havochsol skrev 2010-10-03 15:58:55 följande:
Hej alla,
jag bor utomlands och har lyckats hitta tygblöjor här! Överlycklig som jag blev så köpte jag 6 st i S för nyfödda som väger mindre än 3,5 kg. Ska sen komplettera med att köpa one size. Dessa som jag köpt nu har flanell i insidan och inlägg läggs emellan blöjan och utsidan. Hur många sådana är det värt att köpa innan de går upp i vikten till 3,5 kg? Kan one-size läcka i början när de ännu inte väger så mycket? Kan jag ha fler inlägg i one size för att förhindra läckage?
Sen nästa sak. Min man är jätteemot att köpa tygblöjor eftersom han vet att vi är ganska lata av oss. Han tror att vi kommer att ha spenderat en massa pengar på blöjor som vi inte kommer använda och får då istället köpa engångsblöjor istället. Jag tror verkligen på dessa blöjor, men nu undrar jag, hur jobbigt är det med tygblöjor egentligen? Är 24 st i minsta laget? Hur ofta tvättar ni och hur många inlägg har ni utöver varje blöja?
Tacksam för alla svar.
Jag är garanterat en av de lataste människorna jag vet! på riktigt! jag kan tycka att det är jobbigt att vika ihop papperskassarna jag använder till tvätten emellan gångerna... Men tygisar tycker jag inte är ett endaste dugg jobbigt. Med engångs måste du köpa och släpa hem blöjor i mängder och slänga och därmed släpa UT dem igen ofta. Tygisar vet du alltid att du har hemma, det blir ändå så mycket tvätt med en liten att en extra maskin var tredje dag inte spelar så stor roll. Jag tycker det fungerar toppen!
Sambon - som också är lat, använder gärna våra pockets med kardborre. Han tycker det är lika enkelt som o använda engångs. visst, han tvättar eller viker inga blöjor, men han sköljer upp om det behövs (jag sköljer bajsblöjor och sambon sköljer även kissblöjor)