emmyliten skrev 2012-02-25 12:01:15 följande:
jag kom över ett begagnat set med bumgenius 3.0 pocketblöjor som vi har börjat använda här hemma, men jag kan inte helt bestämma mig för vad jag tycker. =/
jag är nojjig att sonen (första barnet, 10 veckor) ska känna sig fuktig, så jag går och känner i blöjan hela tiden. jag sätter i det inlägget i frotte man får med, som man knäpper dubbelt där fram. jag bytar kanske var 1,5 - 2 timmar, och huden känns ju "torr" men blöjan blöt. hur ofta bytar ni?
sen känns blöjan så klumpig, det blir ju så tjockt runt magen där man dels knäpper blöjan för mindre storlek, sen med själva inlägget. sonen har mycket ont i magen och jag antar att jag är orolig att det ska kännas obehagligt om det trycker där, så jag får inte rätt på hur tight jag ska fästa blöjan. hur jag än gör så glider den liksom ner mot höfterna lite grand och då glipar det i låren.
jag vill så gärna tycka att det här med tygisar är världens grej, men jag är väl skadad av pappersblöjindoktrineringen, att det är "garanterat" torrt, lätt och skönt för barnet.
sen, hur gör ni rent praktiskt? lägger i inlägget precis innan ni byter, med en sprallig bebis på skötbordet, eller fixar alla på förhand? det finns ju så många sorters inlägg och jag vet inte vilket man ska använda när.
förlåt för min lilla novell här, det är bara så mycket tankar kring det här med tygblöjor, som jag trodde skulle vara så enkelt! =)
min son går ofta med blöt blöja eller gjorde nu kissar han sällan i blöjan. Han blir aldrig röd av detta. Men så fort vi har pappersblöja lite längre en typ säg 2-3 h blir han röd. Och då är ju blöjan "torr". Alltså vi byter oftast när vikisen är genomblöt. Vilket är olika ibland 1,2 eller 3 h. Men oftast varannan var tredje timme.
Det vi gillar med tygisar är att han inte luktar äckelpäckel blöja :)