• annbom

Tygblöjetråden 24

Kul att det är fler som pratar om ullbyxor. Jag stickar för glatta livet massor med ullbyxor just nu. Jag har skickat efter så kallat förgarn från http://www.madamelutuss.se/index.php?p=produkter och det blir väldigt tunna och fina byxor som håller förvånansvärt torrt utan att ha ullkurats eller använts tidigare. Vill man kan man ju naturligtvis ta dubbelt garn också. En liten (0-6mån) ullbyxa har jag använt 30g till och en stor 50g. Tar man dubbelt garn så behövs säkert mer. Jag vill ha tunna ullbyxor på dagen och har tänkt att använda två på natten. Jag betalade 110kr för 2,13hg +frakt så det blir ganska billigt.

• annbom
    http://www.tygisar.se/gor_det_sjalv.php?artikel=17 jag har stickat efter samuels byxa och den lättstickade. Båda är bra, men jag gillar nog samuels byxa bäst

glockenbach skrev 2010-05-09 22:47:27 följande:
    Nu börjar saker klarna mer och mer här. Tack för alla snälla svar. Men jag har fler funderingar. En fråga till igen: Dottern har nu på sig sina knytblöjor, med ett inlägg inuti som är en flanellhandduk vikt till en liten limpa. Finns det smaratre sätt att vika på? Känns som att limpan liksom bara halkar åt sidan. Och den känns lite kort, jag är osäker på om jag vikt rätt. Är det bara att testa tills man hittar nåt som funkar, eller finns det tips?En annan grej. Jag är lite konfunderad över hur man använder fleece i blöjor. Jag vet att man kan ha det i formsydda blöjor som yttre lager, men vad mer? Kan man även ha det som inlägg, närmast huden? Alltså det är inte nån fancy bambufleece utan vanlig syntetisk fleecefilt från IKEA som jag råkar ha en massa över av. Kan jag använda den till något smart? Klippa till nånslags fuktspärrar eller nåt?Och en ytterligare fråga: Har nu på henne ullytterbyxor som är storlek 62-68, men de är lite stora och sitter inte precis tajt. Kommer det att bli problem? Måste ytterbyxor sitta supertajt för att hålla blöjan på plats och inte läcka i benen? Och ska jag förvänta mig att de läcker lite nu i början innan de är typ inkissade? (Verkar som att en del menar det.)Imorgon ska jag skaffa ull och sticka egna byxor. Nån som har favvomönster? Annars kör jag rundsticka med ben.
  • annbom

Kolla in länken jag gav. Den enkla byxan klarar du galant av att sticka. Den går att göra tjock också så att den passa på natten.

IVFmamma skrev 2010-05-10 12:06:15 följande:
    En extratjock?? Jag är urusel på att sticka så jag satsar på IVs ullbyxor, tänkte försöka sticka ett ullinlägg, det borde jag klara...Jag kom tyvärr inte iväg till BVC idag då jag har fått barnvakta mina syskonbarn då deras föräldrar fick ge sig av till FL men kom hem nu vid lunch för värkarna hade lagt av. Jag har dock skickat mannen att köpa mandelolja efter jobbet, så vi får se vad det gör med dotterns hud.
  • annbom

Tjockare garn bara

IVFmamma skrev 2010-05-10 12:58:19 följande:
    annbom: Jag kan ju fråga morsan att hjälpa mig med stickningen men hur gör jag den xtra tjock?
  • annbom

Annars kan du ju be mamma sticka flera tunna byxor och använda 2 till natten. Vill du kan du ju lägga in ett extra mellanlägg mellan byxorna också

IVFmamma skrev 2010-05-10 12:58:19 följande:
    annbom: Jag kan ju fråga morsan att hjälpa mig med stickningen men hur gör jag den xtra tjock?
  • annbom

Jag tycker att det låter som om det har blivit svinkoppor i såren så det är bra att du går i morgon. En av mina döttrar fick det när hon hade blöja och jag använde också tygblöja. Hon fick penicillin och jag tvättade med sprit så att hon blev bra och vi fortsatte med tygblöjorna.

IVFmamma skrev 2010-05-11 13:10:51 följande:
    Idag köpte jag ett paket Libero,jag måste prova nu, dottern kan inte ha såhär längre men jag hatar det. Men jag får köra uteslutningsmetoden, jag tycker att det har blivit bättre med mandeloljan men får prova engångsblöjor nu... Vill inte, vill inte vill inte.. Den stora frågan är varför kommer dessa blåsor tillbaka månad in och månad ut? Jag har fått en tid till BVC-läkaren imorrn för att kolla upp och verkligen gå till botten med detta, jag blir galen. Jag kan nästan önska att dotterns hud blir sämre av engångs samtidigt önskar jag ingen att ha det så ont och svidigt som hon verkar ha haft det. Suger verkligen tygisar lika bra som engångs? Dotterns hud kanske inte klarar av den fukten som blir där inne... Usch mitt mammahjärta svider..
  • annbom
    Man behöver inte tvätta med vatten om de bara kissat. Kisset i sig är sterilt och inte farligt. Jag tvättade duttade med sprit bara på blåsorna. Svinkoppor kan komma tillbaka hur många gånger som helst. Din dotter har nog väldigt känslig hud och då ska man tvätta så sällan som möjligt med vatten. Det är nog smart att fortsätta att tvälla endast med mandeloljan även om hon blir bra.

IVFmamma skrev 2010-05-11 16:48:42 följande:
  • annbom

Skönt! Det kan ju vara smart att köra med engångs på natteb eftersom man inte byter så ofta då.

IVFmamma skrev 2010-05-12 21:35:41 följande:
    Allt gick jättebra hos läkaren, hon var inte alls skeptisk mot tygblöjor utan tyckte att vi skulle köra på med det om det fungerade. Hon trodde inte att det var svinkoppor men dottern fick pencillin och sen tog de en bakterieodling på blåsorna, hoppas bara att de visar någonting nu så vi kan få bort skiten. Jag är så glad att hon inte tyckte att vi skulle köra på engångs utan att det fick vi bestämma själva. Vi har iofs satt på dottern en engångs inatt för att se hur det ser ut imorrn, för blåsorna och såren ser alltid värst ut på morgonen efter en hel natts kissande(när vi använder tygisar) och då vill vi jämföra...
  • annbom

Inte behöver ni sälja blöjorna bara för att bebis använder pappersblöjor på natten. Vi använder pappersblöjor på natten av bekvämlighetsskäl. Även om vi reser bort använder vi pappersblöjor. Tänk på att en tygblöja om dagen är 365 blöjor på ett år, vilket är ganska många blöjor i alla fall

IVFmamma skrev 2010-05-13 20:43:11 följande:
    Det verkar fungera bra med engångs på natten så vi kör med det nu, hoppas att lillebror eller lillasyster klarar av tygisar även på natten annars får vi väl sälja dem..
  • annbom

Klart att du kan få till muddar fast du syr av en gamma tröja. Du använder bara tyget dubbelt och gör mudden i lagom storlek.

Krake skrev 2010-05-18 12:11:25 följande:
    Tack för flera svar!Jag kan tyvärr inte sticka, men tack ända. Min mest akuta fraga just nu är detta med ytterbyxor i fleece - är de täta? Jag har sa svart att föreställa mig det men det kanske de är? Jag har nämligen tva stora fleecefiltar jag inte behöver plus ett jättebra mönster pa fleeceytterbyxor sa det vore himla lämpligt...Det jag har svart för med muddarna är att jag tänkte sy nagra byxor av en kasserad ulltröja och da far man ju inte ut nagra muddar. Beskrivningen jag har är utan. Men man kanske kan ta och sätta in muddar av fleece i ullbyxorna, eller blir det knas med ullkuren da?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24