Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

Imorgon reser vi till Dalarna och jag överväger att köra på tygisar fast vi åker bil. Vi måste ändå stanna ofta eftersom att bebisen vill äta varannan timme och han brukar alltid bajsa i samband med att han äter. Vi ska ta med pottan också och sambon är helt med på det tåget. :) Någon mer som kombinerar tygblöjor med EC?

Jag köpte Ullrikes formsydda 8 st och de har min son redan vuxit ur, han är precis 4 månader. Vikisarna funkar än så länge toppenbra! Jag måste dock alltid hängtorka dom för annars krymper dom och blir för små.

• Loreena

Är det någon som vet var man kan beställa Bum genious flip?

• Loreena
    Candra skrev 2011-01-31 14:45:53 följande:
    Hur gör ni när ni är hemifrån och har bytt blöja? Vad gör ni av den använda tills ni kommer hem?
    Och vart lägger ni dem innan ni kan tvätta så det inte börjar lukta?
    Jag lägger dem i en plastpåse, knyter igen och lägger i skötväskan tills jag kommer hem.

När jag är hemma så lägger jag alla blöjor i en tygpåse i väntan på tvätt, tygpåsen vänds ut och in och tvättas med blöjorna. Om det kniper och jag inte hinner tvätta så ställer jag tygpåsen på balkongen.

Jag tycker sällan att det brukar lukta faktiskt, men så bajsar min bebis oftast på pottan.
  • Loreena

Jag använder Icas Skona, parfymfritt, flytande tvättmedel

• Loreena

Mimt: Du kan torktumla inläggen om du vill att de ska bli mjukare, men det är ju lite sämre ur ekonomi och miljösynpunkt.

Mitt tips är att ha MÅNGA blöjor så att du inte behöver tvätta så ofta. Då fyller du dessutom maskinen varje gång.

Billigast är vikblöjor i blöjbyxa.
    Om du har tex. vikblöjor och lägger dem rakvikta i en blöjbyxa så blir det inte jobbigare att byta på ett sprattligt barn än en engångsblöja. Ikeas vita 2 kronorshanddukar är bra att ha som backup mellan tvättarna eller som extra inlägg.

Pocketblöjor är smidiga om man ska åka bort eller så, men då kan BG flip eller Weehuggers tex. vara ett billigare alternativ. Det är som ett mellanting mellan blöjbyxa och pocket.

• Loreena

Hur gör ni andra när ni ska iväg och inte kan byta på ett tag? Räcker det med ett extra inlägg i microfiber och ett torrskikt i fleece? Om ni tex  ska gå på stan i några timmar. Hemma byter jag blöja med 1-2 timmars mellanrum, ibland oftare, för jag tycker inte att min son ska behöva vara blöt.

• Loreena
    Candra skrev 2011-02-02 12:19:19 följande:
    Tack för alla tips!
    Hur kan man göra om man VILL att barnet ska känna att det blir vått?
    Du kan tex. lägga i en liten tvättlapp/tygbit i pocketblöjan.
  • Loreena
    johlinn skrev 2011-02-02 20:52:10 följande:
    gör ungefär som hemma om jag byter ute. vi har haft pockets och bytt ungefär var fjärde timme om det inte bajsats. De knyts in i plastpåse eller läggs i pulpåse. Får hem plastpåsar från dagis, så det har jag gott om dock, så pulpåsen används sällan nu.
    Vad använder ni för pocket om ni klarar er i 4 timmar? Vad har ni för inlägg i blöjan? Det verkar ju toppenbra om man ska iväg! Just nu så använder vi engång om vi ska bort eftersom att de håller torrt längre, men jag gillar eg inte engångsblöjorna, tycker att de stinker.
  • Loreena

Jag har varvat tygblöjor med EC sedan sonen var ca 4 veckor. Nu när han snart är 7 månader bajsar han så gott som uteslutande på pottan och kissar där varje gång jag sätter honom där. Emellan pottningarna så kissar han i blöjan, för jag är för lat för att sätta honom på pottan en gång i halvtimmen. Han kissar alltid när han är nyvaken, någon gång där emellan och oftast efter att han ätit.

Jag sitter bakom honom och stöttar honom när han pottas, säger "kiss kiss" när han kissar och roar honom med en bebisbok/leksak för att han ska ha tålamod att sitta tills han är klar.

Kika under EC-forumet här på familjeliv om ni är nyfikna. :)

Det är väldigt smidigt att slippa bajsblöjorna när man använder tygisar!

• Loreena
    caromell skrev 2011-03-14 17:35:58 följande:
    Ska tvätta våra vikisar och IV blöjbyxor för första gången och undrar vad som menas med ICA:s egna tvättmedel här i inledningen av tråden? Vi har ICA Skona hemma, men jag ser i innehållsförteckningen att det innehåller zeoliter så då borde det inte vara det tvättmedlet som menas?
    har du det flytande oparfmerade?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24