-
SkillnadEkorrfamiljen skrev 2010-07-29 15:27:19 följande:Hmm, 5-8 misstänker jag är vad som skulle gå åt under en dag för mig. Jag blödde igenom en stor OB på en kvart förut. (Pinsamt när det blev en stor blodfläck på jeansen..)
-
Glada mamman - vikblöjor (egentligen de flesta tygblöjor) ÄR större än engångsblöjor. Särskilt på små barn ser blöjbaken ibland väääääldigt stor ut. Tycker inte det lät som du gjort något fel.
-
Eller byta till en annan modell med en annan fästning på kardborrebanden.Maluttan skrev 2010-08-11 19:40:15 följande:har någon tips till mig? Min kille får sår av kardborrebanden på blöjbyxan. jag har försökt sätta ihop dem annorlunda, men det blir ändå skavsår på låren eller magen beroende på hur jag fäster. Jag har bytt till en större storlek och det har blivit lite bättre, men jag vill inte att han ska få ont.
Som det är nu störs inte mycket av det, men jag får ju var 3e dag ungefär låta benen vila så såren inte blir värre.
Ska men testa ha plåster där eller nåt så det inte skaver eller sy på nånting på blöjan? Vad tror ni? Tacksam för svar =) -
Köp några stycken och testa hur de fungerar för er. Vi har hela tiden varit jättenöjda med BG och det är de blöjor som har gått mest här hemma. De fungerade från 3 kg, men de fungerade bättre när E. vuxit till sig lite mer, ffa för att han var pinnsmal runt benen. De används fortfarande här hemma, nu är han 2 år och 2 månader gammal. Jag gillar att de är onesize, att de har kardborreband som ger steglös anpassning av midjevidden och att de i princip ALDRIG läckt för oss. Det har hänt max 3-4 gånger totalt.Parsley skrev 2010-08-12 11:48:23 följande:Hej alla kunniga!
Jag håller på och trasslar mig igenom det som känns som tygblöjedjungeln.... Vi var först inne på Imsevimse, men det verkar som att de är relativt dyra och ganska klumpiga? Man måste först beställa newbornblöjorna och sen nya blöjbyxor och nya blöjor, det verkar som att pengarna rasar i väg ganska fort. Har jag fel? Å andra sidan verkar de ju hålla tätt och funka bra på natten.
Ett annat märke som verkar smidigt och bra är Bumgenius. Det verkar ju inte som om vi skulle behöva mycket mer än kanske 15-18 blöjor och då ingår ju både newborn och babyinlägg. Verkar billigast att beställa från England. Är det någon som har någon erfarenhet av BG, typ hur funkar de på natten? Passar de verkligen från 3 kg? Är 15-188 blöjor realistiskt (vi har tvättmaskin!), eller behöver vi fler? Är det något mer vi behöver som jag har glömt?
Tacksam för all information!
Totalmängden blöjor beror på hur snabbt de torkar, hur mycket barnet bajsar och behöver bytas på, hur lat man är osv. Jag gillar o ha fler blöjor ifall jag inte orkar fylla på inläggen så fort de är torra.
Vi har några imsevimses formsydda men har varit sådärnöjda med dem. Jag skulle isf råda att man köper inlägg till, för det har behövts bytas väldigt ofta för oss annars i perioder. -
oh finaTicke skrev 2010-08-17 18:49:01 följande:Hej tjejen,
Har 6st nb blöjor från Muksut. Formsydda innerblöjor i bambu sitter perfekt på en pytterumpa :) från förtidigt född till ca5kg...hos oss lite längre till o med. Det är kardborre i midjan så man kan reglera dessa fint. Vill du köpa? Våran har precis växt ur dom nu. Tänkte lägga ut dom på blocket annars. De är ju ganska dyra men man får ju tillbaka lite när man säljer.
Köpta i web-butiken littlebloom.se randiga där kan du se hur de ser ut. Hör av dig om du är intresserad.
//Ticke -
Bejbi - hur fungerar en kardborrepocket? De kan man ju också fästa först, sen dra upp som byxblöjor och därefter justera vid behov.
-
andra alternativ:IVFmamma skrev 2010-08-23 13:17:23 följande:Hejsan!! Jag har en dotter på 22 mån som vi pottränar för fullt. Vi använder IVs formsydda till henne men de är svåra att sätta på henne när hon står upp då hon är en RIKTIG sprattelmaja. Vi provade FB på henne men även de sprattlar hon för mkt för så knapparna hoppar upp om vi har knäppt ihop dem för att använda som up&go.
De enda som just nu fungerar för vårat behov är tyvärr engångsup&go då vi behöver en blöja som kan ta MKT kiss men som inte behöver knäppas? Finns det nån sån? Vi har några av IVs trainingpants men de klarar ju bara en liten skvätt.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=28928.0
säljer sidoknäppta blöjor:
http://www.mjuka-under.se/sida2.html -
Fröken sol - jag har pulpåsar, men ibland (harkel - ofta) glömmer jag dem hemma. Då ser jag till att ha en begagnad plastpåse med mig, typ en systempåse, liten påse från hm eller åhlens eller en påse som man fått hem blöta kläder från dagis i.
-
fröken sol - haha, vi är nog flera som känner igen sig i din beskrivning. Jag kan bli helt lycklig när jag hänger tvätt och ser hur fina de är och tänker på hur mycket sopor jag besparat världen ifrån. Sambon är inte riktigt lika fanatisk
-
bejbi - de är färdiga att användas, blir dock bättre med en omgång ullkur först om man orkar Behöver då inte tvättas först, bara blötas upp och ullkuras