middiz skrev 2010-11-27 20:43:41 följande:
Har någon av er blivit sövd någon gång??
Stämmer det att man ofta spyr när man vaknar??
Jag kommer ev få bli sövd nästa vecka och jag är LIVRÄDD!! Både för att spy när man vaknar och för att inte vakna alls!
Jag har blivit sövd flera gånger och jag har berättat precis vart min ångest ligger nånstans! Då har jag fått en "special"narkos som är förebyggande, alltså inga risker att du mår illa vid uppvak, däremot tog det längre tid att riktigt vakna till eller så.
Ska du vara under narkos länge? Det är ju större risk att må lite sämre, inte nödvändigtvis illamående, när man är sövd länge. Ofta så är det väl om man i samband med en narkos får smärtstillande som är morfinbaserat som man kan bli lite illamående av.
Jag kan säga att jag inte sett en enda som kräkts i samband med uppvak och jag har leat på uppvak både länge och ganska många gånger.
Men det viktigaste, prata med narkosläkaren! Berätta för alla om din ångest så tar de väl hand om dig. Kolla upp om vad det finns för alternativ för just dig. Jag slapp en narkos en gång och de utförde en relativt ny bedövningsmetod då jag skulle operera armen, bedövningen satt i över ett dygn, då de överdoserade denna lite för att den var rätt ny.
Men jag slapp min ånget kring att bli nedsövd iallafall.