• LoLiNi

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

Caspianne skrev 2010-11-09 11:06:24 följande:
    Låla: Jag äter Femanset
    2 mg dag 1-6
    4 mg dag 7-10
    6 mg dag 11-14
    4 mg 15-21
    och enligt protokollet skulle ET ske dag 20, nu blir det istället på dag 23.
    (I Sverige åt jag Femanset 6 mg i 15 (?) dagar.
    Men det stämmer nog att de kan reglera det hela. Får se om jag får andra direktiv imorgon efter VUL.
    Lustigt att de har dig att öka och minska dosen! Akta dig bara för att minska dosen efter insättning, då ska den helst vara jämn! Det är iaf vad min läkare på Elite har sagt. Och var noga med att ta Progesteronet också det är graviditetsstödjande eller vad man nu ska kalla det!
    Rekommenderar även en låg dos av Trombyl (Barnalbyl i värsta fall) då det hjälper till att hålla borta proppar från de mkt fina blodkärlen tidigt under en ev. graviditet.
    *** gravid 27v+0d ***
  • LoLiNi

Tazty: när jag nedreglerat så har jag fått en cysta vid båda tillfällena, första gången trodde min svenska läkare att det kanske var ett av mina egna ägg som inte hade försvunnit. Men cystan har krympt åtskilligt när vi kontrollerar slemhinnans tjocklek och har varit helt borta vid insättning ca en vecka senare!
    Min läkare på Elite ville bara veta om cystan var "aktiv" eller inte andra gången för då var den lite större än första gången och det kontrollerades med ett blodprov.
    Hoppas min info lugnar lite!

Tea: grattis till ruvarstatus! Nu är det inte mycket du kan göra än att vänta och sköta om din egen kropp så bra du kan! Resten är upp till embryot i det här läget!

Inkan: vad bra att du fått "upprensat" - nu vore det väl ändå själva den om det inte ska fungera! Vad härligt att åka till Indien!

Kram
    Låla 

*** gravid 27v+2d ***
  • LoLiNi
    Thi 08 skrev 2010-11-11 18:36:01 följande:
    Nu till negativa nyheter. Jag tog blodprov och det är låga värden, ej över 40. Fortfarande plussar jag ett par dagar efter blodprov, så jag vet inte vad det innebär. Doktorn tyckte jag skulle ta ett till test om några dagar och har det inte ökat på ordentligt är ngt fel. Jag nästan hade det på känn. Symptomen finns dock kvar, kissar om nättern aoch jätteont i tuttarna. Får vänta och se vad som händer. Ökar det inte på som det ska lär det bli missfall....
    Är det över 15 men inte över 30 ska tas ett nytt prov på Elite efter två dagar och då ska värdet minst ha fördubblats!
    Så här ser instruktionerna ut från kliniken:
    Testa hCG på RD13
    - om <15 lägg av med mediciner och invänta blödning
     - om 15-30 fortsätt medicinera och gör ett nytt hCG på RD15 och om det värdet är två ggr högre testa igen RD20 så att värdet fortsätter dubblera sig varannan/var tredje dag
    - om över 30 fortsätt medicinera och gör ett VUL på RD30

Lycka till med nästa prov!

Låla
    *** gravid 27v+3d ***
  • LoLiNi

En liten reflektion: Visst var det bra att rensa listan, men när jag var ny på tråden så tyckte jag att det ingav hopp med den långa listan med "Fått barn". /Låla

*** gravid 28v+2d ***
  • LoLiNi

Det var väl just de som stod på Fått barn som redan var inlagda som kunde vara av glädje, tänkte jag!
    De som inte ändrat sig från Gravida och som har fått kan man ju plocka - det syns ju på BF om inte annat! De personerna kan ju lägga till sig själva om de återkommer till listan!

//Låla

*** gravid 28v+3d ***
  • LoLiNi
    leia83 skrev 2010-11-19 19:03:20 följande:
    Hej tjejjer

I Januari/februari kommer jag och min man vara med i SVT i ett inslag om äggdonation i programmet Korrespondenterna. Jag tar nu tillfället i akt att starta en namninsamling för att få upp ögonen för problemet med brist på äggdonatorer i sverige och att det inte är lagligt att göra det i sverige.
    När vi har fått tilräkligt många namn kommer vi att lämna över detta till stadsminister Fredrik Reinfeldt. Jag kommer använda inslaget i SVT som en språngbräda.

Skriv under och förmedla vidare till alla ni känner !!!
    namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5089
    Leia: jag har lagt detta som status på min Facebook samt mejlat familj och vänner!
    Vad modigt att vara med i tv - själv har jag medverkat i en artikel på villhabarn.com och fick idag ett brev om att vara med i en forskningsstudie tack vare den artikeln!

Kram
    Låla
    *** gravid 28v+3d ***
  • LoLiNi

Freja: vi har gjort äd på Elite och vi väntar nu tvillingar efter två försök.
    Vi gillar kombinationen med bra klinik och relativt bra pris!

//Låla

*** gravid 28v+5d ***
  • LoLiNi

Freja: Kan inte säga vad som gjorde att vi valde Elite över de andra förutom att de har bra resultat och inte kostar lika mycket som AVA-klinikerna och de andra klinikerna i Finland. Vi ville hålla oss kring baltikum just för att jag inbillar mig att vi har mer genetiskt material gemensamt - i synnerhet med Estland.
    Sen var det en som lyckades i samma veva som vi började leta och ett annat par som låg lite före oss i efterforskningsarbetet som åkte dit på besök och gillade stälet och doktorn. Många små saker, alltså!

Jag anser att dr Söritsa på Elite är en av de kunnigaste ÄD/IVF-läkarna i hela Östersjön och han bryr sig genuint om sina patienter/klienter!
    Ett annat råd är att när du väljer donator, välj någon som redan har fått barn och som är under 30. Det är vad som fungerade för oss!

Lycka till!
    Låla

*** gravid 28v+6d ***
  • LoLiNi
    Hinos skrev 2010-11-24 19:45:44 följande:
    Jag ruvar inte, vi ska dit imorgon och förhoppningsvis lever båda då. Det var doktorn som föreslog det och det var i Riga på Ava kliniken!
    Jag håller alla mina tummar och tår för er!

Varmaste kramar
    Låla
    *** gravid 29v+1d ***
  • LoLiNi

Trollmor: progesteronet kan inte ge plus på stickan, bara förstärka och/eller imitera graviditetssymptom! //Låla

*** gravid 31v+3d ***
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3