Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

Amningsbajset behöver man inte skölja bort, det går bort i tvätten ändå, kan lämna en hel del gula fläckar men det försvinner senare under blöjperioden när bajset blir fastare. Då behöver man inte heller skölja utan kan ploppa ner bajset så gott det går i toaletten.

• Loreena
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-24 09:29:42 följande:
    hihi, läkte vkiss rätt så snabbt i kanterna för mej, men har ju aldrig gjort förut så vi fortsätter! 

vi har ju egen maskin (bor i villa) så jag lägger dom å tygbindor å allt i en tyg kasse å tvättar varannan dag tänkte jag.
    men vilka grader tvättar ni dom i?

väntar nu med spänning på en bajsblöja för att se hur dom håller hans bajs.... har farit runt hela helgen på massa saker så blev aldrig använt i helgen eftersom jag inte ville ha dom på shoppingrunda å sen lekland föträn jag fått till snitsen  
    60 grader räcker. :) Man kan tvätta tygisarna på 90 någon gång ibland om de känns sunkiga, men kolla tvättråden först.
  • Loreena

Tjoho! Jag är gravid! :D Till sommaren får vi förhoppningsvis en pluttis till!

• Loreena
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-10-27 09:37:51 följande:
    tror jag börjar få in snitsen, om jag ser till att inlägget ligger riktigt innan jag sätter på blöjan så går de bättre med läckage. typ inget alls!!

men köpte på mej hampa inlägg också, visst ska dom suga extra bra? eller har jag missuppfattat? 
    Hampa har högre uppsugningsförmåga än bomull vad jag vet, men jag har inte provat.. Vi har fastnat för bomullsvikisar. :)
  • Loreena

Frotté´kan kanske bli lite strävt om det inte torktumlas, bambu vet jag inte, men om det står att det behöver torktumlas så kanske det är bäst att låta bli. Bomullsflanell är säkert supermjukt! Vad tror ni andra?

• Loreena
    enny signatur skrev 2011-10-30 17:36:55 följande:
    De blöjor jag använder på natten nu (ja inte till mig...) är mjuka typ fanellblöjor. Svärmor köpte hem tre flannellhanddukar från ikea (står som kökshanddukar) och jag tyckte de var väääääldigt lika. Bör väl gå att använda generellt? de har dock mönster å sig men...

våra blöjbyxor blir väldigt blöta :/ har mssa så byter ju då men.. hur tusan kan de inte stå emot?
    och kardeborreband är bra :) 
    Vilket märke använder du? Imses tyckte jag blev blöta, men vi hade rätt många i NB att byta med så det gjorde inget. Nature babies blir inte blöta om man använder dem nattetid ens, men tyvärr så är knapparna lite knepiga och Pul-tyget blir lite noppigt. Men de funkar helt klart över nattblöjan. Wehugger wraps använder vi på dagarna, för om sonen sover i dem blir flikarna som håller fast inlägget blöta och då måste de tvättas och kan inte användas mer förrän efter nästa tvätt. Vi har två Wehuggerblöjbyxor till dagarna och två Nature babies till natten. Eg. hade vi velat ha fler par blöjbyxor men Babykind har haft lite dåligt med blöjor på lager på sistone, och 4 blöjbyxor räcker ju eg.
  • Loreena
    MiniMillan2011 skrev 2011-10-31 12:11:27 följande:
    Vilka tygisar föredrar ni som hänger här och varför?
    Vikisar + Weehugger blöjbyxa. Nature babies blöjbyxa använder vi på natten. Vi har både vikisar från Minimundus och Jysk. De från Jysk är lite mindre än de från Minimundus. Jag gillar Weehugger med knappar för att de sitter bra på min son,är slitstarka och har bra knappar, samt att de har flikar som håller fast inläggen så det är lättare att ta på blöjan. När sonen var liten hade vi vikisar + Imses organic cottonblöjbyxa.  Det var smidigt med kardborre när han var liten, men sedan han började sitta upp så föredrar vi knappar, för han får skav av blöjbyxor med kardborre. Jag är sugen på att prova Coveralls från Blueberry också. :) Vi har några Ullrike formsydda frottéblöjor också, men sonen växte så fort i början så han kunde bara ha dem ett kort tag.
  • Loreena

sanakan
    Kika även efter pockets i One size. :) Gärna med knappar, det är slitstarkt och skaver inte på barnet. Eftersom att pockets kostar en del i inköp så kan man tjäna på att köpa i one size så att man kan ändra storlek på dem. :) Lycka till!

Om ni gillar Fyzzy bunz kanske de här är nåt för er?
    www.babykind.co.uk/fuzzibunzonesize.htm

• Loreena

Florentina
    Vi har också använt Ikeas små, vita frottéhanddukar som "nödblöja" när alla andra varit i tvätten. När vi köpte kostade de 2 kr/st. Sen funkar de jättebra som skötbordsunderlägg, att torka kräks med etc..

• Loreena

Lillflisan
    Vi kombinerar med EC(bebis på potta) och sonen pottas efter sömn, efter mat och när han själv visar tecken på att vilja kissa/bajsa. Vår stora lillkille på 15 månader kan ibland tom. gå och hämta pottan själv när han vill kissa. *stolt mamma* Är blöjan fuktig när sonen pottats så tar jag alltid en ny, det känns liksom inte bra att ta på en fuktig blöja, även om den egentligen skulle ha funkat lite längre. :) När sonen var nyfödd så bytte vi så fort det blev blött, han hade lite känsligare hud då och vi ville inte riskera att han skulle bli röd... plus att han bajsade typ 20 ggr/dygn som nyfödd!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24