Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

Ronjas mamma skrev 2011-08-13 18:57:29 följande:
    Hur har ni andra gjort nu i sommar känns som om jag har använt torktummlaren tok mycke  båda till blöjor och annat med allt detta jäkla regn och 5 pers i en två rums hinner det bara inte torka snabbt nog
    Vi har tvättstuga med torktumlare och bor också i en tvåa. Vi brukar torktumla tillsammans med lakan och handdukar. Det finns inte en chans att vi ska få plats att hänga allt i lägenheten. De torkställningar vi har går åt till att hänga kläder som inte kan torktumlas på.

Tyvärr så blir väl energiåtgången för tygisar lika med energiåtgången för engångs om man torktumlar enligt naturskyddsföreningens rapport. (finns länk rapporten på minimundus hemsida)Tygisar kan tom. kosta mer energi om man tvättar med halvfulla maskiner, använder mycket tvättmedel och torktumlar. Så att tvätta klokt är helt klart en vinst ur miljösynpunkt. Jag försöker hängtorka så ofta jag kan och tvättar alltid med fulla maskiner.
  • Loreena

knyt
    Jag håller med dig! Man gör så gott man kan och jag tror att det är en vinst att använda tygblöjor även om det går åt lite energi att torktumla. Hellre att använda tygisar och torktumla än att använda engångs säger jag. Innehållet i engångs görs ju idag till stor del av fossila material plus att det faktiskt ofta leder till en längre blöjperiod för barnen. Sedan ska blöjorna ju fraktas både till affären och hem och till sopstationen sedan.

• Loreena

Jag har inte provat blueberrys mini coveralls, men jag är nyfiken att testa på min son, dock inte i minivarianten. Jag tycker de liknar weehugger blöjbyxa och de sitter så bra på min son. Knapparna är även väldigt bra, hållbara och lätta att knäppa. Tyvärr verkar babykind ha haft slut i sina lager ett tag, men jag mailade dem och de sa att de skulle få in nya om några veckor.
    Köp gärna på dig ett extra gäng vikisar, det går säkert åt om ni inte vill tvätta jätteofta i början. Men det beror ju på hur er bebis bajsar, min son bajsade säkert 20 gr/dag när han var nyfödd... men numera när vi kombinerar med potta så går det kanske 5 blöjor om dagen :D
    Ett budgetalternativ till vikisar att ha som backup i väntan på tvätt är Ikeas  vita 2kronorshanddukar. Det finns även små kökhanddukar för 1,50:- som kanske passar på på nyfödd, dock är det ju limpvikt som gäller om man använder handdukar. De är toppen till allehanda kladd, kräks, som skötbordsunderlägg etc.

• Loreena
    mucklis skrev 2011-08-17 21:47:48 följande:
    Tjena!
    Är ny här och har funderat länge på tygblöjor. Tycker det är smidigt med engångs när jag är ute på stan, men skulle kunna tänka mig att ha tyg till min son när vi är hemma. Sparar ju iaf lite pengar i börsen tänker jag. =) Blir det supermkt tvätt? =)
    Det blir en del tvätt, det går inte att neka till, men för mig gör det inte så mycket. Jag blir glad för varje blöja jag sparar in och så tycker jag verkligen att tygisarna har funkat så bra på min son. Jag tål inte riktigt lukten av engångs, men det är ju som sagt smidigt på stan och så. Fast nu kör vi bara tygisar, har inte köpt engångs på snart 4 mån, i början varvade vi en del med engångs så det gick väl ca 1 pkt i månaden då.

Köp ett litet startpaket och prova! :) Varva kanske med engångs i början tills ni fått in snitsen så att inte tygisarna känns för betungande. Ett bra och billigt startpaket om ni orkar vika lite är 2 Imse vimse blöjbyxor i pul och ca 21 vikisar. Jag tycker vikandet är "terapigöra".

Jag tänker såhär... Jag sparar i runda slängar 12 000 kr på att använda tygisar på sonen och jag vill gärna ha fler barn sedan.. så säg 3 barn a´ 12. 000 kr blir 36 000 kr som man slipper lägga på blöjor. Inte så illa alls.. skulle ju räcka till varsitt körkort till barnen eller så.. istället för att bajsa bort pengarna.. haha.
  • Loreena
    Salt Groda skrev 2011-08-17 23:25:55 följande:
    Loreena, ja min son bajsade konstant som nyfödd så det kanske man får räkna med att nästa bebis gör också. Några extra vikisar då kanske.
    Hur vet man att man sparar 12000? Låter ju jättemycket!
    Rakna med att det går åt ca 3000  blöjor/år(om du bara byter 8 ggr/dag dvs) och så räknar du ut vad varje blöja kostar.... sedan drar du av kostnaden för tygisarna. Jag har köpt tygisar för 2000.
  • Loreena

Viena
    Jag klickade på din länk men kom inte fram...

• Loreena

Viena
    Jag googlade på den blöjan. Jättesöta var de verkligen! Och fiffigt att man kan knäppa fast inläggen! Men de verkar i dyraste laget tycker jag eftersom att nyfödda växer snabbt. Nyfödda bajsar även janska löst och explosivt ibland, så det kan bli att få använda ganska många skal ändå om ni inte använder en formsydd blöja eller en vikblöja som fångar upp bajset utan att blöjbyxan bli kladdig. Senare när bajset är fastare är det perfekt med blöjor med raka inlägg som den du länkade till, Bum genius flip, Weehugger eller liknande.

Jag upprepar mig lite sedan tidigare inlägg i tråden: Ett bra och billigt startpaket om ni orkar vika lite är 2 Imse vimse blöjbyxor i pul(eller en annan blöjbyxa) och ca 21 vikisar. Jag tycker vikandet är "terapigöra". Vikisarna kan sedan användas till allt från skötbordsunderlägg till kräkstrasor eller så kan man limpvika dem senare när bajset är fastare och lägga dem i en valfri blöjbyxa. Jag gillar Weehugger för där ligger inlägget still (men behöver ej knäppas fast)

• Loreena

Jag rekommenderar fortfarande de här, de finns i två storlekar. Jag har haft storlek 2 på min son sedan han var 4 månader.
    www.babykind.co.uk/weehuggers.htm
    Men inte de med kardborre - de skaver!! Knapparna äger!
    Det finns även färdigsydda inlägg som hör till om man inte gillar att vika...

Tyvärr verkar de inte få in nya leveranser på några veckor.

• Loreena
    Viena skrev 2011-08-19 07:16:55 följande:
    Och Loreena förstod jag rätt: menar du i ditt tidigare inlägg att de raka inläggen i Weehuggers inte funkar så bra för en nyfödd?? (pga bajsexplosioner)  Blir helt förvirrad, detta var mycket mer komplicerat än jag trodde Skrattande
    Ja, precis så menar jag.. så i början med amningsbajs så funkar det bättre med formsydda blöjor eller vikisar. Men om man vill ha färdigsydda raka inlägg från början så är det ju bara att köpa på sig några extra blöjbyxor. :)
  • Loreena

Viena
    Strl 2 med limpvikt vikis som inlägg sitter slimmat på min son nu och han väger 11 kg. I början såg han ut som en barbapappa med vikblöjorna för de var aningens stor då. Hihi, men det gjorde inte så mycket eftersom att vi använde tygisarna hemma bara ibörjan, nu kör vi tygisar jämt.
    Om du vill ha nåt som är slimmat så är det inläggen som inte får vara för bylsiga. Inlägg av microfiber tex. suger i sig mycket mer än bumull, men microfiber får inte ligga direkt mot huden. Bambu suger också i sig mer än bomull så även bambu är nog mer slimmat än vanliga bumullsvikisar. Men barnen brukar växa i tygisarna hur som helst så det är mest i början som det ser lite roligt ut. :)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24