Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

Emetofobernas tråd 5

VET NI TJEJER!!

Jag har ingen ångest i stort sett längre!!!
    Trodde att  jag skulle återgå i samma banor som förr, men ICKE! Jag har lyckats hålla ångesten borta, äter ordentligt och försöker sova mycket. TÄnker på att förstärka immunförsvaret, men det är ju bara bra.

Kämpa på allihop! Julpynta, slå in julklappar, julbaka eller städa! Skruva upp musiken och låt musiken flöda, sjung och LEV! Vi ska INTE låta ångesten ta över våra liv! Hjärta

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    middiz skrev 2010-11-27 20:43:41 följande:
    Har någon av er blivit sövd någon gång??
    Stämmer det att man ofta spyr när man vaknar??
    Jag kommer ev få bli sövd nästa vecka och jag är LIVRÄDD!! Både för att spy när man vaknar och för att inte vakna alls!
    Jag har blivit sövd flera gånger och jag har berättat precis vart min ångest ligger nånstans! Då har jag fått en "special"narkos som är förebyggande, alltså inga risker att du mår illa vid uppvak, däremot tog det längre tid att riktigt vakna till eller så.

Ska du vara under narkos länge? Det är ju större risk att må lite sämre, inte nödvändigtvis illamående, när man är sövd länge. Ofta så är det väl om man i samband med en narkos får smärtstillande som är morfinbaserat som man kan bli lite illamående av.

Jag kan säga att jag inte sett en enda som kräkts i samband med uppvak och jag har leat på uppvak både länge och ganska många gånger.

Men det viktigaste, prata med narkosläkaren! Berätta för alla om din ångest så tar de väl hand om dig. Kolla upp om vad det finns för alternativ för just dig. Jag slapp en narkos en gång och de utförde en relativt ny bedövningsmetod då jag skulle operera armen, bedövningen satt i över ett dygn, då de överdoserade denna lite för att den var rätt ny. Men jag slapp min ånget kring att bli nedsövd iallafall.
  • lollisen
    middiz skrev 2010-11-27 20:54:28 följande:
    Tack för alla snabba svar!!

Jag hade en ofosterlig graviditet för två månader sen, fick cytotec och var på återbesök tre veckor senare.. allt var bra och hade kommit ut...

Idag började jag störtblöda med stora klumpar i och fick åka in till akuten.. då visade det sej att det finns kvar rester!
    Vi ska avvakta till nästa vecka och se om allt kommer ut annars kommer jag få bli skrapad..
    Det går jättesnabbt att bli skrapad, de brukar räkna med att det tar under en halvtimme så du ligger inte under narkos länge.
    Jag beklagar även det inträffade vännen..

Hoppas att du slipper och att kroppen liksom sköter det själv. Kram kram {#emotions_dlg.flower}
  • lollisen

Ska hålla tummar å tår för dig anonym!

Iallafall, jag är så jäkla S U R nu!! Min brukare har blivit magsjuk, rejält oxå. Varför? Jo, för att en annan assistent kräkts ner toaletten hos brukaren och därmed smittat ner både brukare och nästan all personalstyrka!!

Just denna assistent har gått omkring på jobbet och klagat på att denne mått illa och sådär, därför a reagerar så starkt nu, för mår man illa och arbetar hos en brukare som har nedsatt immunförsvar, så tycker jag att man tar det säkra före det osäkra och åker hem!

Samtidigt sitter jag här hemma och har en verkligen superkonstig förkylning(?) ont i magen, bubblig, svullen i halsen precis vid kräkreflexen, hostig och allmänt trött å hängig, så jag kommer att sjukskriva mig de närmsta dagarna ändå. Förhoppningsvis har min brukare kryat på sig tills jag återkommer. Då kommer man snarare fundera på vart alla smitta sitter i lägenheten... SUCK!!

Nej, nu får det allt ta å lugna ner sig lite tycker jag...

• lollisen

Det här med att man kan testa sig för immunitet, är för mig ett sätt för att tjäna pengar på människors rädslor eller så. Inte för att verka negativ eller ta bort hopp för dem som tror på detta, men jag har erfarit att flertalet som haft dessa gener ändå blivit ms, då dessa gener gör att man är immun enbart mot ett särskilt virus.

Det jag kan glädja er med, är att det verkar som att flertalet härinne (kanske inte är immuna) har svårt att bli ms, då inte kopplat till ångesten och svårt på det sättet, utan virus och annat har nog litet svårare att bita sig fast i många av oss! Kan bero på att vi tänker oss för extra mycket oxå!

Iallafall, kasta inte boer era pengar på ett test som egentligen inte kommer att förändra nånting, lev med vetskapen om hur vi undviker onödig smitta. Alltså fortsätt tvätta händerna och var medvetna, med det inte sagt att vi ska utveckla eller fortsätta våra tvångstankar om tvätt av händer etc. Men att vi fortsätter vara sunda!

Vi klarar denna vintern oxå! Var så säkra! Vi stöttar varandra fullt ut.

De där pengarna man kan spara på att inte testa sig, kan man hitta på nåt annat som förgyller livskvalitéen istället, eller unna er nåt riktigt härligt!

{#emotions_dlg.flower}

• lollisen
    Hjärta

Härligt att höra att de kanske kan påverka på ett positivt sätt! Vi måste fokusera på allt som är bra i livet, istället för att fokusera så hårt på vår fobi. Jag vet, det är lättare sagt än gjort, men inte omöjligt! Det är det som är så bra egentligen, att vi har möjlighet att påverka våra hjärnor och därmed oxå vår eländiga fobi. ... På lång sikt...

Vi får inte ge upp, kampen om rätten till ett bra liv skall man aldrig ge upp! Visst går det upp och ner, men vi får aldrig missta tron på att vi kan må bättre, vi kan förändras och vi har ju varandra härinne! Hur härligt är inte det då? Ett gäng underbara människor som finns här då vi har det svårt. Hjärta

Jag tror att vi alla är fulla av kärlek och förståelse och som jag skrivit tidigare, tillsammans är vi starka!
    AnnaOctavia skrev 2010-11-29 15:03:21 följande:
    dina ord känns verkligen bra !
  • lollisen
    jomi skrev 2010-11-29 15:13:08 följande:
    Lollisen: Du är KLOK du

Hoppas att du själv känner dig piggare!!
    Inget på dagis va? W ska dit i morron....
    Nämen, tack!

Inget på dagis vad jag vet om.. Själv är jag fortfarande förkyld och är hemma från jobbet för att vila upp mig. Har haft typ tre förkylningar nu på knappt 3 månader... Usch! Känns inte alls bra, men man kan ju inte gå och smitta ner sina brukare heller...

Samt så är min ena brukare (eller har varit) ms nu i helgen. Så tur i oturen att jag blev sjuk just nu... :-s OM man får säga så....?

Hur går det för dig och magen? Mår du bra?
  • lollisen

Jomi; lycka till!! :0) kul!
    Det var visst en del som varit dåliga i magen på dagis. N ringer dig säkert sen. :0)

• lollisen
    middiz skrev 2010-11-29 17:48:39 följande:
    Fy vilken panik jag har.. jag är yr och mår halvt illa och ont i magen.. det kommer då och då.. Var ju på akuten i lördags och är rädd för att jag fått någon skit därifrån...

Kanske mår jag dåligt för allt det som händer nu och har hänt hela hösten...
    Minsta med brännskada, sen bruten handled...Mormor som varit dålig och fått åka massor av vändor till sjukhuset.. och allt dom hänt med mej nu... Vet inte hur jag ska hantera all skit!
    La mej i sängen innan och bara grät.. vet inte hur mycket till jag orkar!
    Nu blir det sjukhuset på onsdag igen och sen ev tid för skrapning... avskyr detta!
    Ett råd, gråt ut!
    Jag kan i stort sett garantera att det är allt som hänt/händer runtomkring som gör att du mår som du gör... Önskar att jag kunde ge dig en kram, gå ut en runda eller göra nåt för att hjäpa dig rensa tankarna... Tänker på dig....
  • lollisen
    middiz skrev 2010-11-29 17:59:23 följande:
    Jag gick ner en sväng till vårt sovrum och bara låg där och grät ett tag.. det kändes bättre, som att en sten lyftes bort.. Kan rekomendera det när allt känns jobbigt!
    Nu känner jag tom lite hungerskänslor!
    Tack lollisen, härligt stöd man får från dej! Du är guld värd just nu!
    Man mår jätteilla när man är full av känslor som är instängda och som behöver komma ut. Verkar som kroppens sätt att säga "nähää, tänker du inte ta tid till att gråta ut, så tänker jag skapa en sådan panik hos dig så att du inte längre har nåt val..." Kroppen är smart... Då tycker jag att du ska äta, sköt maten, gråt när du behöver och sov. Det kommer man väldans långt på, vad gäller att inte mår ofta illa eller så. Man ska ta hand om sig.

Kram kram
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5