Inlägg från: Loreena |Visa alla inlägg
  • Loreena

Tygblöjetråden 24

telgebo
    Använd bara lite, lite tvättmedel till tygisarna, typ ett par tsk/tvätt. Använder du för mkt tvättmedel kan det bli kvar i blöjorna och orsaka lukt, eller ännu värre - irritera bebisens hud. Använd helst parfymfritt, men det visste du säkert redan.

• Loreena
    Barbabok skrev 2011-09-28 21:30:56 följande:
    Nygravid och har tygisar till dottern på 2½. Nu är hon i högträning med potta men det går sådär. Hur som helst, maken vill inte ha tygisar till nästa, pga stanken och tvätandet. Jag kan bara hålla med om att det är rätt äckligt men har fler positiva åsikter än negativa, jag vill ha dom! Frågan är, hur jämkar man? Vi har IV vikisar AIO, frotte, Fuzzi och lite blandat. Vet inte om jag borde ge med mig
    I början varvarde vi engångs med tyg, men nu köper vi inte hem engångs längre. Låt maken betala engångsblöjorna och låt honom använda det när han byter på barnet, så kan du köra tygisar resten. Jag förvarar blöjor i väntan på tvätt på balkongen för att slippa lukten inne... på vintern är det bara att ta in dem och tina dem lite innan tvätt... Jag brukar oftast starta tvättmaskinerna så att sambon slipper det. Men jag tycker inte att det är så otäckt eftersom att vi förvarar dem i påsar som jag bara behöver vända ut och in, så man slipper ta i blöjorna. :) Ni kan säkert hitta ett sätt som passar er. Det är jag som har propsat för det här med tygisar här hemma. Sambon var tveksam först, men tycker att det är bra nu. Fast så tar jag ju som sagt det mesta med tvättandet och vikandet också. .. men det gör mig inget eg. :) Han får göra annat ist.
  • Loreena
    Barbabok skrev 2011-09-29 08:15:09 följande:
    Loreena, nä jag tror inte på att tvinga någon att betala för att slippa må illa. Vi är två om detta
    Får se, kanske ditt förslag om att jag tömmer och startar tvätten är en bra idé även här. Han kan ju hänga och boosta. Ska kolla med honom faktiskt.

Ok! :) Eftersom att jag betalade för inköpet av tygisarna här hemma så tyckte jag att sambon kunde få betala engångsblöjorna (om han nu absolut ville använda dem). Men som det är nu så köper vi inga engångs längre.

Vad tyckte han om förslaget?
  • Loreena

Jag tycker också att ammoniaklukten är värst... därav att vi förvarar dem ute på balkongen. Jag tycker att det luktar typ som när man mockar en hästbox... eller byter spån till marsvinen... Sån't som jag gjorde när jag var yngre så jag är van vid lukten ändå. Det går ju ändå snabbt att ladda tvättmaskinen så jag håller andan under tiden. :)

• Loreena

telgebo
    Sonen blir sällan röd, men om han blir det så använder vi lite Inotyol över natten så är det röda borta sedan. Vi låter honom även lufta mycket under dagarna. Han brukar få springa runt i bara ett par byxor utan blöja under åtm. en gång/dag. När sonen var nyfödd tyckte bm att vi skulle använda potatismjöl i ljumskarna och smörja med rapsolja om han blev röd. Jag kan säga att han har aldrig varit så röd som då! Jag tror inte min son tål rapsolja direkt på huden. Vi torkar oftast bara med vatten, men om vi är på resande fot använder vi våtservetter. Jag tycker dock att han ofta blir lite röd av våtservetterna. I badet räcker det med vatten! :) Ev. med någon droppe barnolja i. Han blir ren ändå! (Otroligt nog) :)

• Loreena

Viena
    Amningsbajsfläckarna på sonen blöjor försvann helt efter någon vecka efter att han börjat äta vanlig mat. Kanske ammoniaken som bildas av urinet efter någon dag i väntan på tvätt hjälper till att bleka bort fläckarna? Jag vet inte... Hur som helst.. fläckarna borde gå bort efter ett tag iaf. :) Annars så kan du ju hängtorka dom i solen på somrarna.

• Loreena
    miljarden skrev 2011-10-17 19:28:56 följande:
    Angående tygblöjor på nätterna: vi använde det tills för några månader sedan då vår bebis började få röda utslag av fukten, så nu måste vi ha pappersblöjor på nätterna. Men de läcker å andra sidan mer för oss än tygblöjorna, av någon anledning.
    Vi brukar göra ett blöjbyte när vi ändå går och lägger oss. Oftast så vaknar sonen till då när vi ska sova, vill dricka lite vatten och bli omstoppad och då brukar vi passa på att byta, annars om han sover så går det att smyga på honom en torr blöja utan att han vaknar också. Annars så tror jag på att lägga i en fuktspärr. I fleece eller i äkta siden. Äkta Siden ska vara bra om barnet har blivit röd, men de behöver visst tvättas i 30 grader.

Är sonen lite röd brukar han få lufta mycket under dagen, sedan sova en natt med mirakelsalvan Inotyol på, då brukar det röda vara borta sedan.
  • Loreena

Här om dan ringde grannen på dörren och frågade om jag hade två blöjor över... Hon var ensam hemma med sina två småttingar och ville väl slippa böket med att dra iväg till affären innan maken kom hem. Men jag fick lov och säga att tyvärr så använder vi bara tygblöjor. Lite pinsamt kanske... eller jag vet inte... lite tråkigt att inte kunna hjälpa henne med det iaf...

• Loreena
    Palsternacka skrev 2011-10-23 21:52:32 följande:
    Lite som när nån kompis vill låna en tampong och man förklarar att man bara använder menskopp nuförtiden. Den lånar man ju inte gärna ut...
    Nä, haha... Fast när jag använde menskopp så hade jag en del överblivna tamponger hemma, så det fanns att låna ut. :) Blöjor har det dock inte blivit av att vi köpt några på ett halvår nu. Vi trivs så bra med tygisarna och har vant oss vid att ha med dem tom. när vi reser.
  • Loreena
    enny signatur skrev 2011-10-23 22:25:30 följande:
    Hur förvarar ni blöjorna?
    Vi har inte tvättmaskin hemma (jo men den behöver lagas och installeras) så vi får tvätta i tvättstugan. Blir ju inte lika ofta och det blir att bära dit det. Nu har vi bindor, blöjor och tyglappas som vi är oense om hur vi hanterar (och tshirtar, handduka och allt  annat som vi använder på dagarna. Jag vill skölja av och torka ovanför badkaret för att lägga i en egen tvättkorg (stängd, så bör inte lukta massa) men maken hatar det och vill lägga dem i vatten tills dess... dvs korg ed vatten och allt i. jag kommer ju inte ens orka få iv'g den och det låter skitäckligt :/ men kanske bra mot mögel...
    Jag har dem i en stor hemsydd tygpåse, som jag bär ut på balkongen när den börjar lukta... Tygpåsen vänder jag ut och in på och tvättar med blöjorna. Numera använder jag vanliga Icakassar också. Tar bara påsen och trycker in blöjorna i maskinen utan att ta i dom och om påsen är ok använder jag den igen, annars slänger jag den. Granntjejen som också använder tygisar till sin son använder vanliga tygpåsar som man bär hem mat i till blöjorna. Det är ju smidigt att slippa ta i dom, men man får se till att vända påsen ut och in så att blöjorna åker ur den när man stoppar in den i maskinen. :)
    LÄgga i vattenbad verkar lite halväckligt... iaf när man ska ösa över till maskinen sedan. Att skölja och hänga på tork gör vi när vi reser bort, men vi skulle inte orka det till vardags.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24