Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

Ättika i sköljvattnet brukar ta bort det mesta i luktväg. :)

• Loreena

Nu när sonen är lite äldre (1,5) så hänger jag alltid kissblöjorna på tork i väntan på tvätt. Då luktar det ingenting. Jag stod inte ut med lukten som blev efter bara ett par dagar när han började kissa större mängder när han blev lite äldre. Det blev en pina att starta blöjtvätten, men med torra blöjor så är det inga problem! :) Nu kan de ligga torra i en påse i badrummet och inte lukta nånting och vi kan vänta tills alla blöjor är slut innan vi tvättar, vilket kan ta en 7-10 dagar nu när han bara gör av med 2-3 tygisar/dag.

• Loreena

jennifer1989
    Om ni vill göra det enkelt för er så föreslår jag pocketblöjor i One Size, dvs blöjor som ni kan använda i stort sett under hela blöjperioden. Hur många ni behöver hänger på hur ofta ni vill tvätta, och om ni kan tänka er att skarva med engångsblöjor mellan tvättarna.

Exempel på pocketblöjor i One Size är Babyland, Fuzzy Bunz och Bum Genius.

Ni kanske kan köpa på er säg 10 pocketblöjor, 2 vanliga blöjbyxor + 20 vikisar att ha som backup? Då kan ni använda pockets när ni är ute och vikisar när ni är hemma. Vikisar är oslagbara mot amningsbajs plus att de torkar väldigt snabbt. Alt att ni köper 24 pockets i One size och tvättar varannan/var tredje dag.

Själv så föredrar jag vikisar + blöjbyxa. Det är ekonomiskt, torkar snabbt, går att anpassa efter barnet etc. Jag har säkert 40 vikisar här hemma som jag hänger på tork i väntan på tvätt och så tvättar jag bara en gång i veckan nu när sonen när så stor att han bara bajsar på pottan.
    När han var yngre tvättade jag ungefär var tredje dag och det kunde gå allt mellan 10 och 20 blöjor/dag eftersom att han småbajsade varje gång som han ammades. Det är dock lite extremt... de flesta brukar klara sig med en 6-10 blöjor/dag.

Jag har använt blöjbyxor från Imse Vimse, Weehugger och Blueberry.

Ett tips är att köpa pocketblöjor/blöjbyxor med knappar istället för kardborre. Kardborren slits ut snabbare och kan skava på barnets mage när barnet börjar sitta.

• Loreena
    lilyros skrev 2012-04-15 09:40:23 följande:
    Tvättar ni tygblöjorna med övrig smutstvätt? Tänkte, blir det verkligen rent med ett par teskedar tvättmedel?
    När det fortfarande var amningsbajs så tvättade vi sonens tygisar, skötbordshanddukar, kräkhanddukar och tvättlappar i en maskin. Den blev full så det var ingen waste.

Nu när han är äldre och aldrig får bajsblöjor längre så tvättar vi hans kissblöjor med hans tvättlappar och kökshanddukar. De får hänga på tork och slängs sedan i tvätten när vi fått ihop en hel maskin alt. att handdukarna börjar ta slut.

Vi har en uppsjö med billiga små ikeahanddukar här hemma som används till allt från sonens matkladd i köket till kisspölar på golvet när det händer en olycka. Det är skönt att slippa köpa hem en massa hushållspapper.
  • Loreena

Jag väntar nästa barn om ca 4 dagar och det känns så mysigt att plocka fram sonens små blöjbyxor och vika vikisar till bebisen som kommer. Sonen är 23 månader nu och vi har kört tygisar + EC-light + några up and go så här på slutet på honom och det fungerar jättebra. Han är på god väg att bli torr, är trygg med både pottan och toaletten, säger oftast till när han behöver gå på toa och behöver eg. mest ha blöja när han ska sova eller om vi ska åka iväg längre stunder.
    Tygisar har verkligen varit toppen! Mina favoriter är vikisar från minimundus och jysk, blöjbyxor med kardborre från imse vimse när barnet är litet och blöjbyxor med knappar från Blueberry eller Weehuggers när barnet är äldre. Vikisar tycker jag är toppen eftersom att de går att anpassa så bra efter barnets ålder, torkar snabbt och är superbilliga. De går dessutom att använda som skötbordsunderlägg, tvättlappar etc.

• Loreena

Sambon köpte fel tvättmedel.. Hur är det nu, varför får man inte ha zeoliter i tvättmedlet som man har till tygisarna? Täpper det till? Ger dålig lukt? Är dåligt för miljön?

• Loreena

Freakyme

Jag använder hundpåsar till tygisarna när vi är på vift och lägger dem i vanliga ica-kassar i väntan på tvätt. När jag kommer tillbaka från tvättstugan så använder jag påsen som soppåse i badrummet/använder igen till nästa omgång tygisar så det blir ingen waste... Förut så använde jag tygpåsar till tygisarna och det funkade också bra. Bara att trycka ut blöjorna i maskinen, vända ut och in på och slänga med i blöjtvätten. Fördelen med att lägga blöjorna i påsar är att man slipper ta i dem.. utan bara kan trycka ut dem ur påsen in i maskinen vid tvätt.

• Loreena
    Freakyme skrev 2012-07-25 20:32:56 följande:
    Jag köpte mig en PUL-påse från ImseVimse när jag beställde blöjorna. Känns som ett bra alternativ och som du sa kan man vända ut och in på påsen vid tvätt så slipper man "hantera" det smutsiga.

Nästa fråga. Hur förvarar ni era vikisar? Köpte en bunt från Jysk nu som jag har tvättat (med mitt nyinköpta Ocean Bastvätt). Viker ni iordning era i samband med övrig tvättvikning eller viker ni vid varje bytestillfälle? Skulle vara skönt att ha dem färdigvikta men vet inte riktigt hur jag skall få dem till behändig förvaringsstorlek. Någon som har något tips?

En annan fråga, hur mycket tvättmedel använder ni till en 4-5kg tvätt? Enligt Oceans förpackning skall det vara 50ml tvättmedel men på många tygblöjesidor rekommenderar de att använda mindre... men hur mycket är "mindre"?
    Vissa rekommenderar 1 tsk.. jag brukar väl använda ca 1 msk. Om tygisarna skulle lukta lite efter tvätt så kan du prova att köra en extra sköljning, då kan det vara så att din tvättmaskin är lite för sparsam med vattnet. Alt. att du har en liten skvätt ättika i sköljmedelsfacket.

När jag fick sonen vikte jag alltid alla blöjor efter tvätt och la dem i en korg i fönstret vid skötbordet. Nu när jag har två barn så låter jag tygisarna ligga kvar i Ikeakassen efter tvätt och viker några åt gången. Då kan jag använda "tvättlappen" att spilla mjölk på vid amning först eller ha den som skötbordsunderlägg och senare vika den till en blöja och på så sätt minska lite på tvättberget iaf.
  • Loreena

Jag vill bara säga att jag är så himla glad åt tygisarna! Den här bebisen bajsar uppåt tre gånger i timmen ibland och då känns det så himla skönt att det bara är en tygis som blir nerbajsad. Fast jag tycker fortfarande att det finns en poäng i att använda engångs på natten,
    Men äldste son blir 2 om en månad. Vi har kört tygisar + EC light och han är så gott som torr nu förutom när han ska sova. Det är så gulligt när han ropar "Mamma, bajsa tletten!" <3

• Loreena

Jag har 8 st. formsydda i frotté och ca 40-50 st vikisar från minimundus och jysk. Jag tvättar i tvättstuga och föredrar att tvätta var 4e-5e dag ist för var 3e. Jag brukar dock ställa ut tygisarna när de börjar lukta. När den äldre sonen började bli torr och bara kissade i ca 1 tygis/dag så brukade jag hänga dem på tork i väntan på tvätt istället. Jag tycker att det är smidigt att ha många blöjor så att man inte behöver stressa med tvätten och så att det finns blöjor när blöjorna hänger på tork efter tvätt också. Om man gillar vikisar men vill ha nåt smidigare att ta på när barnet börjar bli mer rörligt så kan jag varmt rekommendera en limpvikt vikis i weehuggers blöjbyxa. I den blöjbyxan finns det flikar så håller inlägget på plats så att man kan knäppa på blöjan när barnet står upp och så. Men köp isof. de med knappar, de med kardborre skaver!

• Loreena

Jag tycker att Imses organic cotton blöjbyxor är toppen till ett spädbarn, weehuggers passar bra från ca 4-6 mån och när/om barnet börjar växa ur weehugger så tycker jag att Blueberry coveralls med knappar är bra. Alla dessa funkar med vikisar så det blir ekonomiskt och bra. :)
    Jag har hoppat pockets för jag har inte velat ha någon fuktspärr eftersom att vi kombinerat tygisarna med EC och då är det en fördel om barnet känner när hon/han kissar.

• Loreena

Kan man använda FuzzyBunz på natten till en 2åring? Min son använder bara blöja när han sover och när vi går ut. Jag brukar ha tygisar på honom ute, men använder engångs på honom på natten. Det känns helt meningslöst att köpa 1-2 blöjpaket till honom/mån bara för att han ska ha till nätter/resor. Jag skulle hellre lägga pengarna på tygisar. :) Jag vill inte behöva gå upp och byta på honom på natten, det är därför som vi kört med engångs nattetid.

• Loreena

En skvätt ättika i sköljmedelsfacket? Kör både förtvätt och en extra sköljning. Jag tycker att tygisarna kan lukta kiss om de inte blivit riktigt rena i maskinen. Så en extra sköljning är ett måste.

• Loreena

Jag är sugen på att köpa några Fuzzy Bunz one size. Jag fick 2 st begagnade av en kompis och jag tycker att de är helt grymma! De passar både på min bebis (från ca 5 kg och uppåt) och på min 2åring (ca 13 kg) och det finns utrymme kvar för 2åringen att växa i.
    Annars så kör vi vikisar med lite olika blöjbyxor här hemma. Vi har Imses, Weehuggers och Blueberry. Vi hade två par från Nature Babies också men de knapparna var jättedåliga.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24