Inlägg från: SaltNapp |Visa alla inlägg
  • SaltNapp

Tygblöjetråden 24

Krake skrev 2010-05-18 12:11:25 följande:
    Tack för flera svar!Jag kan tyvärr inte sticka, men tack ända. Min mest akuta fraga just nu är detta med ytterbyxor i fleece - är de täta? Jag har sa svart att föreställa mig det men det kanske de är? Jag har nämligen tva stora fleecefiltar jag inte behöver plus ett jättebra mönster pa fleeceytterbyxor sa det vore himla lämpligt...Det jag har svart för med muddarna är att jag tänkte sy nagra byxor av en kasserad ulltröja och da far man ju inte ut nagra muddar. Beskrivningen jag har är utan. Men man kanske kan ta och sätta in muddar av fleece i ullbyxorna, eller blir det knas med ullkuren da?
    puffar din fråga då jag med är nyfiken på om blöjbyxor i flease håller tätt?

vilket alternativ av blöjbyxor blir minst varmt?
  • SaltNapp
    den kära leken skrev 2010-05-18 15:30:06 följande:
    Nu har jag inte testat själv men resonerar bara fritt :) Fleece är ju inte särskilt vattentätt. Det används snarare som ett skikt som släpper igenom fukt. Men ni kan ju testa. Häll vatten på det och se om det släpper igenom eller inte.
    kan man kanske behandal fleasen med något som oman gör med ullen ?
    hmm får nog ringa min mor å rådfråga lite ;)
  • SaltNapp
    yrväder skrev 2010-05-18 15:39:08 följande:
    Fleece funkar som vattentätt skikt. Man använder tunnare fleece på insidan av blöjan, för tunn fleece släpper igenom väta vid tryck. Till blöjbyxan använder man lite tjockare fleece, och dom läcker inte sålänge man har tillräckligt med uppsugande material inuti. 
    så om jag syr ett par blöjbyxor i tjockare fleece så borde dem klara att stå emot vätan om man har en bra innerblöja?
    Men om han sitter då blir det ju ett tryck..? eller är det för litet tryck?
  • SaltNapp
    yrväder skrev 2010-05-18 16:56:29 följande:
    Ja, men om man har en bra innerblöja så ska fleecen klara trycket.
    Tack !
    vad tycker du är bästa materialet i innerblöjan? de som suger upp bäst?
  • SaltNapp
    emindy skrev 2010-05-18 23:37:03 följande:
    jag håller med, det enda man kan vara säker på är att alla blöjor inte funkar lika bra på alla barn och alla föräldrar tycker inte om samma saker heller.För övrigt, jag sydde fleecebyxor i dubbel fleece och de blev jättebra förutom att de var för små och jag har ännu inte ändrat dem.
    sydde du in tunn fleece eller lite tjockare?
  • SaltNapp
    emindy skrev 2010-05-19 12:38:55 följande:
    Ett lager tunn fleece och ett lager tjockare, men då höll de verkligen tätt också! Två lager tunnare fleece skulle nog räcka egentligen.
    blir fleece varmare än ull?
    vilket model av byxor sydde du av fleecet.. dra på eller någon slags knäppning?
  • SaltNapp

kan tygblöjor blir FÖR gamla?

tex imses bomuls formsydda..

• SaltNapp

Tack för eran hjälp !
    NU har jag köpt ett paket med begangnade formsydda imse å massor med blöjbyxor till =)
    Så väntar med stooor spänning på posten så man kan få börja prova tygisar !
    Om vi gillar det så kommer jag säkert kompliter med att sy lite egna efter era tips =)

Hur gör jag nu när jag får hem dem?
    bara att börja använda direkt väl? eftersom dem är begagnade?

använder ni alla rispapper i ? eller spolar ni bara bort bajset före tvätt?

• SaltNapp

Tjoho måste bara berätta att jag just sytt ett par toksöta blöjbyxor i fleece efter "katarina" mönstret =)
    väntar nu på att liten skall vakna så man man få prova dem !!

passar på att fråga vad ni tvättar era tygisar i? bikarbonat? ättika? tvättmedel? inget?

• SaltNapp

hoppas mitt blöjpaket kommer på posten idag !
    en hel hög beg imse =)

Men undrar så hur jag skall tvätta dem?
    med ättika eller bikarbonat? har man det i varje tvätt eller bara då dem luktar illa?
    eller vad är bäst att tvätta dem i?

tvättnötter? vart hittar man det?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24