• annbom

Tygblöjetråden 24

IVFmamma skrev 2010-09-07 08:56:42 följande:
    Ni som använder systemet blöja + pulbyxa, när byter ni strl i pulbyxan? Alltså byter ni när eran unge har kommit upp i de kilona som anges eller går ni efter nått annat?
    När byxan börjar kännas för trång har jag bytt till större storlek
  • annbom
    IVFmamma skrev 2010-09-07 14:00:32 följande:
    För min stora dotter väger ca. 12 kg, och har fortfarande pulbyxor 9-12 kg och jag får utan problem runt dem i midjan men jag tycker att blöjan mer och mer sticker ut,långt upp på ryggen har hon blöja utan att pulbyxan täcker den osv. Skulle ni byta då?
    Då känns det nog som om det kanske är dax att byta till större storlek
    IVFmamma skrev 2010-09-08 12:29:00 följande:

2 blöjbarn och mina formsydda IV räcker inte, jag hinner inte tvätta lika fort som de kissar. Nu till frågan, vad är miljövänligast/bäst att göra? Torktumla tygisar eller använda engångs i dygn innan tygisar hinner torka.

Du kan ju använda gamla handukar också, men byta lite oftare alternativt köpa fler blöjor.
  • annbom
    Llimen skrev 2010-09-08 16:48:31 följande:
    Sitter här hemma med sex veckor kvar till BF och funderar starkt på tygblöjor. Känns egentligen som enda alternativet (kombinerat med engångs vid resor). Men det är ju en hel djungel att förstå sig på.

Om jag har förstått det hela rätt så tänker jag mig att använda blöjbyxa med vikblöjor inuti eftersom dessa tydligen torkar snabbare/lättare. Då tänker jag att man kan slippa torktumla/ hänga i torkrummet. Stämmer detta?

Funderar också på hur mycket man ska köpa från början? Behöver man lika många blöjbyxor som blöjor (byter man båda lagren varje gång)?
    Något annat som ni rutinerade tycker att man ska tänka på som nybörjare?

tacksam för svar... /L
    Använder du vikisar och blöjbyxor så behöver du 3-4 st i varje storlek. Ska du använda pockets så byts allt varje gång och då behöver du betydligt fler.
  • annbom
    onoff skrev 2010-10-02 13:40:48 följande:
    Har precis börjat använda vikisar till mini som är 3,5 vecka och väger 3,4 kg. Men jag tycker att dom är SÅ stora på honom, och det ser så knöligt ut, han liksom svankar när han ligger på rygg. Och han kan knappt sparka med benen och när han ligger på sidan så ligger det översta benet rätt ut i luften. Ska det vara så, eller har jag lagt dom fel?? Är han fortfarande för liten för tygisar?? Eller blir dom stora för alla?? Han verkar iofs inte lida av det... bara morsan som lider tror jag ;)
    Det är precis osm det ska, men om ett par tre veckor så kommer de att passa mycket bättre. Han lider inte och då tycker jag inte att du heller ska göra det.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • annbom
    madde10 skrev 2010-10-02 21:14:56 följande:
    Hej!
    Använder vikisar till min 7 månaders.  Har ingen egen tvättmaskin utan tvättar i tvättstugan. Där får man boka högst 6 tvättider i månaden, två tvättmaskiner, 3 timmar. Gränsfall lite tycker jag med en liten bebis(och två halvvuxna bonusar varannan helg).

Jag undrar om man kan skölja upp vikisarna för hand när han bara har kissat och sen återanvända dom eller är det jätteäckligt? Eller kanske massa bakterier eller så?
    Vi gjorde så att vi recyklade våra vikisar när vi inte hade egen tvättmaskin. Det är ju bara kiss och kiss i sig är ju sterilt så en gång kan man visst använda dem sedan de blivit ordentligt sköljda.
  • annbom
    Krake skrev 2010-10-07 11:09:43 följande:
    Hej! Vi har nu investerat i ett gäng olika AIO och pockets för användning på natten, så att det känns torrt längre och för smidigare blöjbyten på natten de gånger det behövs (vår son tenderar att bajsa på natten nämligen...)

De flesta vi har är DryBees men även några Sweet Lili.

Nu till problemet: Pocketblöjorna läcker urin! Sonen ligger ofta på sidan, och då "träffar" han inte inlägget antar jag, så att urinet inte sugs upp utan fortsätter ut ur blöjan. Vad göra?
    Jag har ju bara hemsydda pockets så jag vet ju inte riktigt hur de ser ut, men kanske du ska använda ett annat inlägg. En vanlig handuk i lämplig storlek är ju lite bylsig så att den kanske ligger emot och tar upp kisset
  • annbom
    Krake skrev 2010-10-10 11:22:36 följande:
    Grrrr! Jag får inte ordning på nätterna. 

Vi vill ha en blöja som suger bra och känns hyfsat torr länge. Den ska inte ha en extra blöjbyxa, eftersom sonen avskyr att byta blöja på natten, så det måste gå så smidigt och fort som möjligt.

Vi har testat pockets (DryBees) och AIO (SweetLili) men de bara läcker, helt hopplöst! Inatt läckte det två gånger. Inget vidare för mig och pojken att behöva klä av honom och byta pyjamas.

Ska vi vara tvugna att köra pappersblöjor på natten? 
    Formsydd med yllebyxa kanske?

Vi har använt pappers på natten, men i går sydde jag en formsydd för att ha på natten, men min dotter hade inte kissat en ända gång i natt trots att hon ätit 2 gånger. Däremot kissade hon för första gången på pottan
  • annbom
    IVFmamma skrev 2010-10-10 18:59:21 följande:
    Måste man tvätta ullbyxor innan man ullkurar?
    Man bör göra det för annast är de ju inte rena när ullfettet kommer på och smuten fastnar
  • annbom
    IVFmamma skrev 2010-10-15 14:14:21 följande:
    Ni som använder tygbindor, hur många har ni av varje "sort"? alltså hur många dag, natt osv.?

Om ni inte använder det, nån som vet om tygblöjetråden är aktiv?
    Jag har 8 dag och 2 natt jag har är för lite för mig. Jag har fått mitt pul nu så jag har tänkt att det ska bli en natt och 4 dag till och då bör det räcka.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24