• betula

Tygblöjetråden 24

Jag läste innan jag själv började m tygisar om folk som tyckte bäst om vikisar o tänkte att de nog var lite "konstiga". Det verkade ju så invecklat tyckte jag. Men här är just vikisarna favorit! BG är super de m, men det blir oftast sambon som använder dem (då han inte riktigt orkat lära sig vikningen) + att de behöver så lång tid på sig att torka. Vikisarna är ju som redan skrivits billiga, torkar snabbt, super till allt möjligt (tunn filt, underlägg vid blöjbyte på annan plats, trasa av olika slag mm). Att vika och få till det tar inte alls lång tid att lära sig heller och på vår unge så är det helt överlägset när det kommer till att fånga bajset! Vi har som sagt klarat oss på två blöjbyxor de första 5 månaderna. Varvar, så de får vädra ur mellan användningarna (vid varje byte) och ibland har det krävts att vi tvättar av dem för hand lite snabbt (vi har tvättstuga ca 1 gång i veckan). Sköljer man av tygisarna o hänger de på tork luktar det absolut ingenting om dem (där är bg mkt sämre då de ju dröjer innan de är torra) och då har det inte varit några problem att ha blöjor liggande i en vecka om det är så.

• betula

Sladdisa: Måste slå ett slag för vikisar trots allt ;) Jag var väldigt skeptisk till en början och planerade att stort sett enbart löra på AIO, men då det var så billigt m jysk köpte vi ett 12-pack och nu kör jag nästan enbart vikisar ;) Så släpp det inte för snabbt.

• betula

Finns andra som kan svara bäöttre på flera av dina frågor, så jag nöjer mig m de frågorna jag känner mig "bekväm" med ;)

Jag har en son som inte ECas (än iaf) och det är ytterst sällan som han kissar på skötbordet, så bara för att vissa pojkar (flickor m gissar jag) gör det betyder det inte garanterat att man får fontän när man tar av blöjan på en pojke.

Ang amningsbajs och läckor så säger min erfarenhet att tyg generellt är effektivare än engångs iaf, sen läcker det ibland oavsett liksom :P Vi kör främst vikblöjor o IVs soft byxa, men har även några BG AIO.

Mitt starkaste tips är börja försiktigt. Ta det i den farten så det känns genomförbart och inte för övermäktigt. Vi hamnade på IVA/neo vid födseln i 10 dagar pga andningskomplikationer på lillen efter förlossningen och sen när vi kom hem var det så mkt med allting så tygblöjorna fick ligga ett tag innan vi började våga ge oss på dem. Sen har det succesivt blivit mer o mer tyg och numer är nattblöjan & den han får på sig innan promenaden engångs medan resten är tyg. För oss funkar det super och dagar då vi reser bort får besök eller så kör vi på engångs om vi inte orkar m tyg. Tycker inte att man skall behöva känna sig tvingad/pressad att göra det fullt ut om man inte riktigt orkar för då är risken att man lägger ner det helt istället. Bättre m en tygis om dagen än ingen liksom ;)

Och vi kör oxå skona :)

• betula

Låt karl pyssla m engång om han vill det. Min fick välja det han ville och från att alltid ta engångs gick han snart över till BG och numer viker han utan problem med. Utan minsta press från mig. Han har liksom själv insett att engångs är sämre i många lägen och när det en dag inte fanns några rena BG bad han om hjälp för att få till vikningen och sen dess fixar han det med.

Och är det nåt som stinker så är det engångs! Fy fan alltså! Vi är ganska så slarviga utav oss (+ att ungen vill vara m oss konstant än så läng, han e 6 mån snart) och tar sällan hand om tygblöjorna direkt efter att de byts utan allt får ligga i badkaret tills någon av oss får tid, vilket ibland kan gå 2 dagar faktiskt. Och trots att det kan ligga 5 rejäla bajsblöjor i badkaret så STINKER påsen m engångs 10 gånger värre trots att det kanske bara är 1-2 bajsblöjor o nån kissblöja. Nu har vi än så länge bara amningsbajs här, kanske ändras det senare...

• betula
    Palsternacka skrev 2012-03-06 12:42:15 följande:
    Bästa nattblöjbyxan hittills: multi wrap från Nature babies. Fleecebyxa som håller tätt hela natten, med en frottéblöja i. Jag är så nöjd!

Ett annat tips är IKEAS handdukar/tvättlappar med djur och ränder på, finns på barnavdelningen och säljs i 3-pack. Jag köpte fyra förpackningar och är väldigt nöjd med dom som vikblöjor. Funkar med snappi. Men skynda och köp för jag tror att det är en utgående vara.
    De är redan slut här i stan :( Gillar dem massor, men de m ränder o djur har grabben som filtar/torktrasor o enbart den vita har vi använt som tygblöja. Önskar att jag hade köpt fler för storleken på den är mkt bättre än jysks nu efter x antal tvättar.
  • betula
    LexxieLee skrev 2012-03-06 11:36:23 följande:

Har en fråga ang. tygblöjor, förstår att det ska vara mycket bättre för miljön då man återanvänder blöjorna. Men man måste ju ha en himla massa tygblöjor och sedan tvätta flera ggr per dag? Och hur funkar det när det är bajsblöjor? Det är väl inte direkt så att man kastar in det tillsammans med all annan tvätt eller "rensar" man blöjorna först? Verkar vara en massa extrajobb´?

Vi tvättar väl 1-2 ggr i veckan, har runt 15 blöjor & 3 par blöjbyxor. Amningsbajs (som är det vi har än så länge) är bara att slänga in i maskinen, det blir rent oavsett, men vi brukar skölja av det om det är mkt innan. Lite merjobb blir det väl, men det finns så många fördelar så det lilla merjobbet känns förbannat ynkligt i sammanhanget. Mer miljövänligt o ekonomisk, mindre & bättre lukt, mer bebisvänligt (känns det som iaf) & så blir ungen förhoppningsvis torrare snabbar i slutänden.
  • betula

Vi kör oxå på jysk fortfarande, men tycker väl de börjar kännas lite små (våra är dock torktummlade några gånger o krympte en del då). Kör samma vikning som Jania. Krypet väger 7,6 och är 66 lång nu. Tycker dock att ullrike/IVs är för stora än så länge. Sen så är ju jysks så billiga så jag hade nog köpt en förpackning även om det bara höll i några månader.

• betula

Vill utfärda en liten varning för att skölja av vikblöjor genom att hålla dem i toastolen och spola, TAPPA INTE!! Lyckades just spola ner en jysk-trasa i holken. Det verkar ha gott "bra", men reningsverket lär ju inte bli glada :/

• betula

Hur funkar det att tvätta bajsblöjor utan att skölja dem med det kladdiga geggiga "mellanbajset" när ungen håller på att lära sig äta fast mat?

Amningsbajs har vi bara kört i maskinen, men nu är det som riktig geggig lera i blöjan. Går det att köra det i maskinen med eller måste jag lära mig att hålla hårt i blöjan när jag spolar??

• betula
    johlinn skrev 2012-04-17 23:16:12 följande:
    Betula- jag sköljer i badkaret med duschen.
    Så har vi gjort m amningsbajset ibland när det varit mkt, men konsistensen som är nu går knappt ner i avloppet i badkaret (vi har en sil för att fånga upp hår i badkarsavloppet) så det blir förbannat ofräscht. :/
  • betula
    llotta skrev 2012-04-17 23:02:57 följande:
    Betula - eller kanske använda rispapper (vilket jag inte har gjort alls)? Eller ta toapapper och skrapa ner bajset i toan? Eller komplettera med EC-light, vi har kanske ett par bajsblöjor per vecka och då bajsar ändå A minst en gång om dagen. Jag tycker det är fantastiskt!
    Jag är lite intresserad av EC, men har aldrig orkat sätta mig in i det. Vet inte riktigt hur jag skall få tummen ur och komma igång med det och sen är det det där m att potta i rätt tid. Nog syns det när han bajsar allt (hela ungen tar i och blir helt röd i ansiktet), men det känns som man är lite sent ute just då. Känns taskigt att liksom hiva av alla kläder o så när han är mitt i.
  • betula

Vi kör jysk, har en från ikea och ett gäng från minimundus. Jysk funkar super när de är pluttar. Nu när E väger runt 8 kg blir de inte riktigt lika bra/lätt vikta tycker jag, men de funkar helt klart. Ikeas har hållt storleken bättre tycker jag och minumundas är ju klart större (+ ekologiska, som IV)

• betula
    Jania skrev 2012-08-26 00:13:29 följande:
    Åh, vilken "nostalgitripp" att titta in här. Har inte vart här på evigheter (månader).
    Dottern är nu ett år och nån vecka - ingen pyttis längre!!
    Det går åt blöjor när hon sover middag, men nästan aldrig annars. Pottan funkar fint, även när vi är ute på utflykt el dyl (nästan bättre när vi inte är hemma. Kanske att hon vet att toalett/blöjbytnings-möjligheterna är sämre utanför hemmet?)

Hur som så är det skoj att se att tråden lever och att det trillar in flera som vill/ska börja med tygisar.

Keep up the good work

Kramar till alla goa      
    Vad härlig att få till pottan så tidigt! Vi har hela tiden tänkt att vi skall börja potta mer effektivt, men det bara rinner ut i sanden hela tiden. Grabben fyller ett om några veckor och vi är låååååångt ifrån duktiga m pottan. Tips på hur man bäst kommer igång??
  • betula

Vi har pottat i perioder i samband m blöjbyte och efter middagssömnen (på morgonen byter sambon o då pottas det inte). Vi körde väl några veckor när E var 8 mån, men då vi bara lyckades fånga max 5 kissar så tappade jag sugen (då E tröttnade med). Nu har vi försökt igen några veckor, men det är yttesrt lite kiss som hamnat i pottan. Vi sitter o läser bok, sjunger eller pillar m leksaker i en låda för att hålla honom kvar på pottan, men allt för ofta tröttnar han innan det hänt något och jag vill inte att det skall bli något negativt. Vet inte riktigt hur vi skall komma vidare. Visst skulle jag väl kunna sätta honom ännu mer på pottan, men han vrålar typ per automatik bara vi går mot badrummet, så det känns inte så kul att göra det oftare än vi redan gör... :/
    Idag var han så charimg och grabbade tag i sin snopp när han kissade :P Får väl vara glad över att han kissade i pottan, men jag hoppas inte det blir en vana att göra det på händerna...

• betula

Sonen är nu 18 mån (snart iaf) och föredrar nu sina bum genius aio vilket vi bara har 5 st av. Vi har varvat engångs, bg aio o vikisar, men nu funkar knappt vikisarna då han inte har ro att ligga still tillräckligt länge och han plockar själv fram aio för att byta så det är tydligt att han vill ha dem. Men de har vi fått av min pappa som köpte dem i USA så nu undrar jag hur Imsevimses AIO är i förhållande till bg aio? Kan det funka för sonen tror ni? Planen är väl att ha honom blöjfri tills han är två, så vi är väl inte så sugna att behöva handla allt för mkt men 5 blöjor räcker inte så långt...

• betula

Har inte testat poops, men är helt frälst i bumgenius AIO organic. Dock körde vi vikblöjor när sonen var riktigt liten, då det gick så mkt blöjor & de torkar så grymt mkt snabbare. Blir en kombination nu m småsyskonet med. Funderar dock själv på att köpa några poops för att utöka förådet m AIO-blöjor här hemma (har bara 6 st)

• betula
    Kakansson skrev 2014-03-17 21:05:03 följande:
    Tack för tips Betula. Vi tänkte köpa några stycken av olika märken och testa oss fram, ska kolla Bum Genius också! Ska även köpa hem någon från Imse Vimse. Har förstått att passformen, så klart, är avgörande för funktionen.
    Vi har en IV AIO och jag upplever den som mkt klumpigare än BG AIO. Men sen lär det nog bero på bebisen o passformen på den som sagt ;)
  • betula
    linarau skrev 2014-05-13 22:45:55 följande:
    Hej!
    Har två frågor/funderingar:
    1. Har någon beställt från babykind.co.uk? Just nu har dom bra rabatter så jag är lite sugen.
    2. Kan någon sätta ihop ett startkit (gärna utifrån sortimentet ovan) till en som ska börja med tygblöjor? Vi väntar första barnet om en månad och vill ha tygblöjor på heltid. Vi har gott om plats och egen tvättmaskin. Har kollat lite på formsydda med skalbyxor men är även lite sugen på att prova AIO. Kittet får gärna innehålla produkter som går att kombinera och använda under lång tid/flera storlekar.

Tack :)
    Mitt bästa tips är att köpa några enstaka ex av lite olika sorter/modeller för att se vad osm passar ert barn bäst.
    Själv tycker jag bäst om vikblöjor och bumgenius, men har ännu inte börjat m lillasysters tygisar, så får se om det ändras nu m henne.
  • betula

Vi har börjat planera en sladdis och jag kommer på mig själv längta efter att få köpa massa fina tygblöjor!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24