Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

Tygblöjetråden 24

miljarden skrev 2011-04-11 11:04:30 följande:
    He, jag förstår. Vår blir galen. Galen av vätan, och galen av att bli störd om man byter blöjan. 
    Skulle ju helst vilja slippa pappersblöjorna helt, men samtidigt tycker vi att det är bra dagtid att han märker när det är blött (pga EC). 
    absolut - då är det en stor fördel att han känner såklart!

E. har ett handikapp där EC blir omöjligt. Han känner helt enkelt inte av tillräckligt väl när han är nödig, så det är ingen idé   Så det är bra att det finns tygblöjor, så att man åtminstone kan göra nånting för miljön, det blir nog blöjor en bit över treårsdagen också här...
  • johlinn
    Kallfront skrev 2011-04-18 09:15:23 följande:
    Hjälp! Jag har tänkt testa tygblöjor och vill ha den enklaste varianten, helst så lika engångblöjor som möjligt. Inser att det är en djungel med olika märken, ilägg och tvättråd och det känns bara så krångligt. Har sett att det finns pocketblöjor, t ex Poops.se, och det verkar ju smidigt. Eller?

Hur funkar pocketblöjor? Använder man dem som de är eller ska man lägga i saker i dem också? Byter man hela blöjan? Håller de tätt även på natten? Hur ofta behöver man byta en tygblöja? Jag har aldrig ens sett en tygblöja i verkligheten, så jag är verkligen novis!

Hur många pocketblöjor behöver vi köpa? Vilket märke är bäst? Är det olika storlekar eller samma hela tiden? Vår son är 11 veckor och väger ca 5,5 kg.

Har läst om rispapper som man lägger i för att lättare få bort bajset. Kan man använda det i pocketblöjor också?

Som ni ser - många frågor! Jag är oerhört tacksam för all guidning jag kan få i denna tygblöjsdjungel! :D
    Man lägger i ett inlägg i pocketblöjan för uppsugning. Du byter sen hela blöjan. Hur ofta man behöver byta varierar väldigt. Just pocketblöjor kan man ju justera genom att lägga i extra inlägg så att man kan ha dem längre. Jag rekommenderar dig att inte köpa för många av ett och samma märke utan köp ett par olika märken för att se vilka som passar barnet och er som familj bäst! Det finns både one size och olika storlekar, det väljer man själv! Pocketblöjor håller tätt hela nätterna om de har rätt passform och tillräckligt med inlägg
    Vi har valt att köra engångs på natten för närvarande dock, mest av bekvämlighetsskäl.
    Rispapper fungerar i pocketblöjor också, men jag har inte tyckt det behövs.
  • johlinn

imse vimse har inte pockets, dock Aio.
    Barnshop.se har flera olika varianter med tryck-knappar och kardborre.
    Jag har provat ett gäng och recenserat dem, kolla mina bloggar så får du se.

• johlinn

mrs lundin - jag sköljer bara av det mesta, gnuggar lite grann, men inte så att allt försvinner helt och hållet. Kissblöjor sköljer vi inte alls.

• johlinn
    krisztina skrev 2011-05-06 09:14:51 följande:
    Hej!
    Jag har skaffat vikblöjor, dte jag undrar är hur gör ni på natten, för dom blir ju blöta och måste bytas rätt ofta..
    Finns det nåt man kan göra så man slipper att byta mitt i natten?
    extra inlägg för ökad uppsugning och så ett torrinlägg att lägga överst. Imsevimse har båda om du vill läsa på mer.
  • johlinn
    Kallfront skrev 2011-05-15 15:00:09 följande:
    Nu har vi kommit igång lite med tygisar här. Beställde Bumgenius, men bara sex stycken för att prova så vi kan ju inte köra på heltid. Nu ska vi dock köpa fler och jag undrar därför om Fuzzibuns är lika bra som Bumgenius? Tycker att BG är toppen!

Gillar inte riktigt kardborre och föredrar knappar, men därifrån jag bestället finns inte BG med knappar. Endast FB. Någon med erfarenhet av dessa?

Har även kollat på Poops, men de finns inte i lager nu och vi har lite halvt bråttom om att få hem blöjorna i och med att vi ska ut och resa snart.

Vill alltså ha pcoketblöjor och emottager gärna tips på andra bra märken.
    fuzzi är bra blöjor. Dock tycker jag att deras inlägg är lite sämre än bumgenius. De suger inte upp lika mycket kiss, men det kan man ju lätt boosta upp eller så byter man bara oftare!
  • johlinn
    annikamamman skrev 2011-05-18 12:51:31 följande:
    Jag tycker att mina microflecceinlägg börjat lukta så illa. Provat med lite ättika i sköjvattnet men det hjälper inte. Tips någon?
    Bikarbonat!!! En påse till mycket luktande blöjor, någon sked till mindre luktande, hälls i tvättmedelsfacket.
  • johlinn
    Lillianns skrev 2011-05-28 21:51:13 följande:
    Hej på er tygblöjevana,
    så glad att jag hittade hit. Blir mamma i juni...förhoppningsvis...räknat till den 29juni :) så man vet ju inte. Jag vill gärna köra tygblöjor...mannen är mer tveksam. Ska vi köra allt-i-ett då? Är det lättast...eller pocket? Men då måste man dela isär dessa och lägga ihop när de tvättats? Bambu verkar ju vara ett mjukt och fint material och skonsamt för miljön och rumpan.

Har hittat en jättefin nätbutik där de säljer tygblöjor och lite ekologiska andra saker som jag gillar www.littlebloom.se har någon handlat där? Hur funkar ImseVimses allt-i-ett blöjor, de är ju inte med bambu. Gillar liksom inte fleece det känns så syntetiskt men det verkar vara två flikar i vimseblöjoran. De säljer imse med knappar där också och Muksut som har bambu.

Behöver man köpa speciella nyföddblöjor eller de som är S funkar?

Vi tänkte ECa också...hur många blöjor behöver man då? Kör man tygblöja på natten? Kissar de mycket på natten? Funkar tygblöja då eller man får ha en pappersblöja? Är väldigt emot papper då jag själv får rejäla problem av det vid mens så jag kör helt i tyg.

Många frågor...från en ekonörd...behöver alla tips...

aio eller pockets, båda är lika enkla att använda!

Min sambo är inte tillnärmelsevis lika intresserad av detta som jag, men han går med på det för min skull och för att han har köpt något av mina argument, oklart vilket Jag frågade inte så noga när han gick med på det. Vi kör bumgenious pockets och är nöjda med dem. De är med kardborre vilket gör dem väldigt enkla att använda.

Tygblöjor fungerar toppen på natten, IV aio fungerar ofta ensam på natten, en pocketblöja stoppar du bara i ett eller ett par extra inlägg i. Det blir bylsigt, men på natten ska man ju ändå inte röra sig så mycket.

• johlinn

behöver köpa frottévikisar. Någon som har ett bra tips på sidor/märken? Skrutt har vuxit ur onesizeblöjorna från iv och jag tänker att en vikis är lättare att forma så att den passar runt benen och midjan ändå fast han börjar bli större.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24