Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

Emetofobernas tråd 5

Zasata; va? Är det någon i din närhet som gjort såhär eller?

• lollisen

Pepp pepp pepp tjejer!!

Tänk på att försöka omfokusera vid varje automatisk tanke som ploppar upp! Omfokusera på nåt helt annat, bryyyt tankebanorna som så väl triggar igång ångest och paniken....

Själv har jag arbetat hos min brukare som varit ms idag, ja det VAR jobbigt i början. Har tvättat händerna som en blådåre hela dagen, men ångesten glänser med sin frånvaro! *lycka* ..än sålänge iallafall...

Alla kollegorna har blivit smittade, men å andra sidan så har jag lagt märke till att de inte alls på samma sätt hanterar hygienen på samma sätt som vad jag gör, så jag hoppas att det blir avgörande för min del och at jag slipper insjukna....
    Kollegorna är inte på nåt sätt äckliga i sin hygien, men de är inte lika medvetna om vart händerna är, tvättar dem inte hela tiden och kan äta sin mat utan att tvätta av händerna ordentligt och sådär..

SÅ, jag hoppas att jag slipper insjukna nu iallafall och ska omfokusera så fort tankarna återkommer! Gör detsamma ni med så får vi se ifall någon märker av en förändring...? Någon som är med?

Kram och kärlek till er!

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    Koppkaka skrev 2010-12-02 21:41:38 följande:
    Min sambo har idag jobbat ihop med en kvinna som sen visade sig ha magsjuka barn/barn som låg hemma och spydde hemma (i hennes försvar fick hon inte veta om det förrän hon kom hem från jobbet). Men dom har ju inte direkt nuddat varandra (dom jobbar i gatukök) och han har spritat händerna och tagit vitpepparkorn. Hur stora tror ni riskerna är att han blir sjuk av detta?
    Jag har verkligen jättepanik och ångest just nu!!
    Kan skriva att risken för smitta är i stort sett obefintlig i detta fallet! Så koppla bort de tankarna så gott det går. Hoppas bara att hon håller sig hemma från jobbet nu bara då hon hanterat mat.
    Men du kan vara lugn vännen, han är inte smittad av henne.
  • lollisen

Men har hon feber så är det inte konstigt att hon inte är hungrig. Nu borde det dessutom visat sig om det är ms. Brukar väl inte ha ont i magen ett halvt dygn innan det bryter ut?
    Kanske förkyld?

• lollisen

Någon som hänger med på grejen jag skrev för några inlägg sedan?

Att varje gång paniken är i hälarna, ångesten gör sig påmind och man tror sig känna illamåendet, gör nåt annat. Bryt tankarna, gå en runda, baka, läs en bok eller vad som helst! Bara bryyyyt tankarna!

Jag kan börja. Jag har ångest för att jag jobbade hos min magsjuka brukare igår, tror såklart att jag kommer att insjukna och "väntar" i stort sett på att det ska bli så... Dumma dumma mig!!
    När ångesten började och allt med den, så skottade jag hela uppfarten och körde slut på mig själv... Det funkade!

Nu kommer ångesten lite lite smygande igen, så nu ska jag plocka in diskmaskinen och sätta igång den...

Någon som vill haka på?

• lollisen
    zasata skrev 2010-12-03 17:37:41 följande:
    Jag har ätit..
    Bra där!
  • lollisen
    felle skrev 2010-12-07 12:18:05 följande:
    en som är inlagd var hemma hos sina magsjuka barn idag. och nu är hon här.. och jag tror inte hon har kräk eller så på sina kläder, så hon har väl inte smittan med sig?
    är panikslagen så det bara visslar om det, och mina biobics är slut! vad ska jag göra!? jag håller mig undan från henne.. tror ni jag blivit smittad?
    Nej jag är fullkomligt övertygad om att du inte är smittad kära du... För att bli smittad, så måste du ju först få virus på typ händerna som du sedan måste få i dig...
    Så nej, du är inte smittad.

Kram
  • lollisen
    felle skrev 2010-12-09 14:58:13 följande:
    men viruset virvlar väl inte rundor sålänge man inte skiter eller släpper sig?
    Det gör de inte även om man släpper en fis eller bajjar...

Det KAN smitta OM man inte tvättar händerna efter man bajsat och sedan tar någon i handen (OM det fastnat virus på handen) som denne sedan stoppar i munnen. Så det är rätt "svårt" att bli smittad iallaflal som vuxen och man har en god handhygien.
  • lollisen
    Anonym (Fyy) skrev 2010-12-09 15:50:00 följande:

Måste bara fråga er som är ganska bra på det här med smittorisk osv...Visst är det väl inte luftburet?Smittar väl bara om det virvlar runt kräk/bajspartiklar??

Läraren på dagis påstår hela tiden att det är luftburet...

Stämmer det du skriver, förskolepedagogen verkar tämligen dåligt insatt.
  • lollisen
    felle skrev 2010-12-09 16:09:33 följande:
    då är det alltså väldigt svårt att bli smittad om man träffar en person som nyligen varit sjuk?

jag stoppar ALDRIG fingrarna i ögon/näsa/mun.. har sån extrem bacill/virusskräck och grova tvångshandlingar/tankar.. så jag är väl rätt safe. överdriver nog lite, men jag kokar till och med mina bestick för jag är så rädd att det ska vara smitta på dom.. :/
    Japp. Det är det. Annars hade ALLA i samhället och världen runt varit magsjuka JÄMT. Allt är väldigt hajpat (svensk stavning ) Så som det ser ut när man läser om det, så kan man tro att virus och bakterier fullkomligt hoppar på en så fort man visar sig utanför dörren. Men så är det ju naturligtvis inte.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5