• annbom

Tygblöjetråden 24

Vad tyckte din syster om blöjorna?

Kinne79 skrev 2010-05-18 18:06:32 följande:
    Har fortfarande bebis i magen, men funderar på att köpa min systers tygblöjor. Är det någon som provat Mommys touch all-in-one? För/nackdelar?
  • annbom
    Självklart. Ju mer man tvättar dem ju mer slits de, precis som med kläder. Jag kör med vikisar och har nyss fått slänga några blöjor för att de blivit tvättade så mycket att det nästan inte var något kvar. Men de höll för tre barn och det tycker jag är bra i alla fall

SaltNapp skrev 2010-05-20 21:53:28 följande:
    kan tygblöjor blir FÖR gamla?tex imses bomuls formsydda..
  • annbom

Jag stickar ullbyxor för glatta livet. Jag tycker att det är jättekul, men min dotter har redan 6 stycken så hon behöver inga fler. Jag funderar på att sälja de två jag har på lager, men vart är bästa forumet för det?

• annbom
    Har du provat galltvål? Jag har använt det på fläckar i 15 år och tycker att den är suverän.

Ronjas mamma skrev 2010-05-28 23:14:58 följande:
    Har 12 Aio I.V som mina flickor växt ut ur,nu har jag satt dem til slag på en dansk sida till 750 danska dvs ca 960 svenska.De är ju använda men fina i karborren men några få fläckar inne i några av blöjorna är det en ok pris eller skulle ni tycka det var för mycket?
  • annbom
    Zoria123: Ikeas frotte tycker jag är mycket bra. Har flera i skötväskan också för att torka bla. bebiskräk.
  • annbom

Barnbecket är ju bara de första dagarna och det blir ju inte många blöjor om du skulle använda köpes. Det är nog nästan så att det räcker med de blöjor man får i babyboxen. På vissa bb får man ju en kasse också så att det blir några fler blöjor. Annars finns ju billiga på ikea att köpa.

• annbom
    Pillarbox skrev 2010-06-10 08:27:10 följande:
    cgi.ebay.com/1PCS-One-size-Baby-CLOTH-Diapers...#ht_2164wt_1137

jag är bamsesugen på dessa. men det står att de ska tvättas i 30 grader. blir det rent????
    Jag tror nog att man kan tvätta dem i högre temperatur men att de bara garanterar 30 grader. Jag har också kollat sidan och blöjornas pris till under 10kr, kan det stämma?
  • annbom

Jag har kört med vikisar sedan start och det funkar bra. Jag hade en modell större än ikeas och det var alldeles för stort men det gick. På min dotter som bara vägde 2,9kg och var 45cm lång funkade det också på. Ikeas tvättlapp funkar säker ännu bättre än mina blöjor eftersom de är mindre. Jag har yllebyxor i första hand och pul-byxa i andra hand.

Joe skrev 2010-06-14 16:00:12 följande:

jag väntar min första om en dryg månad och är väldigt nyfiken på tygblöjor, framför allt är det vikblöjor som jag har fastnat för, men jag har fortfarande en hel del funderingar. den senaste tanken är att köpa något bra tyg och sy lagom stora kvadrater av själv - vilket tyg passar isåfall? har även kikat på IKEAs tvättlapp barnslig www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908 och funderar på om den har bra strl/material. nästa tanke rör byxor - för någon sorts blöjbyxa lär ju behövas utanpå, och vad ska jag tänka på då? är det kanske rent av så att det är förhållandevis enkelt att sy själv? isåfall är det materialfrågan igen, och även mönster... vidare undrar jag hur det funkar att använda vikblöjor direkt från start på en nyföding, något särskilt att tänka på? eller är det onödigt bökigt? har tänkt kombinera engångs och vikisar, men vill gärna använda så lite engångs som möjligt - helst inte alls när vi är hemma. tills sist var det vikning, är det någon särskild som är "bäst", eller kanske snarare - särskilt lämpad för de allra minsta?

sådär, det var en del... någon som har lust att guida en vilsen men nyfiken blivande mamma i tygblöjsdjungeln lite?

• annbom

Galltvål är det bästa fläckborttagningsmedlet enligt mig. Den funkar även bra på andra fläckar så småningom, tex blåbär och annan frukt.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24