Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

Emetofobernas tråd 5

Det här ÄR sååå konstigt!!
    Min sambo kom hem igår, han hade kunnat äta och mådde liksom bra efter omständigheterna.
    Vi låg och kollade på film som jag hyrt för att bara ta det lugnt (min sambo har otroligt svårt att bara ta det lugnt annars)
    På natten, så börjar det IGEN!! Började göra ont, mola, och som eskalerade i en otrolig obehagskänsla som gjorde att han inte kunde vara still. Nästan som en panikångestattack, men då med ont i magen. Det resulterade i att han återigen kräktes... Sad
    Sen var det raka vägen in till sjukhuset igen. De har utfört ultraljud på honom, men utan vidare resultat... Såklart! Sad

Vad kan detta vara!??

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen

Han har ingen diarré och han kräks ju inte hela tiden nu.
    I onsdags så kräktes han många gånger, men de tror att det kan bero på att han hade så otroligt ont oxå, samt att han sedan fick injicerat morfin.
    Onsdags kväll slutade han kräkas och fick morfin så att han kunde sova. Blev lite värre på morgonkvisten och fick då ytterligare morfin.
    Torsdagen kräktes han inte, mådde mycket bättre och fick komma hem. Han mådde bra ända tills vi gick och la oss typ, började svida lite igen. Sedan gjorde det mer ont, han fick panikkänslor typ och sedan kräktes han igen.... ??

Han har gjort ultraljud, gastroskopi och röntgen. De hittade ingenting förutom att hans magmun är lite förstorad och det kan betyda att det läcker ut lite magsyror som orsakar hans halsbränna, men de sa inget om att det kunde vara detta som gjorde hans smärtor och sådär..

Vi åt en middag på kvällen alla 3, ingen av mig eller sonen blev dåliga..? Sambon åt ute på dagen, vet inte ifall någon annan av arbetskamraterna blev dåliga...

Hoppas VERKLIGEN INTE det är något smittsamt! Vill INTE genomlida den mardröm han gjort senaste dagarna...
    Men å andra sidan så har de inte vidtagit några "säkerhetsåtgärder" på sjukhuset om smitta, så det får man väl ta som en signal om att det troligtvis inte är smittsamt eller? För då hade de väl isolerat honom och sådär?

• lollisen
    Frosk skrev 2011-06-17 14:51:30 följande:
    Låter ju inte som någon magsjuka så det är säkerligen något annat. Stackars honom!
    Ibland hittar man tyvärr aldrig felet, vilket jag tycker är skitkonstigt! Min syster låg inne med dropp förra året efter månader av kräkningar och magsmärtor. De såg lite lite grus i gallan men menade att det inte kunde ge såna symtom, så hon fick aldrig veta var dte var. Själv tror hon ändå att det det var gallan och alla tecken tyder ju på det. Ibland har läkare fel och det gäller att stå på sig, vilket man inte orkar när man är sjuk heller, så hoppas din sambo får bra hjälp, annars får du slåss för honom.
    MÅNADER med kräkningar och magsmärtor??? Alltså kräktes varenda dag? Ont hela tiden?? Fyyy så hemskt!!
    Hoppas verkligen inte sambon behöver genomlida det, vill att han ska bli kry nuuu!
  • lollisen

Hej alla söta som engagerat sig och svarat.

Det är inte gallan eller nåt annat som de kan spåra... Det verkar helt "enkelt" vara reflux som utlöst allt detta. Han har ju haft problem med halsbränna en längre period (vägrat söka för detta) och att det nu blev för mycket för magmunnen och strupen.
    Usch, det har verkligen varit ett helsike det här... Tyckt så synd om honom när jag varit på sjukhuset, sen har ångesten gjort sog påmind så fort jag kommit hem och varit ensam... Jag hatar ÅNGEST!

Men nu verkar det gå åt rätt håll, han fick omeprazol som han skulle äta nu för att lugna ner magen. Hoppas inte det kommer tillbaka bara på han stackarn.

• lollisen

Zasata; jag är övertygad om att du är orolig och att det är just det som orsakar dina symptom nu. Att dottern vaknade kan bero på gaser i magen eller vad som.... Allt är inte magsjuka, absolut inte... Försöka koppla av och tänk bort det... Hoppas du mår bättre snart. Kram

• lollisen

Även om det kan ta lite tid att få bort de fysiska symptomen, så får man sätta stålhjärnan till att tänka att det enbart är ångest kombinerat med lite orolig mage. Som jag förstått det så har du problem med orolig mage rätt ofta, försök känna igen din kropps signaler, att "såhär mår jag när magen är orolig" så att du känner igen det när det uppstår igen, då kan du lära dig att känna igen det och ångesten blir inte så jobbig.

• lollisen
    Laughing

Det kommer inom kort ett "botemedel" för kräksjukan!!! Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Ett läkemedel som ska stoppa kräkningar som man använt vid kemoterapi (var det va?) SOm gör att man inte kräks! Laughing Laughing Laughing Den kommer att testas snart snart, alltså inte om massor av år, utan snaaaart! =)
    Vad tänker ni om detta? Har någon annan läst om det?

Nedan citerar jag från; http://www.nyheterna.se/1.2208970/2011/07/16/behandling_mot_vinterkraksjuka_nara

"Behandling mot vinterkräksjuka nära

Svenska forskare har upptäckt varför vi kräks när vi får vinterkräksjukan. En redan existerande medicin kan i framtiden hjälpa både sjuka svenskar och fattiga barn som riskerar att dö i magsjukdomar.
    Publicerad 16 jul 2011 00:15
    Uppdaterad Sat Jul 16 07:31:41 CEST 2011
    Dela på Facebook Skriv ut Tipsa en vän Öka textstorlek textstorlek Minska textstorlek

En medicin som ges till cancerpatienter med kräkningar skulle kunna rädda de runt 800 000 barn i fattiga länder som årligen dör på grund av kräkningar och diarréer.

Det forskarna lyckats visa är hur virusinfekterade celler utsöndrar gifter, som retar tarmväggens celler. Dessa celler aktiverar då nerver som i sin tur aktiverar hjärnans kräkcentrum, som får de drabbade att kasta upp sitt maginnehåll. Cancermedicinen blockerar hjärnans serotoninreceptorer och förhindrar kräkreflexen från att utlösas.

Dagens behandling mot magvirus består av vätskebehandling som är ineffektiv vid frekventa kräkningar. Alternativet är dropp.

"Genom att begränsa kräkningarna med detta läkemedel skulle många liv kunna räddas i u-länder", säger professor Lennart Svensson, verksam vid Linköpings universitet och ledare för forskarlaget bakom upptäckten, i ett pressmeddelande.

Läkemedlet ska i höst testas på brasilianska barn infekterade med rotavirus och vinterkräksjuka. Om försöken visar lovande resultat kan medicinen, då den redan är etablerad, snabbt komma i bruk, tror forskarna."
  • lollisen
    Molina skrev 2011-07-16 19:45:07 följande:
    Åhhhh herregud är det SANT!!!!!! Vi får tillbaka våra sociala liv igen i en mycket större utsträckning om den nu kan hejda vår värsta fiende magsjukan.
    Ska bli riktigt intressant att följa forskningen om läkemedlet och hur pass den kan ge en blockering av kräkreflexen.
    Jag blev skitglad över att läsa om detta iallafall! =) Men samtidigt, en sådan medicin får man kanske bara utskrivet om man tillhör någon riskzon eller så i framtiden? Hmn...
  • lollisen

Riskgrupp menade jag, inte riskzon.

• lollisen

Usch.... Nu sitter jag på camping i Danmark med hemsk ångest! Har fått för mig att jag ska bli sjuk här då jag var lite dålig i magen.... Mest gasig å sådär, men ni vet hur ångesten och tankarna far bara man är det minsta lilla lös eller liknande, tankarna och grubbleriet är igång direkt! Tog en theralen, kände att det var lika bra... Blir det inte bättre inom kort kort så får jag klämma i mig en till eller nått... Usch vad jag hatar ångest och denna förbaskade rädsla! Vill bara gråta egentligen.... Nej, jag vill känna mig fri och vara glad! För jag är på en underbar semester med min familj! Haft underbara dagar utan ångest... Och så bara slog den till, med full styrka bara sådär... blä...

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5