Inlägg från: Serendipity |Visa alla inlägg
  • Serendipity

Emetofobernas tråd 5

Ska snart sova. En jobbig period, natten, när man har det jobbigt i sin fobi!! Är det så för er också?

Måste bara säga, läste lite bakåt  i tråden ang att smittas _innan_ det bryter ut så har vi flera ggr senaste året varit "utsatta" för detta, dvs att sonens kompisar börjat spy efter vi precis gått hem/träffats på dagis och ingen av dessa gångerna har någon insjuknat. Däremot har han smittats 6-7 dagar efter de har varit sjuka, fast då _hemma hos_ den som varit sjuk. Säkert från ytor i hemmet etc.

• Serendipity
    zasata skrev 2010-05-16 23:00:30 följande:
    Min son på 8a mån är ett kräkbarn, så det funkar oftast.. Dock tror jag dottern har kommit på att jag är rädd för hon har ooofta ont i magen .:(
    Jo, sonen var också ett kräkbarn, från födsel till 13 månaders ålder. Rejäl reflux, fick t om Losec i omgångar. Men det var en annan sak känns det som...
  • Serendipity
    Avelyn skrev 2010-05-17 10:21:00 följande:
    Känns som om hela Maj månad förstörs av fobin för min del. Kan inte slappna av ännu med magsjukan som dottern hade. Det är 6:e dagen och ingen är sjuk ännu. Så ringer pappan till mina äldsta två barn. De har varit hos pappa en vecka. Min 10 åring har kräkts (!) Han som redan varit magsjuk för tre veckor sedan. Då han hade huvudvärk med liger migrän nära till att misstänka, han har barnmigrän. Då han hade så ont i magen åkte pappan med honom till akuten för att utesluta blindtarmen. De har ringt nu och de tror det är migränen. Snart kommer sonen hem hit. Hatar fobin! Min son är jättedålig och jag oroar mig för magsjuka när han kanske har något värre. Känner mig som en usel mamma.
    Förstår precis Man VILL ju inte fokusera på fobin i första hand, men hjärnan säger annorlunda {#lang_emotions_yell}

Läste just smittskyddskurvan (ja, jag blir iallafall inte sämre av att göra det) och den bekräftar ju att Skåne fortfarande är drabbat. Det har jag ju märkt.. känner just nu 2 familjer som ligger i MS. I mitten av MAJ!!! {#lang_emotions_demon}
  • Serendipity
    Avelyn skrev 2010-05-17 15:48:41 följande:
    Hur ser man på bebis om de drabbats av magsjuka ? Min 4 månaders bajsar minst en gång i timmen, men det gör ha annars med. Supersvårt att se. Kräks gör han aldrig, inte minsta droppe och inte nu heller. Glad och nöjd.
    Om det rinner vattentunn diarré skulle jag misstänka magsjuka. Men annars, nej, det är ju skitsvårt att veta!
  • Serendipity
    StarkMamma skrev 2010-05-18 15:44:12 följande:
    Min minsta dotter höll på att kräkas igår kväll! Men det var av slem så hon fick Bisolvon. Hon har problem med slembildning. Gissa vem som sen inte kunde sova? Jätte jobbigt att ha det så här när man dessutom just nu är ensamstående.
    Ser att du är 5-barnsmamma! Har du alltid haft spyfobi? Tänkte du kunde peppa mig lite, jag har så jobbiga tankar ang hur korkad jag är som "skaffade" barn överhuvudtaget när jag inte kan hantera magsjukor Och dessutom TVÅ barn!
  • Serendipity
    nicely skrev 2010-05-18 22:03:44 följande:
     Måste fråga er, undviker ni att äta? Jag vågar inte äta så mycket, vill känna att jag är tom i magen. Och om jag fick magsjuka så skulle jag inte ha så mycket att kräkas upp. Och jag vet om jag inte äter så får man inte i sig näring och då blir immunförsvaret sämre, vilket kan leda till att jag smittas lättare.
    Nej, jag undviker ingenting egentligen-- förutom mina barn när de är sjuka/jag tror de ska bli sjuka

och du vet vad "de" säger. Det är skönare att ha något i magen att spy upp än att torr-spy.
  • Serendipity
    Serendipity skrev 2010-05-19 00:06:10 följande:
    Nej, jag undviker ingenting egentligen-- förutom mina barn när de är sjuka/jag tror de ska bli sjuka och du vet vad "de" säger. Det är skönare att ha något i magen att spy upp än att torr-spy.
    Jo förresten, jag köper inte lösgodis! Så då undviker jag ju.
  • Serendipity
    Avelyn skrev 2010-05-25 22:06:09 följande:
     Jag var den som dottern kräktes på för två veckor sedan.. den som torkade, tröstade och tog hand om ALLT. Jag som sanerade och fixade. ..
    wow säger jag! Tummarna upp! Jag tar inte alls hand om barnen när de är sjuka, det lämnar jag över till sambon. att han är sjuk bryr jag mig inte alls om, bara han håller sig på "egen" toalett.
  • Serendipity
    nicely skrev 2010-05-26 21:44:14 följande:
    Jag är nästan som du. Sambon får ta barnen medans jag gråter i ett annat rum. Ropar dottern på mig, torkar jag tårarna tar djupa andetag går dit, pratar, kramar, säger att sambon tar hand om henne osv osv. Sen går jag och gråter och skakar igen. Men jag får panik när sambon är dålig fast inte lika då han kan kontrollera sin hygien på något sätt men panik får jag..
    Jag känner att om sambon är sjuk kan han klara sig själv utan att jag behöver bry mig. Men sjuka barn.. även om jag lämnar över, ja så lämnar jag inte över mentalt. Precis som du säger.
  • Serendipity
    Avelyn skrev 2010-05-26 22:01:21 följande:
    Någon som har tips på bra filmer ? Måste förströ mig under min ångest med något.
    Jag ska se säsongsslut- avsnittet av Greys anatomy på datorn iallafall
  • Serendipity
    jomi skrev 2010-06-01 15:30:51 följande:
    Har fått reda på att 4 barn är sjuka med...
    Vad tror ni om smitt odds???????
    Låter ju som mycket smittsamt om 4 fröknar och 4 barn insjuknat de senaste dagarna. Kanske via dagisets kök/mat??
  • Serendipity
    jomi skrev 2010-06-01 18:18:59 följande:
    Nä det lutar åt INTE gå även om det är utomhus! tyvärr!!
    Hon får följa med till mitt jobb tills jag VET att ingen mer blivit sjuk!

Ska åka utomlands inom kort med så....

Men vad tror ni om att dottern är smittad om hon inte träffat någon sen Fred. vid 11
    BORDE vara safe nu va? nojjar som tusan...
    ja det är safe!
  • Serendipity
    lollisen skrev 2010-06-03 12:53:12 följande:
    Ja, peppar peppar. Jag lämnade inte heller sonen där. Jag tog hem han igen då de sa till mig i dörren om att alla ligger i magsjuka... *Huuuvva*

Var den SÅ smittsam så att typ alla barnen blivit smittade nu i veckan eller vad har de sagt?
    men urk.. hoppas de sanerar ordentligt!!
  • Serendipity
    Gritz skrev 2010-08-03 20:54:46 följande:
    Nu närmar sig dotterns dagisstart med stormsteg (slutet av aug) och ångesten är total!!!! Jag som har känt mig bättre i min fobi har nu tagit ett par steg tillbaka...   
    Hur känner ni andra er inför dagis??? 
    ungefär som du..
  • Serendipity
    Avelyn skrev 2010-09-11 21:29:00 följande:
     Det enda positiva jag kan komma på efter en magsjuka, är at jag tycker världen förändrats och blivit tusenfallt vackrare än den var innan - för att jag då klarat mig igenom all ångest och att det är över.. och att jag precis efteråt tappar fobin ett tag. Att allt avdramatiserats för ett tag, tyvärr kommer den alltid åter.

Jag tycker det är jobbigt och oroligt när barnen blir dåliga hemma, men det känns hanterbart. Jag tar hand om allt själv. Den jobbiga biten är om min partner blir dålig. Det är då min ångest blir som allra värst.

Det allra värsta med allt tycker jag är rädslan för att bli smittad, ångesten som inte går att styra. Jag skulle vara tacksam om jag blev sjuk först. Jag får mer panik när någon annan blir det och jag måste väntas på min tur och inte vet när det sker. När det väl händer är fokus på annat än ångest..
    Håller med om allt du skriver!
  • Serendipity
    zasata skrev 2010-09-28 20:05:16 följande:
    idag har jag fått citalopram utskrivet.. men skall man ta dom i samband med mat, eller inte?
    Det har jag ätit i 10 år så jag är expert ...

Jag tar inte mina i samband med mat. Och har aldrig mått konstigt av dem.De första veckorna ökade ångesten. Jag tar dem inte för emetofobi kan jag ju säga, emetofobin har jag trots medicinering och KBT (SUCK!!!)
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5