Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

Tygblöjetråden 24

Kasandria - vi brukar som regel byta var fjärde timma och har alltid gjort så. Om E. i perioder har kissat mer i blöjan och mindre på toaletten har vi ibland boostat upp pocketblöjorna med lite mera inlägg. Jag är helt enkelt för lat för att byta så ofta som varannan timme

Var läcker det nånstans, är det i sömmen mot byxkanten, eller är det mitt på blöjan? Är det mitt på blöjan kan tätningen i pulen ha gått hål på och man kan åtgärda det genom att tumla blöjorna på låg temperatur. Är det i sömmen mot byxkanten är det oftast för att det helt enkelt är för mycket kiss i blöjan och det behövs mer inlägg.

Nillan - wonderooblöjan är jag inte särskilt nöjd med. Den är på tok för bred i grenen för min lillskrot som är liten till växten. Fördelar, tja, det bästa jag kan säga är att den fanns i fina färger

• johlinn

Fast microfiberinlägg tar inte så mycket plats. Sen tycker jag inte att barnen verkar bry sig så mycket om att blöjan är lite bylsigare än en plastblöja. De anpassar sig.

Kolla också om vätskan pärlar sig på inlägget. Isf kan de ha blivit igentäppta och suger då upp sämre. Ta ur inlägget och häll en liten mängd vatten på det. Det kan ligga kvar en liten stund, men ska efter en stund sugas upp i inlägget, inte pärla sig och rinna av.

• johlinn

Kasandria - tänkte också på att olika företags microfiberinlägg suger olika bra. I mitt tycke var fuzzis inlägg inte särskilt bra, medan cottonbabies (bumgenious) inlägg fungerar mycket bättre, suger upp mer.

• johlinn
    NärkommerBuset skrev 2010-07-07 22:18:52 följande:
    Hej! Var inne här för ett tag sedan när jag pejlade tygisar när jag var gravid. Nu är vår lille pojk här och vi är i full gång med formsydda från Imsevimse och vikblöjor vi fått från kommunen. Vi tvättar ungefär varannan dag och lägger sköljda blöjor i en zinkhink med lock innan det är dags för tvättmaskinen. Har märkt ett par gånger att de blöjor som blivit ilagda först i hinken har börjat småmögla lite när jag lagt i dem i maskinen. Finns det något man kan göra för att undvika det? Jag vill gärna inte tvätta oftare eftersom maskinen inte blir full då..
    Prova att låta bli locket. Det kan också vara att det här bara är ett problem när det är så varmt.
    Menar du riktigt mögel förresten med fläckar, eller är det "bara" att de luktar sunkigt?
  • johlinn

Saltnapp - du kan inte tvätta dem helt utan tvättmedel. Provade utan ett tag, men då börjar det lukta ganska snart. Det behövs liiite tvättmedel, till en normalmaskin kanske ett par teskedar (jag tvättar i stor maskin och använder ca 1-2 msk).

• johlinn

SaltNapp - jag kör med bikarbonat ibland. Har i lite med tvättmedlet. Tycker det fungerar bättre än ättika och vinäger.

• johlinn
    Loreena skrev 2010-07-14 07:56:34 följande:
    Vårt tvättfack i tvättstugan går inte att lämna öppet.. Det är nån gummiflärp över som man viker åt sidan när man ska hälla i medel.. och jag tror inte att det går att ta ur facket och skölja heller... Hur ska man göra då? Dra dit en vattenslang och försöka spola bort det?
     Ta med en diskborste första gången för o få bort sånt som är ingrott. Kan va bra att köra en omgång tvätt innan utan sköljmedel också. Jag brukar alltid dra ur sköljmedelsfacket med en våt trasa bara innan jag kör igång tvätten när det inte är gammalt guck som sitter fast. Tvättmedelsfacket går inte att ta loss hos oss heller.
  • johlinn

toppen med tygblöjor. Det går ju o variera med olika blöjor för o minska värmeutslagen vid blöjkanten

• johlinn

Ronjas m - jag har ekologiska tygbindor från ecosoft. De fungerar toppenbra, flanell som ytskikt o uppsugning, PUL som tätskikt. köpt från www.eilas.se

• johlinn

Ekorrfamiljen - jag har såpass känsliga slemhinnor att jag inte kan använda menskopp. Använder enbart bindor, men inte särskilt många, jag blöder såpass lite, går åt kanske 5-8 bindor under en period. Tygbindor eller tygtrosskydd kan säkert vara bra alternativ för dig vissa dagar

Svar på tråden Tygblöjetråden 24