Inlägg från: fröken sol |Visa alla inlägg
  • fröken sol

Tygblöjetråden 24

Längtar nr 2 skrev 2012-02-12 19:14:41 följande:
    Någon som kan ge ett litet förslag på hur många "blöjor" eller inlägg som behövs? Vi är inne på att prova när det blir dags ( väntar 2 st i juni). Och jag blir lite förvirrad av denna djungel
    i början hade vi 4 st blöjbyxor i varje storlek, vi tyckte det var för lite för amningsbajs kom ofta på dem. Men köper man nästa storlek med så kan man köra lite av dem med. Vi hade nog klarat oss på ca 21-24 st då vi tvättade var tredje dag.
    Nu har vi mååånga fler blöjbyxor och det känns väldigt bra. För då är det ingen stress att tvätta dem utan vi använder dem om och om igen. Vi använder på natten med vikisar alltså och då läcker det gärna ut lite på blöjbyxan så man vill ju byta på morgonen så det går ju ca 2 per dag.
  • fröken sol
    MiniMillan2011 skrev 2012-02-14 13:36:00 följande:
    En fundering... Ni som använt tygisar från det att era små va nyfödda tjänade ni på det rent ekonomiskt?
    efter tre månader var det gratis för oss...alltså vi hade då lagt ut lika mkt på tyg och engångs som man gör på engångs på tre månader....Så nu är det gratis...typ vi gör av med högst 9 engångs per vecka och det är då på dagis...men vi räknar ungefär med att vi sparar 300-350 kr per månad (innan vi började använda engångs på dagis)
  • fröken sol
    fröken sol skrev 2012-02-15 00:05:06 följande:
    efter tre månader var det gratis för oss...alltså vi hade då lagt ut lika mkt på tyg och engångs som man gör på engångs på tre månader....Så nu är det gratis...typ vi gör av med högst 9 engångs per vecka och det är då på dagis...men vi räknar ungefär med att vi sparar 300-350 kr per månad (innan vi började använda engångs på dagis)
    Ett förtydligande är att han började på dagis när han var 1,5 år. så i 1år och 2 månader var blöjorna gratis för oss...
    Det jag räknar på 5kr/ tvätt och inte inkluderat vad vi får betala för vad sopor kostar att slänga i vår kommun. Så jag tror att jag har räknat i underkant. Så iaf 4500 kr har vi sparat tills han var 1,5 år. Nu har vi som sagt dagis och där har vi hittills lämnat in ett paket blöjor som vi köpte billigt och han har gått 4 månader. Så det håller ju länge. vi har lagt 250 kr på blöjor sista  halvåret och då har vi mååånga blöjor kvar. så säg 950kr till de här 4 månaderna. så hittills när han är 20 månader har vi sparat minst 5450kr på att ha tygblöjor.

Nu tvättar vi bara säg var 4 -5 dag, eftersom han ofta går utan blöja hemma EC light och slutade bajsa i blöja när han var fem månader. Så varken tyg (mindre pengar på tvätt) eller engångs går särskilt många. Så jag tror vi kommer spara många kronor till, tills han är blöjfri och vi tänker använda tygisar till nästa barn och då är det ju gratis från dag ett.

Så herregud hade verkligen aldrig velat använda bara engångs. Fy va dyrt och vilket energislöseri. Får ångest när jag slänger dagisblöjan när vi kommer hem typ ;) För att inte tala om när vi är på resa och kör engångs. Nu kör vi ofta tygblöjor när vi är iväg med. Vilket känns så mycket bättre. För att inte tala om hur illa engångs luktar, speciellt om man haft dom över natten, luktar som gammal långvårds gubbe :(

Tygblöjor är det bästa!!!! Men det behöver jag ju inte övertyga er om eller hur???
  • fröken sol
    helene 355 skrev 2012-02-18 10:45:47 följande:
    fröken sol -Nu tvättar vi bara säg var 4 -5 dag, eftersom han ofta går utan blöja hemma EC light och slutade bajsa i blöja när han var fem månader. Så varken tyg (mindre pengar på tvätt) eller engångs går särskilt många. Så jag tror vi kommer spara många kronor till, tills han är blöjfri och vi tänker använda tygisar till nästa barn och då är det ju gratis från dag ett.

har du nå bra tips på hur ni fikc honom att sluta bajsa i blöja vid 5 månader?  
    han bajsade typ tusen gånger per dag i början och blev så himla röd, så jag började när han var riktigt liten att försöka få bajs i potta/toa/handfat. och sen när jag började med mjölkfrikost(när jag amma) så börja han bajsa en gång per dag, tidigt på morgonen. Så då gjorde vi helt enkelt så att vi höll honom över pottan varje morgon när vi vaknade. sen satt han själv på pottan med oss som stöd och till slut själv på pottan varje morgon. Så han slutade bajsa i blöjan när han var bara några månader. Vissa gånger missade vi såklart och då hamnade i blöjan. men sen när han var fem månader så har vi nog bytt bajsblöja sig max 15 ggr, och då bara för att han varit väldigt lös i magen så vi ej hunnit. Men det är han själv som ivägrar bajsa i blöjan nu. Han håller sig tills vi sätter honom på toan. Nu sitter han bara på toa med toaring. Då slipper man ju göra rent pottan och han kan inte vandra iväg innan han är klar ;)

Som  igår hade han inte varit på toa och bajjat på över 2,5 dygn så jag gav honom päronpure. Tyvärr var vi hos en kompis som har en sambo som råkade duscha samtidigt som magen satte i gång. Så då kom det lite i blöjan. Men sen höll han inne resten tills personen duischat klart och bajjade klart på blöjan: Så han verkligen avkyr att gå runt med bajs, det känns inte naturligt för honom. Vilket vi tycker är sååå himla skönt.
  • fröken sol
    emmyliten skrev 2012-02-25 12:01:15 följande:
    jag kom över ett begagnat set med bumgenius 3.0 pocketblöjor som vi har börjat använda här hemma, men jag kan inte helt bestämma mig för vad jag tycker. =/
    jag är nojjig att sonen (första barnet, 10 veckor) ska känna sig fuktig, så jag går och känner i blöjan hela tiden. jag sätter i det inlägget i frotte man får med, som man knäpper dubbelt där fram. jag bytar kanske var 1,5 - 2 timmar, och huden känns ju "torr" men blöjan blöt. hur ofta bytar ni?
    sen känns blöjan så klumpig, det blir ju så tjockt runt magen där man dels knäpper blöjan för mindre storlek, sen med själva inlägget. sonen har mycket ont i magen och jag antar att jag är orolig att det ska kännas obehagligt om det trycker där, så jag får inte rätt på hur tight jag ska fästa blöjan. hur jag än gör så glider den liksom ner mot höfterna lite grand och då glipar det i låren.
    jag vill så gärna tycka att det här med tygisar är världens grej, men jag är väl skadad av pappersblöjindoktrineringen, att det är "garanterat" torrt, lätt och skönt för barnet.

sen, hur gör ni rent praktiskt? lägger i inlägget precis innan ni byter, med en sprallig bebis på skötbordet, eller fixar alla på förhand? det finns ju så många sorters inlägg och jag vet inte vilket man ska använda när.

förlåt för min lilla novell här, det är bara så mycket tankar kring det här med tygblöjor, som jag trodde skulle vara så enkelt! =)
    min son går ofta med blöt blöja eller gjorde nu kissar han sällan i blöjan. Han blir aldrig röd av detta. Men så fort vi har pappersblöja lite längre en typ säg 2-3 h blir han röd. Och då är ju blöjan "torr". Alltså vi byter oftast när vikisen är genomblöt. Vilket är olika ibland 1,2 eller 3 h. Men oftast varannan var tredje timme.

Det vi gillar med tygisar är att han inte luktar äckelpäckel blöja :)
  • fröken sol

nu har vi kört engångs blöjor dygnet runt sedan fredag. och det känns sååå tråkigt. Men han kräks och har vattniga diarrer hela tiden och ja vi orkar/vill inte köra tyg. Hur gör ni när de små varit magsjuka. Det är ju så fruktansvärt mkt som kommer. vi tvättar ju lakan och kläder och så så vi hade väl lika väl kunnat tvätta blöjorna men jag vet inte. Känns så himla tråkigt att nu använda fler engångsblöjor på några dagar än vi gjort det senaste året...
    vet inte vad jag vill med detta inlägg, gnälla lite...

• fröken sol

vi hänger upp våra blöjor så de torkar, sen sparar vi dem tills det blir en full maskin. inga problem ingen lukt.

• fröken sol

okej min man bryr sig föga: men jag är överlycklig. idag tvättade jag tygblöjor för första gången på en vecka...vilket innebär att vi knappt använde några. för grabben kissar och bajsar på toan. Nu är det 4 dagen utan nedkissade kläder och endast två våta blöjor dagtid. (när vi rest långt med bilen). Ser slutet på blöjperioden. Känns underbart. Nu ska vi bara få förskolan med oss, där kissar han bara ibland på toan. Hoppas på blöjfri till sommaren är det omöjligt? han fyller två i juni

• fröken sol
    llotta skrev 2012-05-04 22:52:28 följande:
    Salt groda - ja, vi hade också oändligt många fler bajsläckage i engångs, särskilt med amningsbajs. Att vi då och då får byta en body som blivit lite kissblöt i grenen känns ju överkomligt i utbyte tycker jag. För det kan jag inte sticka under stol med att det händer då och då. Ska bli spännande och se vad de nya går för!

Är det någon som använder tygisar på natten till barn på 1+ som klarar 13 h för någon som klämmer en flaska välling före sänggång?
    hej vi har en nästan tvååring som använder vikisar på natten. Han får den vid sju och har den väl till 07 då han går upp och då tar vi av den eftersom han är blöjfri på dagen. Vi lägger två vikisar i blöjbyxan så det blir ju stort. men det läcker väldigt sällan...han dricker flaska på kvällen och ibland vid fem sex och ändå är den oftast inte mättad.
  • fröken sol
    MiniMillan2011 skrev 2012-05-10 10:20:25 följande:
    Ni som använder tygblöjor på natten vad använder ni då?
    vi använder vikisar och blöjbyxa och har gjort sen han föddes, nu när han inte äter gröt längre på kvällen har vi i två mindre. Eller en stor och två ilägg. han är två år.
  • fröken sol
    Esmeraldah skrev 2012-05-15 21:34:39 följande:
    Oj, vilken fantastiskt informativ tråd Glad
    I första sidans första inlägg tipsas det om tvättlappen "Barnslig" från IKEA som kan användas som vikblöja. Den finns inte kvar i sortimentet ser jag, men kan detta vara "samma"? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60203764/
    Funkar de alltså lika bra som de vikblöjor man kan köpa från t ex Imse vimse som kostar 199 för 4-pack? Förvånad Vaddå prisskillnad!
    jysk har väl tvättlappar som ska vara bra.
    www.jysk.se/210/432/439/5805300/a/catalog-sales dom här tror jag...
  • fröken sol
    Bobelin skrev 2012-05-29 16:31:10 följande:
    Har nu kört vikisar och ImseVimse ytterbyxor (alternerat mellan PUL och ull) i  ca en vecka. Inget kissläckage än så länge trots att blöjorna fått sitta lite väl länge när han sovit nästan hela dagen. Blöjbyxorna har blivit något gulfärgade vid benkanterna men det har inte gått igenom till kläderna. Satte så på engångsblöjor i samband med morsdagsfirande och vips fick han bajsläckage vid benen! Vikisarna känns som ett bra val av blöjor till en nyfödd!
    häng ut dom i solen, så försvinner det gula snabbt!
  • fröken sol

är så glad för vi har ju kört blöjfritt dagtid hemma sen april. nu har vi även slutat på dagis (där vi haft engångs) och idag tredje dagen vi försökt så va det inga nedkissade kläder på hans hylla. väldigt stolt! på natten kör vi fortfarande tygisar. vi hängtorkar dem innan vi tvättar så då gör det ju inget att det bara blir en blöja + två ilägg per dag...det luktar ju inget i tvättstugan ändå!

är så himla nöjd att vi kört tygisar och ec-light.

ville bara skriva detta till er andra som är insnöade ;)

• fröken sol
    Van01 skrev 2012-07-03 22:28:18 följande:
    Vad skönt att det har gått bra? Hur gammal är ditt barn?
    han fyllde 2 nu i juni
  • fröken sol

Hej jag tänkte nu säga adjö till den här tråden (som hjälpt mig och oss massor) Jag tror att idag var sista gången på länge som jag vek ihop en blöja, Iaf tills vi får ett barn till.

Vi har varit så nöjda med att ha tygblöjor (även om vi svurit några gånger när det läckt. så många blöjor man sluppit använda och slänga på sopberget. Och så mycket äcklig lukt man sluppit, engångs luktar ju päck som ni vet :)

Det  senaste året eller så har vi hängt vikblöjorna på tork ute och sen lagt de i tvätten. Så det har inte luktat.

Vi har kört ec light. vår son slutade bajsa helt i blöjan när han var 5månader (endast vid magsjuka hände olyckor i blöjan).  Började ta bort dagblöjan i april/maj hemma och på dagis nu i juni. Fyllde två i juni.

Nu säger han till både när han ska kissa och bajsa och blöjorna har varit torra på natten i en vecka. Så nu känns det läge att ta bort även den. Underbart att slippa dessa blöjor.

Så tack alla härliga människor här inne för alla tips och uppmuntran! ha det så fint och kämpa på även om det ibland känns tungt med tvätt och lite oftare blöjbyten, det är ändå värt det...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24