• annbom

Tygblöjetråden 24

Det finns kökshandukar för 1.50kr/st på ikea. Man kan säkert ta och klippa till och sy ihop till en blöja. Jag har köpt några för att sy inlägg. Vill man göra en formsydd blöja så kan man köpa till en frottehanduk för 5kr att ha emellan. Jag har köpt kökshandukarna för att sy inlägg.

• annbom
    Yllebyxa eller pul-byxa.

SaltNapp skrev 2010-04-29 10:56:49 följande:
    okey =) tackvad tar jag på utanpå fotte/bomulls blöjan sen?
  • annbom
    Eller när man fått tag på gamla flanelllakan

Ikeas tvättlappsblöjor är ganska små 70x70 och funkar inte så länge om man inte vill göra limpvikning

emindy skrev 2010-05-01 11:36:21 följande:
    Men att köpa nya vikblöjor är ju inte lika dyrt som att köpa ikeas tvättlappsblöjor, särskilt inte om du måste sy ihop dem två och två.Enda gången det är värt att sy egna är med pockets eller formsydda
  • annbom

Jag skulle vilja veta varför ni andra använder tygblöjor?
    Jag använder tygblöjor för att det är billigt i första hand, miljöaccpekten kommer i andra hand.

• annbom

Är det någon som stickat blöjbyxor på förgarn?

• annbom

minimundus har 6st för 126kr. Men man kan ju använda ikeas på två vis. Först när de är riktigt små ensamma. När de blir större kan den ena blöjan vikas som en trekant och en till som en limpa att lägga i mitten. Det blir väl en period där den ena vikningen är lite för liten och den andra lite för stor, men det gör ju inget. Man kan ju använda ikeas diskhandukar för 1.50 till limpvikningen också och då blir ikea billigast.

onoff skrev 2010-05-03 18:08:55 följande:
    Åh... då vill jag veta vart du köper dina vikblöjor, för mina som jag har köpt är mycket dyrare än IKEAS (ihopsydd eller inte)...Har letat och letat efter den som säljer vikblöjor billigast... trodde att jag hade hittat dom som sålde billigaste... men de hade ja nog inte då...
  • annbom
    Jag använder bara tygisar och de länger inte alls så jag kan inte svara på frågan

glockenbach skrev 2010-05-06 00:05:55 följande:
    Hej,jag håller på att testa mina bumGenius allt i ett- blöjor på min enmånads dotter. Nu senast hade den läckt vid benet och det var bajs på babysittern och hela henne och jag kände bara nää..!! Engångsblöjorna vi använder läcker inte, i alla fall inte så mycket. Men jag vill ju verkligen använda tyg!Så min fråga är: är mer läckage nånting man helt enkelt får räkna med om man kör tygblöjor? Eller satt blöjan fel? Är hon för liten ännu? Eller vad ska jag förvänta mig egentligen av att använda tygblöjor? Vad ska man tänka på om man vänjer om sig från pampers, som jag gör nu?Behöver verkligen lite tips - alternativt uppmuntran här!
  • annbom

Du kanske använder fel tvättmedel. Jag har lite svårt att tro att man kan vara allergiska mot tygblöjor för du är man ju allergisk mot tyg rent allmänt. Använder du ullbyxor? Det är luftigare och bättre för barnet, men vissa barn tål inte ullen.

IVFmamma skrev 2010-05-08 12:48:11 följande:
    Nån som har varit med om att deras barn inte tål tygblöjor? Jag vill verkligen använda tygisar och gillar inte alls engångs men vad ska jag göra med dotterns hud?? Hon har blåsor på snippan som har spruckit och som svider när jag tvättar och på skinkorna ser det ut som om en tiger har rivit henne, förmodligen har hon rivit själv, dessutom har hon svårt att sova då det förmodligen svider när hon kissar.Vad skulle ni göra? Ge mig tips!!
  • annbom

Du måste gå omgående imorgon med ditt barn för det kan vara svinkoppor. Svinkoppor kan i värsta fall bli livshotande (extremt ovanligt) . Är det svinkoppor så får hon bara lite penicillin och så blir hon bra.

IVFmamma skrev 2010-05-09 06:27:12 följande:
    Blåsorna ser ut som typ vattenkoppor och idag är huden på blygdbenet och lite upp mot magen alldeles röd och varm, det känns nästan som om hon håller sig från att kissa då hon vet att det kommer att svida. men jag ska inte ge upp mina tygisar ännu och maken vill verkligen inte använda engångs heller, engångs gör att hennes hud blir alldeles torr och spricker och sen blir det blåsor i sprickorna så det är egentligen inte ett alternativ.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24