vi körde engångs ett tag och allt så bra ut men så ville jag testa tygisar på natten igen pch gjorde så. Nu har blåsorna kommit tillbaks eller det började med att dottern var jättetorr typ flagade på skinkorna och nu har det kommit små blåsor...

Jag får ge upp, jag som hade laddat massor och köpt in lite olika blöjor med naturmaterial mot rumpan.

Jaja 1 miljövänlig engångs/natt skadar väl inte..
    Men funkar det med pappers på natten och tyg på dagen så är det väl bra. Använder du bara en tugis per dag så sparar du ju 365 blöjor i alla fall
  • annbom
    Höst flickan skrev 2010-11-02 18:26:24 följande:
    hej, helt grön i detta område...dock är jag jäkligt less på blöjor som innehåller gifter o skit.
    Har en 5 månaders o undrar hur dessa ekologiska blöjor funkar..är dom verkligen bra?
    hur går det med bajs?
    hur många behöver man?
    räcker dom tills barnet är 3 år?(ca)

Vilka pratar du om?
  • annbom
    Krake skrev 2010-11-03 08:50:02 följande:
    Inatt provade vi Itti Bittis, som var lite mitt "sista hopp" för tygblöja på natten. 

De är fina och höll bra jämfört med många andra, men framåt morgonkvisten läckte de ändå...

Han kissar så ohemult mycket på natten. På eftermiddagen nästan inget, sen på natten är det en störtflod. Har han haft engångs, väger den bly på morgonen.

Antar att det inte finns några tygisar som klarar hela natten (ca 10 timmar) för honom just nu. Men Itti Bittis var bäst hittills! 
    Tänk vilken skillnad det är. Min dotter har varit torr på natten en månad, trots att hon ammar några gånger. Hon är snart 10 månader och det är extremt tidigt enligt BVC. Jag ec:ar inte så hon har kommit på det själv. Sedan så finns det barn som din son som kissar mycket sparsamt medans han är vaken och kissar massor när han sover i stället.

Trist att du inte kan använda tygisar på natten, men det är ju viktigare att han får vara torr och inte vakna med blöt säng.
  • annbom
    mrs lundin skrev 2010-11-06 17:52:59 följande:
    Väntar första barnet och har tänkt att köra med tygblöjor, iaf delvis (kanske engångs till natten och när man är iväg, vi får se)Vi kommer kunna få låna en hel del och då blir det ju stor skillnad ekonomiskt!

fråga: hur ofta måste man tvätta? (dvs hur länge kan blöjorna ligga smutsiga innan de tvättas?)
    som jag tänker så kan ju kiss-blöjor torka och då borde det ju gå att "spara" lite längre. Men hur gör man med bajsblöjorna? alltså på en liten baby som ammas, innan det är format? sköljer ni av dem och lägger dem så de kan torka lite eller hur löser man det praktiskt? Hur förvarar ni smutsblöjorna? kollade på första sidan men den länken till leknätet från ikea fungerar inte (de har utgått)
    Vi har hängt upp en nätkasse som vi lägger blöjorna i, precis som de är men vi sjöljer om det är bajs. Seddan tvättar vi ungefär varannan dag och då har vi annan ljus 60 med också. Ibland tvättar vi varje dag också beroende på hur mycket annan tvätt vi har.
  • annbom
    mrs lundin skrev 2010-11-08 11:26:10 följande:
    tack för alla svar, har fått lite mer styr på det tror jag :) En fråga till er som tvättar massa annat tillsammans med blöjorna, använder ni fortfarande mindre tvättmedel? (i starten av tråden står det att man ska använda mkt lite tvättmedel till tygblöjor)
    Ja jag har mindre tvättmedel i, men inte så mycket mindre och tycker att det blir rent. Jag tar också en extra sjöljning på blöjtvätt så att det inte ska finnas rester kvar
  • annbom
    lilla snöflingan skrev 2010-11-09 14:33:55 följande:
    Hej! Första gången jag skriver här även om jag följt tråden länge. Jag har BF i april och vi tänkte använda tygblöjor i första hand. Vi har fått låna några vikblöjor som svägerskan hade när hon var liten som vi tänkte börja med men jag undrar hur mycket det behövs och i vilka storlekar? De blöjor vi fått har jag mätt själv och de är då alltså tvättade och lite snea och så så måtten är ungefärliga:
    4 st 70x70
    9 st 70x75
    5 st 75x80

Jag har även 7 stycken ikea näckten 2-kronors frottéhanddukar, kan man använda dem som vikisar till en nyföding?

Vilka kan man använda till nyfödd och hur många behöver jag komplettera med och i vilken storlek? Vi har tänkt tvätta var tredje dag (vi har ingen egen tvättmaskin).
    Ni kan ju köpa till några av ikeas blöjor. Tvättlapp något heter de sen tror jag att ni klarar er ett tag. Jag tror inte att det kommer att funka så bra med handukarna i början, de kommer att vara för stora. Men när bebis blir lite ändre så kommer de att funka limpvikt. Jag använder dem som inlägg i pocket.
  • annbom
    lilla snöflingan skrev 2010-11-10 16:29:26 följande:
    Kan jag använda 70x75 till en nyfödd, eller är de för stora? Om jag ska köpa fler till en nyfödd, vilken storlek ska jag köpa då? 70x70? (Tänkte köpa begagnade vikblöjor, det blir billigare än ikeas.)
    Jag använde 75x75 så det går men blir lite bylsigt.
  • annbom
    Krake skrev 2010-11-19 12:28:11 följande:
    Nja, men så kan man ju inte räkna riktigt. Engångsblöjor håller ju för mycket mer kiss än tyg. Om man har engångs byter man nog inte 10-15 gånger per dag.

Men man sparar nog mycket ändå. 
    Jag tror att man räknar med 5-7 blöjor när de är små och bajsar ofta, sedan 5-6 blöjor.

Jag använder tyg och har aldrig behövet byta 10-15 gånger per dag. Inte på något av mina barn även om jag bara använt vikisar.

3 paket i månaden är nog en ganska bra riktlinje och vi kan köpa pampers för 84kr på coop ända till sommaren (20% för medlemmar) så jag räknar med det dvs 256kr/månad. Men då har jag inte räknat med att tygblöjor behöver tvättas.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24