Inlägg från: Lillave |Visa alla inlägg
  • Lillave

Emetofobernas tråd 5

HJÄLP tjejer!

Vid middagen idag ät lilleman dåligt, sprang sedan ut på gräsmattan och bara kräktes. Han var precis lika pigg som innan direkt efteråt och tryckte i sig jordgubbar en timme senare. Drack en hel flaska välling och somnade.

Vad??

Värmen? Ngt tillfälligt?

Han var tydligen kladdig i magen tidigare idag, men har ätit en del kiwi och annan frukt.

Han fyller snart 3.

• Lillave
    lollisen skrev 2011-07-20 23:25:07 följande:
    Usch.... Nu sitter jag på camping i Danmark med hemsk ångest! Har fått för mig att jag ska bli sjuk här då jag var lite dålig i magen.... Mest gasig å sådär, men ni vet hur ångesten och tankarna far bara man är det minsta lilla lös eller liknande, tankarna och grubbleriet är igång direkt! Tog en theralen, kände att det var lika bra... Blir det inte bättre inom kort kort så får jag klämma i mig en till eller nått... Usch vad jag hatar ångest och denna förbaskade rädsla! Vill bara gråta egentligen.... Nej, jag vill känna mig fri och vara glad! För jag är på en underbar semester med min familj! Haft underbara dagar utan ångest... Och så bara slog den till, med full styrka bara sådär... blä...
    Du blir inte sjuk! Njut nu av din semester!

Åker själv på bilsemester, alldeles nygravid, i morgon. Tänk om jag mår illa i bilen??.... Fast varför skulle jag?
  • Lillave

Hej lollosen,

hoppas du mår bättre nu.

Jag har också suttit uppe många nätter med hamrande hjärta och bara velat försvinna eftersom jag inbillar mig att jag kanske mår illa eller att ngn i familjen ska insjukna.

Du beskriver det bra. För min del handlar ångesten om att JAG inte kan kontrollera MIN kropp. jag kan inte stoppa spyan sas om den vill komma.
    Och precis som du säger, om det händer så är det ju faktiskt inte så farligt. Man dör ju inte av det. Jag tycker själva illamåendet är värst. Att inte veta OM och NÄR, som sagt att tappa kontrollen.

Usch, jag tycker så synd om oss alla!

• Lillave

Hej alla, jag känner mig helt lugn än så länge. Oron brukar inte komma förren kylan kommer, i okt-nov. Har av ngn anledning aldrig en tanke på magsjuka under sommaren och våren, jätteskönt! Fast jag är väldigt petig med hantering av mat när det är varmt och jag äter inte vad som helst.

Hoppas vi alla får en fin sensommar och höst!

• Lillave
    zasata skrev 2011-08-13 22:21:53 följande:
    GAH! Jag orkar inte!! jävla helvetes ångest.
    Lider hela tiden dygnet runt..
    Varit på Liseberg idag med dottern.. åt en cheasburgare på BK och mjukglass från kiosken.. Och nu sitter jag här med ÅNGEST IGEN!!!!!

Sluta leva, eller leva med ångesten?? 
    Men stackars dig! Varför har du sådan ångest över maten? Tror du att den var dålig? Isåfall hade det nog visat sig vid detta laget.

Försök koppla av! Läs en bok, en tidning, titta på en film. Drick en god kopp te.
  • Lillave
    zasata skrev 2011-08-13 22:30:43 följande:
    Vet över vad längre. går hela tiden på helspänn. får ont i magen och är nu så där bubbig och direkt får jag panik. biter ihop käkarna och tuggar sönder tänderna och får huvudvärk/migrän och ont i magen. och får jag lite ont tänker jag på det mer, och mer och mer.. hela tiden jämt nu. spelar ingen roll längre :(
    Usch, vad jobbigt du har det!! men det finns ju ingen anledning till oro, tänk så här: vad är oddsen för att ni ska bli sjuka just ikväll?

Jag mår inte heller kanon. Känner mig konstigt mätt och har gjort hela dagen. Mår inte direkt illa, men känner mig lite olustig i magen. Inväntar missfall (fick veta i förrgår) så det påverkar såklart både psykiskt och fysiskt. Känner efter väldigt mkt just nu..... Försöker tänka bort men det kan likaväl bli en sån där vaken natt när man sitter uppe med ångest.
  • Lillave
    zasata skrev 2011-08-13 22:52:16 följande:
    Vad tråkigt, beklagar

nån gång måste det ju vara på riktigt.. en på jobbet var magsjuk i 8DAGAR!!!! låg med dropp och grejer. sen åkte jag i hans bild i fredags.. en vecka efter han blev frisk. han åkte ju i den när han var sjuk med.. dagis har börjat. kass mat. men ja fy fan. allt alltid... 
    Tack!

Men är ni en familj som brukar bli magsjuka?

Jag har haft tur. Min dotter på 7.5 år har kräkt 1 gång och pyttelite under hela sitt liv. Min son på 3 år har aldrig varit magsjuk så att det smittat. Min man och jag har varit dåliga 1 gång under våra 22 år tillsammans. Vi är nog ingen lättsmittad familj. Peppar peppar!

Jag är nästan mer orolig för att min man ska bli dålig. Kan inte förklara varför, han kan ju isåfall ta hand om sig själv och han är verkligen inte rädd som jag.
  • Lillave
    zasata skrev 2011-08-13 23:06:57 följande:
    Dottern har haft det tre gånger, född maj 07 så varje vinter.. sonen hade det EN månad i vintras. sambon har haft det tre gånger under våra 8a år ihop.. och vi bor i en trea med en toa.. jag har peppar peppar ta i trä klarat mig, inte kräkts sen jag var liten men jag e inte immun då jag testat mig..
    Men du har ju klarat dig ALLA dessa gånger! Du är garanterat inte lättsmittad.

Läste precis att hösten och kylan dröjer, härligt va?

Sov gott!
  • Lillave

Jag vet exakt vad som orsakat min fobi.

Som liten såg jag mamma ligga på golvet och spy i ett migränanfall. Vi var ensamma hemma och jag hade gråtande frågat om hon skulle dö nu.

Efter den händelsen vaknade jag i princip varje dag under hela barndomen och frågade om jag skulle kräka just idag?

Så fort jag känner minst lilla illamåendekänsla (och det är ofta eftersom jag har både magkatarr och IBS) så triggar det igång en enorm stress hos mig. Jag bygger upp en inte skräck och kan knappt fungera som människa. men jag måste säga att jag har blivit bättre på att försöka ignorera känslan. Jag mår så ofta illa och jag spyr ju faktiskt inte. Och så handlar det om kontroll, att jag inte själv kan bestämma.

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5