Inlägg från: fröken sol |Visa alla inlägg
  • fröken sol

Tygblöjetråden 24

Pulp skrev 2011-02-14 07:35:58 följande:
    Vad tror ni om förrådet jag byggt upp nu (via Tradera)?

12 st ImseVimse Formsydda Flanellblöjor Newborn
    6 st  ImseVimse Ekologisk Vikblöja 75 gram

2 st ImseVimse Blöjbyxa Soft 3-6 kg - använda men i bra skick
    2 stycken blöjbyxor soft ekologiska, 3-6 kg - oanvända
    2 st  ImseVimse Blöjbyxa Soft - 5-8 kg  - använda men i bra skick

2 rullar av rispapper  NYA
    4 st inlägg för torr stjärt - NYA
    2 st inlägg för ökat absorption  NYA
    5 st flanellinlägg från Imse Vimse

Det blev mycket imse vimse och inte bara vikisar som jag tänkte från början. Men då maken fortfarande är lite tveksam så kanske han tycker det är bättre med formsydda!

Visst borde detta räcka första perioden? Eller borde jag komplettera med något annat? Kanske snappisar då, eller finns det något annat alternativ för det? 
    nu använder vi 6-8 blöjor per dag när han är 8 månader. men använde mååånga fler när han var bebis, eftersom han bajsade heeela tiden :) så jag hade nog velat ha lite fler blöjor för att slippa tvätta så ofta.
  • fröken sol

samt vi hade bara 4 blöjbyxor i början dom blev ofta bajsiga så vi fick tvätta för hand, sen när vi köpte fler blev livet så mycket lättare.

• fröken sol

vi kör på ryggsäck, funkar super, mer ergonomiskt med om man ska bära med sig den utan vagn :)

• fröken sol

hej jag måste få hjälp! vi har använd vikblöjor sen i juni och först för en månad sen börjar de lukta gammalgubburin. Alltså vi har tidigare haft ammonikastank...men då kört nittiprogram eller med ättika. Men nu spelar det ingen roll vad vi gör. Vi har inte bytt tvättmedel, tycker dom att dom är blankar eller va man ska säga...Men det som ändrats är att vi har kommuntalt vatten helt plötsligt kan det påverka?
    Förr kunde dom ligga flera dagar utan att lukta ngt utan lock nu kör vi med lock för man dör nästan när man tar av nattblöjan. Så i 7-8 månader har det funkat luktfritt med en omgång per månad i nittiograder typ. behöver hjälp,. det är nästan så man tröttnar på att köra med tygisar...

• fröken sol

ut i solen när våren kommer allt blir typ vitt

• fröken sol

vi får skav mitt på låren ibland av kardborren, alltså vi använder bara blöjbyxor och vet inte hur kardborren sitter på aio, men kardbooren sitter inte där sålänge han inte viker ihop sig mkt...om du förstår

• fröken sol
    krisztina skrev 2011-05-06 09:14:51 följande:
    Hej!
    Jag har skaffat vikblöjor, dte jag undrar är hur gör ni på natten, för dom blir ju blöta och måste bytas rätt ofta..
    Finns det nåt man kan göra så man slipper att byta mitt i natten?
    vi kör dubbla tygblöjor på natten, funkar bra. eller så har vi lite inlägg i.
  • fröken sol
    Salt Groda skrev 2011-08-16 00:45:24 följande:
    Hur många ytterbyxor tycker ni att det behövs för en nyfödd? Är bumpy från imse vimse bra?
    Jag har en hög med vikisar, prefolds och några mini fitted kvar efter sonen, men bara en ytterbyxa i st small.
    Hade stickat massa ullisar förra gången, men fick det aldrig att funka nå bra. Så till nästa bebis vill jag ha PUL. Ska man köpa newbornstorlek då?
    Sen har jag 4 pockets one size som jag tänker att man kan börja använda efter några månader. Och ev köpa fler pockets då om man får tygblöjandet att funka.
    Vad tror ni? Hur många ytterbyxor behövs till en pyttig?
    vi hade 4 st i nb och small, det räckte nästan aldrig vi fick skölja upp och torka utan att tvätta. För han bajsade ofta och det läckte. Så nu i efterhand när vi har fler i olika storlekar så går det mkt bättre. Nu bajsar han bara på toaletten och kissar han ju på potta ibland så det går typ 5-6 vikisar per dag. Vi hängtorkar också innan tvätt, så vi inte behöver tvätta så ofta. Vi har bara använt vikisar hela perioden och han är 14 månader nu.
  • fröken sol
    Loreena skrev 2011-08-18 10:36:45 följande:
    Rakna med att det går åt ca 3000  blöjor/år(om du bara byter 8 ggr/dag dvs) och så räknar du ut vad varje blöja kostar.... sedan drar du av kostnaden för tygisarna. Jag har köpt tygisar för 2000.
    glöm inte vad det kostar att tvätta blöjorna, men jag räknar med att jag sparar ca 350kr per månad på våra vikisar i jämförelse med vanliga. så det blir ju en del pengar iaf :)
  • fröken sol
    kamelu skrev 2011-08-19 23:44:10 följande:
    Jag undrar hur ni gör på natten? Vår tjej på snart 5 månader sover väldigt bra vilket innebär att hon hinner kissa en hel del under en natt (byter aldrig blöja på nätterna). För tillfället använder vi engångs på natten och de är helt fullkissade på morgonen. Tidigare använde vi vikisar med ett extra flanellinlägg och Imse Vimses blöjbyxor i PUL, men särskilt när det var varmt tidigare i somras var hon alldeles rödprickig om rumpan på morgnarna, av fukten och värmen antar jag, trots inlägg mot röd stjärt.

Innan jag börjar experimentera - har ni några tips? Fler inlägg, i frotté kanske? Kliva upp mitt i natten och byta känns inte som något alternativ men jag vill gärna komma ifrån engångsblöjorna.
    på natten kör vi dubbla vikisar som är limpvikta, en stor och en liten, det funkar bra för oss. Eller en stor vikis limpvikt plus två inlägg. plus imsevimse blöjbyxor. Det funkar för oss läcker bara igenom ibland. Men han kanske kissar mindre än era bebisar?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24